Hur kan det vara billigare än bulk, jag fick hem 6 ton igår och har inte rört ett finger för att detta skulle hamna i silon. Ingen kostnad för säckar, paketeringsmaskinen (tillverkaren ska ha till avskrivningen), och pallar. Bulk är billigare än säckat.

Jag kan inte forsla hem 6 ton billigare än att allt kommer med lastbil på en gång. 10 vändor med personbil och släp är inte gratis.

Protte
 
prototypen skrev:
Hur kan det vara billigare än bulk, jag fick hem 6 ton igår och har inte rört ett finger för att detta skulle hamna i silon. Ingen kostnad för säckar, paketeringsmaskinen (tillverkaren ska ha till avskrivningen), och pallar. Bulk är billigare än säckat.

Jag kan inte forsla hem 6 ton billigare än att allt kommer med lastbil på en gång. 10 vändor med personbil och släp är inte gratis.

Protte
Jag köper pelletsen billigt av en bekant till min far som gör pellets och han har ingen bulkbil.
därav dyrare med bulk.

Vad får du ge per kg om bulkbilen kommer ?
 
Jaja, men vänners bekanta har ju inte alla, 2156 per ton.

Protte
 
Mb_Star skrev:
Jag köper pelletsen billigt av en bekant till min far som gör pellets och han har ingen bulkbil.
därav dyrare med bulk.

Vad får du ge per kg om bulkbilen kommer ?
Ok då förstår jag, Då skulle du haft en fläkt så du kunde blåsa in pelletsen själv... :)
 
holmertz skrev:
Inte så stor skillnad. Pelletsbrännare i en gammal kombipanna är en billig nödlösning. Vill man köra år efter år på det viset så blir det dyrt i längden.
Om brännaren bara är något så när inställd, blir det en billig lösning. Någon nöd infinner sig inte, och det blir billigt även i längden.
 
Pipslo skrev:
En enkel uträkning för bergvärme är:
Investeringskostnad/beräknad livslängd+värmeförbrukning (kWh)elpris (inkl. nätavgift)/verkninsggrad i pumpen.

Ex.
Investeringskostnad: 150000 kr
Livslängd: 15 år
Elpris: 1,40kr/kWh
Värmeförbrukning: 20000 kWh
Verkningsgrad: 1:4 (dvs för varje kWh du stoppar in i pumpen får du 4 kWh väme tillbaka)
150000/15+20000*1,40/4=
10000 (årlig avskrivning på anläggningen)+7000 (rörlig kostnad)=
17000 kr i uppvärmningskostnad/år.
Detta räknar man sedan mot sin nuvarande uppvärmningskostnad och kan då räkna ut hur lång återbetalningstid det är på investeringen.

Din kommunala energirådgivare kan hjälpa din med dina egna värden.

fasta avgiften på el lär han få betala oavsett om han har värmepump eller ej, så den ska ej räknas in
sen när han räknar på nuvarande uppvärmning så är det mer än bara pelletsen han betalar, han betalar ju sotning & brandkontroll m.m.

sen lär livslängden på värmepumpen vara 20-25 år kanske 30, men det bör man inte kalkulera med
 
CarMan skrev:
fasta avgiften på el lär han få betala oavsett om han har värmepump eller ej, så den ska ej räknas in
sen när han räknar på nuvarande uppvärmning så är det mer än bara pelletsen han betalar, han betalar ju sotning & brandkontroll m.m.

sen lär livslängden på värmepumpen vara 20-25 år kanske 30, men det bör man inte kalkulera med
Går det att köra med 16A när du har en fet värme pump? Hos mig blir det 1000kr dyrare per år om man kör 20A. 25A 2000kr dyrare
 
Begränsa tillskottseffekten till 6kW tex. Har du en 10kW-pump så blir det totalt 16kW och det räcker för ett stort hus. Sätt sedan en effektvakt på tillskottet så är det inga problem att köra induktionshällen på max och grillar en kyckling i ugnen samtidigt som ungarna gör popcorn i mikron! Men 600m2+... Då behöver man en liiiite större pump... ;)
 
jag kör på 16A.
det hela beror ju på hur man dimensionerar värmepumpen, är den klen så behös mycke elpatron o då funkar det kanske sämre. ´sen kan man ju säta dit en efekt vakt om man är orolig att man ska dra en propp.
 
Med 600m2 tror jag inte att det räcker med en 16A.Om ens 20A
 
30k sek för att värma detta låter som "inga pengar alls". Det är knappast värt att överväga alternativen. 3 borrhål, en JÄTTEpump osv..... näe...
 
Andreas_Hansson skrev:
Med 600m2 tror jag inte att det räcker med en 16A.Om ens 20A
det har inget med uppvärmningsytan att göra, bara hur värmepumpen dimensoneras.
 
CarMan skrev:
det har inget med uppvärmningsytan att göra, bara hur värmepumpen dimensoneras.

....men indirekt finns det en koppling förstås och det är ju det Andreas menar....:rolleyes:

Stor yta att värma => stor pump > stora startströmmar. Inget konstigt med det.
 
vist är 600 m2 väldigt stort, men om vi tittar på en ibe 1125-17kW viket är den största så drar den vid max driftspänning 12,3A
 
CarMan skrev:
vist är 600 m2 väldigt stort, men om vi tittar på en ibe 1125-17kW viket är den största så drar den vid max driftspänning 12,3A
Ok då har du 3,7 A kvar att använda, per fas. Kylfrysspisugntorktummlaretvättmaskin osv......låter inte som att den ekvationen går ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.