nybyggd skrev:
kommer ihåg plus programmet på tv,där gavs rådet att hålla inne en bra slant för detta hus verkar ha många fel på G.
man får förutsätta du inte betalat allt på ditt hus.
du har rätt att hålla inne det som är fel.
Vadå, har de granskat just A-hus Basic#4 i Plus? Det har jag missat i så fall. Mer information?


Bygget är nu försenat med ca. 6 veckor och vi har ganska många nya entreprenörer som jag dock är fullt belåten med. Fast att komma med beskedet om förseningen 4-5 veckor före beräknat slutdatum är ju kass eftersom vi ställde frågan i december om det verkligen kommer att hålla. Entreprenörenra var redan då skeptiska. Som tur är verkar vi kunna lösa boendet via mitt jobb, lägenheten är ju uppsagd from februari. Det hade inte varit så lustigt annars med småbarn och allt.

Det verkar som om organisationen varit ansträngd och saker och ting hamnat mellan stolarna, men det är ändå viktigt att poängtera att vi än så länge inte betalt för något vi är missnöjda med, det handlar bara om en allmän känsla av att det saknas styrning. Den känslan har ju faktiskt visat sig riktig, men de kanske löser det snyggt ändå. Huset ser fint ut i vart fall och tveksamheterna har man lovat att se över.

Fortsättning följer...
 
Nu har vi fått upp ett garage. så att vi har någonstans att ställa våra grejer då huset skulle varit inflyttningsklart. Då säger snickaren att ingen elektriker hade kontrakterats för att ansluta garagets el, vilket måste göras NU om det skulle hinnas med. Så jag ringer vår byggledare som verkar helt ställd och lovar att "kolla upp det". Det skulle väl han gjort för 4 månader sedan!? Det retar mig så oerhört att känna att det "nog är bäst att jag ringer om det ska bli gjort" ideligen. Även om det blir gjort så innebär det ju att jag gör det jobb som jag betalar någon annan att göra.

Det tar liksom aldrig slut, fast de vet att vi fått en massa bekymmer pga deras strul kan de tydligen inte göra en vanlig jävla planering och se till att det finns entreprenad. Vi har precis fått välja om kakel och klinkers med efter att man bytt plattsättare. Vi hade ett par dagar på oss och fick göra om hela proceduren. Ett par dagars tid i sjön med andra ord. Det är ju helt vansinnigt egentligen, men ändå nickar man med.

Vi måste isolera garaget nu för att möblerna ska stå där, något vi inte planerat i dagsläget. Vi fick några tusen i rabatt, men vadå? Det (materialet) borde de väl bjuda på när de inte kan sköta sina åtaganden? De kanske justerar sen, kanske.

Vem är egenligen ansvarig för koordineringen? Byggledaren eller Projektledaren? Eller är det jag som är en gnällig och naiv person? Är det normalt att den som betalt för hubygget får hålla på och ringa runt för att huset skall bli byggt även om det är ett färdigt hus man köper?

Och vad kan man kräva av sin Kvalitetsansvarige? Vår tog 2500kr betalt för att vi ringde och frågade om det inte var konstigt att de inte satt fast fönbsterbleck 2 månader efter resningen. Han åkte ut till bygget och ringde sen A-hus som åtgärdade direkt. Vad betalar man honom för om han inte ens kan göra en sån sak i sitt åtagande som ju är ca. 15000kr värt.

Och varför säger han inte att han ska debitera ett par dagslöner för detta innan han gör det? Det är ju inte så att en småbarnsfamilj med en förälder hemma kan förutsättas ha tusenlappar liggades för sånt mitt i kaoset. Inte vi i vart fall, vi bygger ju hus och har dubbla boendekostnader.

Ja,det kanske blir jättebra det här, resultatet ser bra ut i mina novis-ögon. Men jag är förvånad över hur lite ansvar husleverantören faktiskt tagit. Det är säkert inte nån enskild persons fel, utan förmodligen hela organisationen som är ansträngd. Men det är ju bara för dåligt, oavsett hur slutresultatet blir borde de ju anstränga sig lite mer.

