C
Har uppfunnit en mojäng för att styra borren vid borrning i timmerväggar så att hålet kommer ut på rätt ställe.

I sig funkar det riktigt bra, mitt problem nu är borren. Har använt vanliga spad-/centrumborrar, men de är alldeles för kortlivade och går inte att slipa på något vettigt sätt. Dessutom går det i praktiken inte att borra genom drev med dessa borr.

Försöker nu hitta fungerande alternativ. Grundutmaningen är så klart att de måste vara "jämntjocka" så att de kan träs genom och glida tajt i bussningen som styr borren. De behöver också vara 300-400 mm långa.

Troligen skulle vanliga spiralborr funka bra om jag bara hade hittat tillräckligt långa. Idealiskt sett skulle borret dock har ett långt slätt skaft 7-8 mm, typ centrum eller formborr. Problemet med formborr är att kronan är för lång och sticker ut för mycket när den träs in "baklänges" genom styrningen.

Några tips?
 
hsd
Svetsa samman en vanlig kort borr med silverstål i lämplig dimension
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det finns långa (spiral)borr att köpa. Typ Ahlsell eller elgrossister.
Jag brukar svetsa på en bit kompaxel, borr har lite fel legering för svetsning så det händer att de går av vid svetsen.

Protte
 
  • Gilla
skips och 1 till
  • Laddar…
C
Tack för tipsen, att svetsa ihop något eget är tyvärr lite för otillgängligt.
Ahlsell hade en för 925:- + moms och leverans i slutet av Maj 🙄

Så fler tips uppskattas 🙂
 
Om du söker på tex lång snabbstålsborr får du nog upp lämpliga och med pris på några hundralappar. De har klenare dimension i förlängningen och infästa så de spånar ur direkt alltså inte som om du löder på en stång på ett vanligt borr mot cylindriska delen där chucken ska greppa.

Har du inte rätt avtal på Ahlsell? :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Jag frågade en verkstad och det var ok, så blev det (den är rak ,vet inte varför bilden luras)
De fixade 4 olika för lite kaffebröd
Närbild på ett rak borrarstång mot en enfärgad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Biltema har 300 mm långa snabbstålsborr.
8mm för 119, 10mm för 159:-
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Har du inte rätt avtal på Ahlsell? :)
Uppenbarligen inte. 😀
Förvisso skulle jag nog kunna svälja stoltheten och betala en tusing, men inte vill jag vänta 2 veckor på den.
L largab skrev:
Biltema har 300 mm långa snabbstålsborr.
8mm för 119, 10mm för 159:-
Perfekt, får nog bli en tur dit. 👍
 
B breakman skrev:
400mm på Jula
[länk]
Tyvärr nästan en engångsborr. Jag köpte för att några göra hål i timmervägg. Den var ok till första hålet, men efter det var den mer eller mindre oanvändbar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Då vi helt plötsligt har 14 kycklingar i kontoret på ovanvåningen i huset fick jag dra igång bygget av en mer lämplig château för nämnda ynglingar i helgen.
och vilket borr använde du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.