Vår värmepump kördes inte alls förra året, men sist jag testade så har jag för mig att den surrade lite men inte gick igång. Nu tänkte jag se om det går att skaka liv i den. När jag slår på strömmen så klickar ett relä, men ingen motor verkar gå igång. Det sitter två ordentliga kondensatorer, och det brukar väl vara bland det första att testa om de är vid liv. Jag vet dock inte hur, och eftersom de är ganska dyra så känns det onödigt att köpa nya om det skulle vara något annat som är fel. Något mer uppenbart som är lätt att felsöka? Pumpen är förmodligen närmare 20 år gammal, en Pahlén. Bild med skalet av:

Gammal värmepump med avtaget skal som visar fläkt, kondensatorer och interna komponenter på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du vattenflöde när du testar? Hade nog inte lagt ner alltför mycket på att felsöka den där utan skaffat en ny, 20 år är nog vad man får ut av dom.
 
E erik_qwerty skrev:
Vår värmepump kördes inte alls förra året, men sist jag testade så har jag för mig att den surrade lite men inte gick igång. Nu tänkte jag se om det går att skaka liv i den. När jag slår på strömmen så klickar ett relä, men ingen motor verkar gå igång. Det sitter två ordentliga kondensatorer, och det brukar väl vara bland det första att testa om de är vid liv. Jag vet dock inte hur, och eftersom de är ganska dyra så känns det onödigt att köpa nya om det skulle vara något annat som är fel. Något mer uppenbart som är lätt att felsöka? Pumpen är förmodligen närmare 20 år gammal, en Pahlén. Bild med skalet av:

[bild]
Följ spänningen kan ju vara relä/kontaktor som är trött med. Kondingarna kan kan du kolla med en vanlig multimeter. Stäng av strömmen och resistansmät dem frånkopplade då brukar värdet stiga eller öka. Om du är oförsiktig kan du få en stöt från dem om de funkar. Sitter de pressostater kan du ju resistansmäta dem med så du ser att de inte löst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.