Hej, har blivit med villa i Uppland och försöker komma fram till storlek och placering av växthus.
Planen är att odla men också använda som uterum vår höst och regniga sommardagar, så gärna plats för bord med 4-6st stolar.

Först tänkte vi placera växthuset vägg i vägg med ett kommande förråd på 15kvm, men som jag förstått det blir två friggebodar (förråd + växthus) vägg i vägg ett attefallshus =ansökan till kommun som vi vill undvika.

I och med att höften av tomten är prickad med skog och berg i dagen tänker vi oss att växthuset inte kommer placeras där och istället någonstans längst norra tomtgränsen där det är mest sol.

Kom gärna med förslag på storlek och placering och gärna för och nackdelar

Stort tack
 
  • En tomtkarta som visar potentiell placering för ett växthus, ett förråd och parkeringsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över en villa med markerade tomtytor längst norr för potentiellt växthusläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en tomt med en villa omgiven av skog nära kusten, potentiell plats för växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädgård i Uppland med öppen yta framför en byggnad, potentiell plats för ett växthus längst norra tomtgränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den generella rekommendationen är att bygga så stort som man har plats och råd med. Hellre attefallsstorlek än friggebodsstorlek. Ljusaste platsen I trädgården och kortsidorna mot norr/söder.

Jag hade valt att placera det avsides bort från huset och vägen för att kunna bygga ett eget trädgårdsrum kring det som en lugn oas. Men fortfarande på plan, odlingsvärd mark så att man kan göra rabatter och bädda in det i grönska. Att terassera upp är såklart ett alternativ samt en möjlighet att skapa tydliga, naturliga rum, men det är en fördel om det går att komma till platsen med skottkärra och pirra.

Jag gillar tanken att trädgården ska vara en liten upptäcksresa där man rör sig från rum till rum och låter sig ledas av siktlinjer. Då blir gångarna viktiga och gångar behöver leda någonvart. Ett växthus är en jättebra destination.
 
Sen vet jag inte om det finns någon strategisk fördel med att bygga attefall och friggebod så mycket på prickmark som möjligt, för att spara den oprickade marken till framtida byggnader som behöver lov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.