H
Vi ska sätta upp en hundgård på 3,6mx6m (gallersektioner) då vår hund älskar att vara ute. Så istället för att vi lämnar honom inomhus i 2-3 h så kan han vara där och även ibland när vi är hemma. Men inget dygnet runt ställe utan kanske allra max upp till totalt 6 h per dygn. Vi tänker att förutom en isolerad koja så ska det finnas en del som ger skydd för regn/blåst/vind/skugga. Detta tänkte vi göra genom att sätta plasttak på tre sidor och plasttak ovanför. Men hur lågt behöver det sitta för att det inte ska kunna gå som en byggnad där man anser att människor kan varaktigt uppehålla sig i den? Vi hade gärna sett att höjden blir iallafall över 1 m gärna, 1,5 m.
Strandskydd råder på fastigheten, hundgården kommer att byggas inom den beslutade tomtplatsavgränsningen.

Handritad skiss av planerad hundgård med markeringar för koja och regnskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vovven:
Långhårig hund med orange säkerhetsväst sittande i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
M.Bergman och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Har inget svar på din fråga, men av egen erfarenhet med vår hund.

Tänk på att ha god ventilation, eventuellt fläkt uppe vid nock på konstantdrift, en sådan byggnad med stillastående luft kan bli OHYGGLIGT varm när solen ligger på
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Jag har sett argumentation fört av kommuner som bygger på att allt under 190cm inte är lämpligt för människor att uppehålla sig i, eftersom detta är gränsvärdet som används när man bestämmer kvm boyta. Det är ju dock en bedömningssport, där kommunens inställning, handläggarens dagsform och stjärnornas positioner verkar påverka.

Märk och miljööverdomstolen har dock uttryckligen sagt att

Det sista ledet i definitionen för en byggnad, att konstruktionen ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den, förutsätter inte att utrymmet är mätvärt enligt Svensk Standards definition av bruttoarea.
Strandskyddet gör inte saken bättre. Möjligtvis kan det underlätta att få dispens iom att kojan placeras på själva tomten, men du måste fortfarande söka om just sådan dispens, tror jag.
 
  • Gilla
M.Bergman och 2 till
  • Laddar…
H
Så då borde man kunna göra ett skydd som har en höjd på 150 cm.

När vi sökte dispans sist så kollade vi upp vad vi kunde göra och då fick vi svaret att vi inte behöver söka dispens för detta så länge det inte kan räknas som en byggnad samt att den måste vara inom den bestämda tomtplatsavgränsningen.
 
Det är som sagt upp till kommunen att bedöma, men ju lägre desto bättre odds borde det ju vara. Det finns inget etablerat höjdvärde under vilket det inte klassas som en byggnad. Googlar man hittar man exempel åt båda håll, dvs ibland har vissa kommuner ansett att en låda man måste krypa in i fortfarande är en byggnad.

Kan den inte gå som friggebod då (>4.5 m från fastighetsgränsen)?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Vi ska sätta upp en hundgård på 3,6mx6m (gallersektioner) då vår hund älskar att vara ute. Så istället för att vi lämnar honom inomhus i 2-3 h så kan han vara där och även ibland när vi är hemma. Men inget dygnet runt ställe utan kanske allra max upp till totalt 6 h per dygn. Vi tänker att förutom en isolerad koja så ska det finnas en del som ger skydd för regn/blåst/vind/skugga. Detta tänkte vi göra genom att sätta plasttak på tre sidor och plasttak ovanför. Men hur lågt behöver det sitta för att det inte ska kunna gå som en byggnad där man anser att människor kan varaktigt uppehålla sig i den? Vi hade gärna sett att höjden blir iallafall över 1 m gärna, 1,5 m.
Strandskydd råder på fastigheten, hundgården kommer att byggas inom den beslutade tomtplatsavgränsningen.

[bild]
Vovven:
[bild]
A Alexander HB skrev:
Jag har sett argumentation fört av kommuner som bygger på att allt under 190cm inte är lämpligt för människor att uppehålla sig i, eftersom detta är gränsvärdet som används när man bestämmer kvm boyta. Det är ju dock en bedömningssport, där kommunens inställning, handläggarens dagsform och stjärnornas positioner verkar påverka.

Märk och miljööverdomstolen har dock uttryckligen sagt att



Strandskyddet gör inte saken bättre. Möjligtvis kan det underlätta att få dispens iom att kojan placeras på själva tomten, men du måste fortfarande söka om just sådan dispens, tror jag.
Om det sedan tidigare finns ett beslut om dispens med tomtplats avgränsning så går det att bygga utan dispens om det görs inom 15 meter från huvudbyggnaden och minst 25 meter från strandlinjen.

