Jag har en vv beredare placerad på loftet i stugan. Jag vill minnas att tidigare ägaren sa att den inte används längre, då det fins en ny panna med ackumulatortank. Så jag är inne på att riva bort den, men hur kan jag säkert veta att den inte är i bruk längre….rören från den ”gamla” vv beredaren går i rummet och sedan genom golvet till första våningen. Men dessa rör bör ju inte vara i bruk längre, och kan säkert tas bort, men hur kollar jag detta…?

Gamla isolerade vv-beredaren på vind med rör som går genom golvet och en skål under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal varmvattenberedare insvept i en svart presenning på ett loft, med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rejält hempul😏.
 
Du får titta vart rören går från beredaren. Är det bara en blind ände är det bara att ta bort.
 
A Avemo skrev:
Du får titta vart rören går från beredaren. Är det bara en blind ände är det bara att ta bort.
Jo, det låter som en plan men röret som går från beredaren sticker ned genom golvet och tar vägen någonstans, sannolikt genom undervåningen och ned till källaren. Om jag hittar en blindände där kan jag ju hoppas att det är den jag söker även om det finns många rör i gaml hus... Men det jag menar är att även om jag hittar en ände kanske 10 meter från vv så är jag ju inte säker på att de hör ihop.... Det ser endast ut att gå ett rör från vv på loftet och nedåt i huset. Det går ut ett spillrör på taket oxo.
 
Med tanke på att det går ut ett spillrör på taket så är det ett expansionskärl, inte en VVB.
Har du ett slutet expansionskärl vid pannan idag? Annars är den burken nog i bruk och kan inte tas bort innan andra åtgärder.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Om du tar av isolering ser du om det finns någon koppling du kan släppa på lägg en trasa under. Då märker du om det är tryck eller inte på rören.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Finns det kranar på rören där uppe? Sättet att veta att den inte är ansluten till något är ju att följa rören till närmaste kran som kan stänga av flödet. Hur många rör är det totalt från och till beredaren? Är något av dem varmt?
 
M -MaH- skrev:
Med tanke på att det går ut ett spillrör på taket så är det ett expansionskärl, inte en VVB.
Har du ett slutet expansionskärl vid pannan idag? Annars är den burken nog i bruk och kan inte tas bort innan andra åtgärder.
Rätt, expansionskärl. Och finns ett vid pannan.
 
Tog mig längre in o fotade vad som verkar vara ett ännu äldre expansionskärl…på andra sidan murstocken…🙀 sannolikt är båda ur bruk…


Gamla rostiga expansionskärl syns bakom murstocken i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ett rött kärl på sidan om pannan, med manometertryck på ca 0,8 -1 bar så är det på topp bortkopplat, då det är ett exspansionskärl för öppet system och normalt med ca 0,4 - 0,5 bar innan det rinner över i spillrör och på taket. Normalt så är det ett rör som kommer från ovan och avslutas vid pannrumsgolv eller vid en golvbrunn, rör kan vara kapade vid taket när ett sådant kopplas bort. Det är då två rör upp. ett som satt ihop med ett värmerör och det andra spillrör.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du ett rött kärl på sidan om pannan, med manometertryck på ca 0,8 -1 bar så är det på topp bortkopplat, då det är ett exspansionskärl för öppet system och normalt med ca 0,4 - 0,5 bar innan det rinner över i spillrör och på taket. Normalt så är det ett rör som kommer från ovan och avslutas vid pannrumsgolv eller vid en golvbrunn, rör kan vara kapade vid taket när ett sådant kopplas bort. Det är då två rör upp. ett som satt ihop med ett värmerör och det andra spillrör.
Ska kolla men så är det nästan säkert. Så alltså två (!) gamla expansionskärl på loftet, det äldsta sannolikt med antikvärde..
 
ser ut som står ett kärl på golvet bredvid pannan

Isolerade rörledningar bredvid en vit panna och ett rött kärl på golvet i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.