Håller på att planera vår köksrenovering och det lutar åt ett kök ifrån Kvik men är som sagt osäker på vilka vitvaror man ska välja.

Det enda vi egentligen har bestämt är spishäll och det blir en ifrån Bora.

Ugn: Säljaren pushar för en Fullsteam ugn från NEFF plus en kombiugn av samma märke.
Slide and hide funktionen känns smidig men hur bra är egentligen NEFF, känns som man betalar för designen?
Får man mer valuta för pengarna om man väljer en siemens, bosch eller miele tro?
 
O
  • Gilla
Lagerlasse
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Vi köpte den här ugnen när vi renoverade köket i höstas. Otroligt nöjda med att den värms upp fort, tycker den är snygg, wifi är lite kul och den är otroligt stabil. Jag lagar en hel del mat man använder aldrig andra funktioner än varmluft.

[länk]
Funderar på om det är värt att investera i en ugn med fullsteam, dem som har (och använder) en sådan ugn påstår att det är helt magiskt 😅
 
O
L Lagerlasse skrev:
Funderar på om det är värt att investera i en ugn med fullsteam, dem som har (och använder) en sådan ugn påstår att det är helt magiskt 😅
Jag kanske är gammaldags men ska jag ångtillaga något ställer jag en skål med vatten i ugnen. Tittade på några ugnar med den funktionen men tyckte inte det var värt 5000 extra. Köper jag hellre fisk för de pengarna.
 
Det blir nog en "fullsteam" ångugn iaf, frågan är vilket märke? Siemens, NEFF eller miele 🤔
 
Beror på vad du tänkt att ha på resten. Brorsan har Siemens studio grejer och är inte riktigt polare med dom sakerna. Har Miele på landet och är nöjd med det tycker det håller samma mått som Gaggenau jag har hemma.
 
A atomlab skrev:
Beror på vad du tänkt att ha på resten. Brorsan har Siemens studio grejer och är inte riktigt polare med dom sakerna. Har Miele på landet och är nöjd med det tycker det håller samma mått som Gaggenau jag har hemma.
Var faktiskt inne på Siemens studio line men det känns som man betalar mer för själva designen precis som med NEFF. Försöker hitta motsvarande hos miele, har du kolla på vilka ugnar det skulle vara? 😅
 
neff mysigaste funktion är att dörren försvinner.

Miele använder inte ordet fullsteam utan kombiågnugn. Funktionen är dock samma. Man kan laga mat med ånga och sedan kicka in 250-300grader lite här och där om man vill
 
A atomlab skrev:
neff mysigaste funktion är att dörren försvinner.

Miele använder inte ordet fullsteam utan kombiågnugn. Funktionen är dock samma. Man kan laga mat med ånga och sedan kicka in 250-300grader lite här och där om man vill
NEFF slide and hide funktion verkar riktigt nice, dem har nog tjänat rätt bra på denna patenterade funktion 😁

Det verkar som att vissa ugnar enbart säljs via kökstillverkare, typ siemens studioline.
Men jag misstänker att exakt samma ugnar finns att köpa under ett annat namn samt design?
Som den här tex, det känns som ett riktigt bra pris:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11884923
 
A
L Lagerlasse skrev:
NEFF slide and hide funktion verkar riktigt nice, dem har nog tjänat rätt bra på denna patenterade funktion 😁

Det verkar som att vissa ugnar enbart säljs via kökstillverkare, typ siemens studioline.
Men jag misstänker att exakt samma ugnar finns att köpa under ett annat namn samt design?
Som den här tex, det känns som ett riktigt bra pris:

[länk]
japp man tjänar bra peningar på att reparera denna funktionen
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi har NEFF i hela köket sedan 2018 och just ugnen är fantastisk. Vi har ”halv” ångfunktion, dvs en vattentank och ånggenerator som kan användas till att återfukta mat men även att få en härlig skorpa på bröd osv. Dock kan den inte ”ångkoka” saker, men det saknar vi inte. Rent spontant använder vi inte ångan i så stor omfattning ändå.

NEFF är ett systerbolag till Siemens och delar både komponenter och design, så det är bra kvalitet på sakerna. Även serviceorganisation osv är samma och vid det enda tillfälle något krånglade så kom Siemens hit och löste problemet.