Det framgår inte om TS fastighet ligger inom detaljplanerat område eller utanför?
I en del fall kan fastigheten ligga "utanför sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen" där det är lovfritt att uppföra komplementbyggnader eller mindre tillbyggnader.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Coolt, visste inte att man (i vissa fall) bara behöver söka dispens en gång!
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Så då borde man kunna göra ett skydd som har en höjd på 150 cm.

När vi sökte dispans sist så kollade vi upp vad vi kunde göra och då fick vi svaret att vi inte behöver söka dispens för detta så länge det inte kan räknas som en byggnad samt att den måste vara inom den bestämda tomtplatsavgränsningen.
nä så enkelt är det inte, enda regeln du har att förhålla dig till är ju inte om människor kan varaktigt uppehålla sig i den.
mycket mer saker än så kräver ju bygglov.

annars hade man ju aldrig behövt söka för en mur, pergola, skärmtak etc.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
OBS!!! Ta alla tips du får i detta ämne som inte kan hänvisa till regelverk med en STOOOOR nypa salt!
Jag gjorde det inte utan litade på de som "visste" och är nu mitt uppe i en process med kommunen där min granne anmält mig för svartbygge.
Väldigt kort gäller det i mitt fall ett vedförråd som skulle komma att härbärgera hydrofor, filter och annat krafs till nya vattenbrunnen och därför byggdes om och till marginellt. Jag fick höra att mitt förråd (som ligger mindre än 4,5 meter från tomtgräns) varken behövde bygglov eller medgivande från grannen, delvis pga storleken och delvis pga att det redan stod ett förråd där. Inget av det är sant visade det sig. Hur som, historien om mitt förråd finns i en annan tråd...

Av vilken anledning vill du ha bygget klassat som en icke-byggnad? Närhet till tomtgräns? Strandskyddet? Detaljplan? Vet inte om det spelar någon roll iofs...

Följande har jag fått lära mig den hårda vägen, i kontakt med kommunen. Därmed inte sagt att kommunen har rätt.
Den formulering som Alexander HB klippt in i sitt inlägg #3 stämmer, i sin helhet. Att det står 1,9m eller 2,1m i olika skrifter spelar ingen som helst roll utan det är domstolen som till syvende och sist bestämmer. Det hänger dessutom inte enbart på storleken (höjden) på konstruktionen utan även på hur den påverkar omgivningen.

Min process började med att kommunen kom ut och tittade och mätte och sen funderade i någon månad eller två innan de lämnade en bedömning. Första versionen av mitt förråd var 1,9 meter högt och bedömdes vara en byggnad. Jag lade ner massor av tid och skrev många mejl för att få någon form av besked från kommunen hur mycket jag var tvungen att sänka förrådet för att få det bedömt som en icke-byggnad. Det tog ungefär ett år att i klartext få ur dem att de inte kan lämna ett sådant besked i förväg utan jag var tvungen att sänka till någon nivå, och sen skulle de komma ut och mäta och kolla igen för att sen lämna en ny bedömning. Till slut fick jag ur dem att chansen att få det godkänt var väldigt stor om jag inte byggde högre än 1,2 meter, men det var inte något officiellt besked och heller inget löfte. Det finns en dom där en altan bedömts vara en icke-byggnad och altanen var runt 1,2 meter hög. Den domen länkades till i min första bedömning och hänvisades till som skäl till bedömningen. Just nu väntar jag på en ny bedömning av mitt 1,2 meter höga (invändigt) förråd....
Få se om jag kommer ihåg processens gång rätt - som kommunen förklarade den för mig:
Om bedömningen inte går min väg kan jag få ett beslut som jag kan överklaga till Mark- och miljödomstolen. Skiter det sig där kan jag överklaga till Mark- och Miljööverdomstolen. Skiter det sig där kan jag överklaga hos .... kan det ha varit länsstyrelsen..? Äh, minns inte! Har för mig det var fyra steg i alla fall. Och om det skiter sig helt till slut måste jag riva, men om jag då river kommer jag inte råka ut för några som helst kostnader, böter, viten eller liknande. Och processen lär ta tiiiiid...

Så glöm 1,9, glöm 1,5. Vill du vara hyfsat säker, bygg det 1,2 meter högt. Det är mitt tips, men vem fan vet...?

Man kan också kort säga att visst finns det regler, men de är fruktansvärt luddiga och man har ingen aning om utgången för än sista instans har sagt sitt.


