Tyvärr är det väl så att de flesta virusprogram slöar ner datorn, i synnerhet de som har stora databaser för virusigenkänning. Norton tycker jag är ännu segare än F-secure. Man behöver mycket minne i maskinen,,,

Ibland kan man peta lite i inställningarna och utesluta en del kontroller exvis utesluta vissa kataloger och enheter. Viss försiktighet bör nog vara på sin plats dock.
 
Canuto skrev:
Jag upplever Telias virusprogram (F-secure) som mycket "tungt". Slöar ner min dator mycket tycker jag.
Programmet är på hela 307 Mb.
Skall det verkligen vara nödvändigt med ett så stort program?
Hur stora installationsfilerna är har ju förvisso rätt lite att göra med resursanvändningen när programmet körs......!

Det är som att kolla hur snabb bilen är genom att kolla hur långt hastighetsmätaren går....
 
Har själv testat de flesta AV-program och kan säga att Norton tycker jag ej om.. Persnligen kör jag CAI, men även F-Secure är OK. Tycke jag. Sedan är alla AV-program en blandad kompott som kan ställa till med en hel massa elände ibland.

Tex kör jag bara CAIs antivirus, kompletterat med ADAware och CrapCleaner. Om ni sedan vill vara riktigt paranoida så kolla detta: https://psi.secunia.com/
 
Vi kör F-secure på jobbet och den gör dator väldigt trög i mellanåt. När jag kör autocad (som går ut på nätet vid vissa tillfällen, om man vill) så tar F-secure 100% och datorn blir oanvändbar. Norton brukar komma förinstalerat på köpedatorer och jag har måsta hjälpa flera kompisar att dels bli av med det (efter 3 måndader när uppdateringarna går ut) och dels med att "installera" uppdateringarna som blivit köpta. I det sista fallet stoppade Norton alla försök att ladda hem uppdateringen av Norton... :)

Jag körde Mc Affe hemma förr och det funkade bra, nu kör jag Avast gratisversion och det funkar bra. (Om det ger ett bra skydd vet jag däremot inte...)
 
AndersG skrev:
Många AV-program kan konfigureras att inte scanna nätverksenheter vilket kan hjälpa upp problemet du har med Acad. Vidare kan man ställa in vad som skall scannas så att man bara scannar körbara filer och scripts.

Se även:
[länk]
Vi har en data ansvarig som inte kan så mycket och att konfigurera F-secure gör hon knappast... :(
 
H
jakim skrev:
Jag körde Mc Affe hemma förr och det funkade bra, nu kör jag Avast gratisversion och det funkar bra. (Om det ger ett bra skydd vet jag däremot inte...)
Enligt tester ska Avast vara det allra bästa gratis virusprogrammet, Mycket bra på att upptäcka virus men inte så bra på att ta bort virus.
Sant som sagts om Norton och F-Secure, De är mycket minneskrävande. Själv kör jag 2 downloadburkar som ständigt är igång, gamla 900mHz pentium3 + XP. Där har jag konstaterat att AVG antivirus och ESET NOD32 är virusprogram fungerar bra även på en underdimensionerad dator. Att de dessutom i fler tester har visat sig vara bättre än Norton gör inte saken sämre.
 
Vi har en data ansvarig som inte kan så mycket och att konfigurera F-secure gör hon knappast...
Så sant. Vi lever i den postintellektuella eran.. Problemet är att många tror att säkerhet är en produkt du kan köpa. Säkerhet är en process och ett tänk som måste grundas på förståelse.
 
holmertz skrev:
Enligt tester ska Avast vara det allra bästa gratis virusprogrammet, Mycket bra på att upptäcka virus men inte så bra på att ta bort virus.
Problemet med de flesta virusprogramtester är att de testar en mängd olika kända virus varav många "utdöda". Ett program som stoppar 94% av virusattackerna kan därför i praktiken vara mer effektivt än ett program som stoppar 99% av virusen. Allt hänger ju på hur bra uppdaterat databasen är samt hur ofta den uppdateras lokalt. Lita aldrig enbart på sådana procenttal.

