Har en kakelplatta som är 44 cm lång och ett handfat som är 40 cm. Tänkte sätta kakelplattan som stänkskydd ovanför handfatet. Kan jag limma på plattan direkt på väggen (som har tapet) med någon typ av kakellim eller måste jag hålla på med fog och sånt även fast det bara är en enstaka platta? Jag tänkte inte heller sätta plattan bakom handfatet utan direkt ovanför, funkar det? Och visst borde jag täta med silikon i vinkeln mellan handfat och kakelplatta i så fall?

Tacksam för hjälp!
 
Det borde gå jättebra med montagelim.
 
Satte stänkskydd med pattex all materials eller vad det nu heter sitter benhårt!
Men jag hade om det inte är för besvärligt markerat ut vart plattan ska sitta och sen skära med kniven och klöst lös tapeten så man limmar mot skivan istället för tapeten.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Aa men toppen! Tack för alla svar
 
Absolut som Lutte skriver så hade jag försökt ta bort tapeten för om den är minsta lilla lös så kommer allt släppa efter ett tag.

Dock hade jag sparat en del pengar genom att bara köpa silikonet som ska vara mellan platta och vask för du kan limma plattan med det också så slipper du köpa både och. ;)
Lägg inte silikon för nära plattans kant bara så det riskerar tränga ut när du ställer dit den och trycker fast den mot väggen.
Håll dig typ 5cm från kanterna och dra t.ex vågräta strängar med 5cm mellanrum så där bildas luftkanaler mellan dessa så torkar det lättare.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut som Lutte skriver så hade jag försökt ta bort tapeten för om den är minsta lilla lös så kommer allt släppa efter ett tag.

Dock hade jag sparat en del pengar genom att bara köpa silikonet som ska vara mellan platta och vask för du kan limma plattan med det också så slipper du köpa både och. ;)
Lägg inte silikon för nära plattans kant bara så det riskerar tränga ut när du ställer dit den och trycker fast den mot väggen.
Håll dig typ 5cm från kanterna och dra t.ex vågräta strängar med 5cm mellanrum så där bildas luftkanaler mellan dessa så torkar det lättare.
Kanon! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.