Angående strandskydd säger min kommun (Ulricehamn) på sin hemsida att man ALLTID behöver dispens, oavsett tidigare dispenser, placering, storlek. Däremot hittade jag till slut ett mejl jag fick av en handläggare 2011 där vederbörande skrev att iom att jag redan hade dispens på fastigheten så så länge jag byggde längre bort från vattnet än, och i omedelbar närhet till, huvudbyggnaden så behövde jag inte ansöka igen.
Men, ta även det med en nypa salt, jag fick höra i samband med första bedömningen av förrådet att jag troligen kommer behöva dispens för det (oavsett utgången av den nuvarande processen) och då står det ändå en och en halv meter från huvudbyggnaden och bakom i förhållande till sjön.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Enligt din beskrivning blir det ju en ganska enkel koja. Den bör väl inte kosta så många kronor, eller kräva särskilt många timmar att bygga. Det värsta som kan hända är att ni tvingas riva/bygga om kojan. Vilket då inte behöver ses som någon större förlust. Även om kojan skulle kräva bygglov, så krävs ju att någon anmäler den, vilket nog är ganska otroligt. I nästa skede krävs att någon på byggnadsnämnden verkligen bryr sig, vilket jag också ser som osannolikt. Men, om de verkligen bryr sig får du ändå först chansen att söka bygglov i efterhand, om du vill. Annars får/tvingas du riva. Så, mitt förslag är att du bygger så stort som du önskar.
 
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Enligt din beskrivning blir det ju en ganska enkel koja. Den bör väl inte kosta så många kronor, eller kräva särskilt många timmar att bygga. Det värsta som kan hända är att ni tvingas riva/bygga om kojan. Vilket då inte behöver ses som någon större förlust. Även om kojan skulle kräva bygglov, så krävs ju att någon anmäler den, vilket nog är ganska otroligt. I nästa skede krävs att någon på byggnadsnämnden verkligen bryr sig, vilket jag också ser som osannolikt. Men, om de verkligen bryr sig får du ändå först chansen att söka bygglov i efterhand, om du vill. Annars får/tvingas du riva. Så, mitt förslag är att du bygger så stort som du önskar.
Fast om någon anmäler så måste byggnadsnämnden ta upp ärendet, det handlar inte om dom vill eller inte.
Och är det olovlig så måste byggnadsnämnden ta ut en sanktionsavgift såvida man inte återställer till befintligt skick.
Får man bygglov i efterhand åker man ändå på sanktionsavgift.

Sedan finns ju alltid problematiken om man någon gång i framtiden vill sälja och har olovliga byggnader på fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade chansat och byggt utan att fråga någon. Såvida du inte är ovän med eventuella grannar och inte har en hund som står och skäller bör det inte vara några problem. Om någon klagar är det bara att riva eller söka lov då.
 
H
Tack för alla tankar och svar!

Bygglov behöver vi inte söka, det har vi kollat med kommunen. Fick lite roliga blickar över frågan, det kanske inte är så många som frågar om bygglov på en hundgård som ligger på ett lantligt ställe, inga grannar finns och utanför detaljplan +utanför sammanhållen bebyggelse.

Vår stötesten är att vi vi vill slippa söka strandskyddsdispens (6 mån-1års väntetid och 5000 kr i avgift) och här fick vi ett luddigare svar. Svaret var: ej dispenspliktigt så länge den inte går att räkna som en ny byggnad. Samt såklart placeringen på tomten är viktig. Man skulle ju kunna gå tillbaka till kommunen ytterligare en gång men rätt ”skönt” att inte dra deras blickar hit i onödan.

Sedan är det klart att om vi skulle sätta plasttaket lite för högt så går det lätt att sänka. Just nu så lutar det åt 125 cm höjd, det borde inte kunna räknas som en byggnad och det är ju tillräckligt högt för vovven. Skulle vi av någon anledning vilja gå in i just den skyddad delen av hundgården så får vi väl krypa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Längden borde påverka. 2m lång så kan man sova där.

Jag skulle kolla vad vettiga mått på en hundkoja som passar er hund. Sen hade jag byggt utan att fråga om lov. Om någon frågar om dispens, hälsa från mig😀

Nu är detta egentligen olagligt.
Men en hundkoja borde klara sig undan strandskyddet. Eftersom den kommer fungera bäst som hundförvaring.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om ni bygger det någorlunda flyttbart, så är det inte en permanent skapelse heller.
Dvs att det inte gjuts i marken osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.