Norton har jag dåliga erfarenheter av - trögt och tungrott. F-secure något mer lättkört. Tyngst av alla jag provat tycks Sophos vara vilken min nuvarande arbetsgivare kör med. Den sänkte i princip min bärbara under två timmar varje dag kring lunch. Snacka om resurs/kapitalförstöring! Nu kör jag Mac Powerbook (trodde aldrig jag skulle gå med på att skaffa en Mac...) på jobbet istället och behöver inget antivirusprogram :)

Hemma har jag Windows XP:s brandvägg, hårdvarubrandväggen i den trådlösa routern/adsl-modemet samt Avira Antivir. Antivir har en bra gratisversion men jag kör licensverisonen (premium) för snabbare uppdateringar och skydd mot spy- och adware. Har funkat klockrent under drygt ett års tid nu. Hade tidigare gratisporgammet AVG vilket också fungerade hyfsat. Antivir känns dock mer uppdaterat och stabilt.
 
AndersG skrev:
Så sant. Vi lever i den postintellektuella eran.. Problemet är att många tror att säkerhet är en produkt du kan köpa. Säkerhet är en process och ett tänk som måste grundas på förståelse.
Hehe, inget försvar mot inkompetena medarbetare men inte klassar du väl nätverkstekniker som intellektuella...? Nog för att man kan vara nätverkstekniker OCH intellektuell men det är en annan femma ;)
 
Faktum är att de flesta virusutbrott på företag beror på aningslösa och ignoranta anställda. Sällan beror de på en ren attack från utsidan. Det är därför det är så viktigt att ha mjukvarubrandväggar på datorerna på insidan av den externa brandväggen.
 
Faktum är att de flesta virusutbrott på företag beror på aningslösa och ignoranta anställda. Sällan beror de på en ren attack från utsidan.
Sant.

Det är därför det är så viktigt att ha mjukvarubrandväggar på datorerna på insidan av den externa brandväggen.
Eller en fungerande säkerhet. Brandväggar på lokala datorer tycker jag är en overkill. Däremot viss filtrering mellan avdelningar i större företag. Då tror jag mera på att om man måste köra Windows att ha vanliga användare som "User" och inter "Administrator" och se till att maskinerna är patchade. Sedan bannlyser man IE och Outlook och har innehållsfiltrering på inkommande epost,samt, sist men inte minst: Utbildar användarna, regelbundet.
 
Nu utmanar du AndersG :) förbjuda IE och Exchange/outlook, jag tror förr att du får se mera av även OCS-lösningar. Men nu har vi spårat ut från tråden då jag inte tror att vi som privatpersoner också installer IDS-system, Content Filtering, mm, :)
Som privatperson blir det ETT virusskydd i PCoch en brandvägg i bredbrandsrouter och/eller PC beroende på behovet.
 
AndersG skrev:
Eller en fungerande säkerhet. Brandväggar på lokala datorer tycker jag är en overkill.
Måste faktiskt inte hålla med. Brandväggar på lokala datorer kan förhindra att en smittad dator knäcker en hel avdelning med allt vad det innebär av produktionsbortfall och andra olägenheter. Det räcker med att en smittad bärbar dator eller extern minnseenhet som ansluts och kan man då isolera skadan till enbart den smittade datorn är mycket vunnet. Dessutom är en brandvägg inte speciellt resurskrävande och det finns därför ingen egentlig anledning att strunta i det.
 
Det tillhör nog inte privatlösningar utifrån tråden och så blandar vi brandväggsskydd och virusskydd. Om vi anknyter till privatnyttjande och extern minnesenhet som USB-minne så skyddar inte brandvägg utan virusskydd. Brandvägg i PC stoppar inte virus på ett USB-minne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.