Efter mycket sökning hittar jag inget om det är bästa praxis att måla över skruvhuden utomhus eller inte.

Jag håller på att bygga ett par utebänkar och ett bord av icke-impregnerat virke som jag sedan tänkt måla med fönsterfärg. Första bänken har jag oljat ändträ och skarvar, samt grundmålat och täckmålat en strykning nu innan montering. Min tanke var först att även täckmåla en sista gång innan montering, men sen började jag fundera på hur det blir med skruvarna. Finns det kanske ökad risk att fukt tränger in träet där skruvarna sitter, speciellt om det blir sprickbildning i träet? Är det då kanske bäst att köra sista strykningen efter montering, och då även måla över skruvhuvudena för att minska den risken?

Vissa skruvar kommer sitta undangömt och horisontellt, men ett antal kommer sitta lodrätt, med skruvhuvudena vända uppåt mot sol, regn och rusk.
 
När det gäller utepanel så målas skruvar/spikar över. I ditt fall med utemöbler skulle jag använda motsvarande varmgalvad skruv klass C4 eller rostfri skruv speciellt om det är tryckimpregnerat virke. Nu har du vanligt virke så C4 bör funka bra. Du behöver inte måla över skruvarna.
Exempel
https://www.heco.se/sortiment/trainfastningar/traskruv-protect-4.html
 
  • Gilla
JohanPI
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
När det gäller utepanel så målas skruvar/spikar över. I ditt fall med utemöbler skulle jag använda motsvarande varmgalvad skruv klass C4 eller rostfri skruv speciellt om det är tryckimpregnerat virke. Nu har du vanligt virke så C4 bör funka bra. Du behöver inte måla över skruvarna.
Exempel
[länk]
Jättebra tips ang. val av skruv! Med frågan funderar jag egentligen dock inte så mycket på skruvens livslängd (har C4-skruv för ändamålet), utan för träet närmast skruven. Risken för fuktgenomslag och följdproblem torde väl minska med en sista strykning med skruvarna väl på plats?
 
Antingen målar du över eller hellre förborrar och försänker för skruvarna. Se till att grunda och måla i hålen före monteringen. Oftast (tycker jag) vill man kunna demontera och renovera utemöbler och då är övermålade skruvar inget roligt.
 
  • Gilla
JohanPI
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.