Vi köpte alla vitvaror direkt från Tyskland och sparade en bra slant mot vad köksföretagen ville ha. Vågar man köpa kök från Kvik nu förresten? Ett par butiker gick ju i konkurs förra veckan…
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vi har NEFF i hela köket sedan 2018 och just ugnen är fantastisk. Vi har ”halv” ångfunktion, dvs en vattentank och ånggenerator som kan användas till att återfukta mat men även att få en härlig skorpa på bröd osv. Dock kan den inte ”ångkoka” saker, men det saknar vi inte. Rent spontant använder vi inte ångan i så stor omfattning ändå.

NEFF är ett systerbolag till Siemens och delar både komponenter och design, så det är bra kvalitet på sakerna. Även serviceorganisation osv är samma och vid det enda tillfälle något krånglade så kom Siemens hit och löste problemet.

Vi köpte alla vitvaror direkt från Tyskland och sparade en bra slant mot vad köksföretagen ville ha. Vågar man köpa kök från Kvik nu förresten? Ett par butiker gick ju i konkurs förra veckan…
Att köpa ifrån Tyskland låter som ett bra alternativ, det måste jag kolla upp.
Frågan är om dem säljer samma prylar som köksföretagen då dem verkar ha ensamrätt på vissa sortiment.

Kvik butiker i konkurs? Det känns inte så tryggt. Vi väntar även på offert ifrån HTH men funderar även på att kanske köpa stommar osv ifrån Ikea men luckor ifrån något annat ställe. Det finns ju en mängd olika företag som gör luckor just efter Ikeas kök.
Vet dock inte hur vitvaror utifrån passar i deras stommar.
 
L Lagerlasse skrev:
Att köpa ifrån Tyskland låter som ett bra alternativ, det måste jag kolla upp.
Frågan är om dem säljer samma prylar som köksföretagen då dem verkar ha ensamrätt på vissa sortiment.

Kvik butiker i konkurs? Det känns inte så tryggt. Vi väntar även på offert ifrån HTH men funderar även på att kanske köpa stommar osv ifrån Ikea men luckor ifrån något annat ställe. Det finns ju en mängd olika företag som gör luckor just efter Ikeas kök.
Vet dock inte hur vitvaror utifrån passar i deras stommar.
Vi tänkte först köpa kök från ett av köksföretagen, men det slutade med IKEA-stommar och luckor. Luckorna lämnade vi sedan på lackering och fick den kulör vi ville ha. Bänkskivor från snickare/stenhuggare (vi har en i sten och en i valnöt). Siemens/NEFF/Bosch vitvaror passar direkt i deras stommar.

Modernt kök med IKEA-stommar, anpassade grålackerade luckor, sten- och valnötsbänkskivor, och integrerade vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vi tänkte först köpa kök från ett av köksföretagen, men det slutade med IKEA-stommar och luckor. Luckorna lämnade vi sedan på lackering och fick den kulör vi ville ha. Bänkskivor från snickare/stenhuggare (vi har en i sten och en i valnöt). Siemens/NEFF/Bosch vitvaror passar direkt i deras stommar.

[bild]
Sedär ja, snyggt jobbat!
Känns som man kan spara ganska så rejält på att göra så.
Samtidigt så misstänker jag att det inte går jättebra för köksföretagen nu och därmed blir det sjunkande skeppet ett skepp av möjligheter för oss köpare 😅
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vi har NEFF i hela köket sedan 2018 och just ugnen är fantastisk. Vi har ”halv” ångfunktion, dvs en vattentank och ånggenerator som kan användas till att återfukta mat men även att få en härlig skorpa på bröd osv. Dock kan den inte ”ångkoka” saker, men det saknar vi inte. Rent spontant använder vi inte ångan i så stor omfattning ändå.

NEFF är ett systerbolag till Siemens och delar både komponenter och design, så det är bra kvalitet på sakerna. Även serviceorganisation osv är samma och vid det enda tillfälle något krånglade så kom Siemens hit och löste problemet.

Vi köpte alla vitvaror direkt från Tyskland och sparade en bra slant mot vad köksföretagen ville ha. Vågar man köpa kök från Kvik nu förresten? Ett par butiker gick ju i konkurs förra veckan…
Att ett par butiker som är fristående säljare av Kvik kök har stängt säger väl inte så mycket.
Ballingslöv kök äger tillverkningen av Kvik kök och är ju dom som står bakom namnet Kvik, inte någon fristående butik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.