Jag vet att de läser här, förövrigt. Och det är ju bra då det vittnar om ett visst engagemang.
 
jag och min sambo letar hus nu, det första hon sa var att A-hu ska man passa sig för! Dem har vart med i Uppdrag granskning och Plus, även med på en massa annat skit! Så dem la vi åt sidan direkt! Men självklart ska man inte dra alla vöer en o samma kant, men samtidigt "Ingen rök utan eld" eller man säger.
jag har svårt att förstå hur ett så stort företag kan ta risken att få dålig PR som tyldigen A-hus tar.
Hoppas att det löser sig!
Undrar om dessa försäljare tänker på att den eventuella kund gör sitt livs största (antagligen iaf) affär! Det är inga småpengar dem kräver att man ska kasta fram, då kräver även den mest försynta svenska lite angagemang från säljaren att han/hon lysnar på en!
Jag ska (iaf försöka) få skrivet på papper att inga extra kostnader ska komma krypande! Jag ska antagligen göra grunden själv, då finns det f#n inga ursäkter som "vi visste inte", då de eventuella frågetecken finns i backen (berg, lera etc etc). Står plattan klar där, så har dem bara att följa de "Tekniska föreskrifterna" och "Allmänna Föreskrifterna" som dem skulle fått vid en offertförfrågan. Inga överraskningar som inte funnits där från början, så då är det dem själva som missat dessa vid upphandligen!

Ursäkta det långa svaret, men har hunnit med ett antal groggar, så börjar bli sentimental/orolig inför ett eget eventuellt köp!
Lycka till!
 
Skriv upp alla utlägg och ledig tid från jobbet osv och har ni inte betalt allt så är det dags för avräkning av slutsumman.
 
Hittade länk till plus om a-hus: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53755&lid=puff_617285&lpos=lasMer

Det verkar som det har varit väldigt mycket fel där, det värst måste väl vara detta:
Några månader senare blir det stopp i avloppet. Filmning av rören avslöjar svackor och bakfall och att en toalett inte är ansluten.

- Vår skit har alltså runnit ut rätt under huset och fört med sig förstärkningsmaterial under, säger Robert Larsson.
 
Hej!
Jag vill bara inflika att vi byggt A-hus i Uddevalla och att allt skötts snyggt och att samarbetet med A-hus-kontoret och säljaren varit toppen! Huset verkar också vara bra!
Det är den enskilda snickarfirman som varit svår att samarbeta med och som slarvat en hel det. Min man har dock var enveten och påpekat fel vi upptäckt efterhand.
Säljaren menar dock att om det är mycket problem med en entreprenör så kommer denne inte att anlitas till fler uppdrag.
 
Detta verkar vara ett vanligt förekommande problem i byggbranschen - möjligen pga överehettad byggmarknad, men det ska ju faktiskt inte behöva drabba kunderna!

Vi bygger med Trivselhus i Malmö, och har väldigt snarlika erfarenheter som de du beskriver. Det är främst Byggentreprenören som är problemet, men man känner sig ändå lite lurad av husförsäljaren när de inte tar något ansvar alls vid oenigheter och diskussioner, det är ju inte precis så att man upplever någon större möjlighet att välja mellan olika byggfirmor.
 
walles skrev:
Hittade länk till plus om a-hus: [länk]

Det verkar som det har varit väldigt mycket fel där, det värst måste väl vara detta:
Några månader senare blir det stopp i avloppet. Filmning av rören avslöjar svackor och bakfall och att en toalett inte är ansluten.

- Vår skit har alltså runnit ut rätt under huset och fört med sig förstärkningsmaterial under, säger Robert Larsson.

Skulle detta drabba oss viger jag mitt liv åt att förfölja människorna som ljugit oss upp i ansiktet, jag skulle aldrig kunna släppa det. Tyvärr har de har väl inte sina jobb kvar när konjunkturen faller och man rensar ut alla inkompetenta människor som uppenbarligen kunnat tjäna pengar på luftpriserna i byggbranchen.

Faktum är att jag läste i GARBON nu när den kom häromdagen och det finstilta lät helt vansinnigt med fraser som exkluderade ersättning under de allra flesta förutsättningar. Men detta är faktiskt första gången jag hör att denna försäkring som alla talar om faktiskt är komplett värdelös. Det är ju fan inte sant att bolaget ägs av trähusföretagen! Herregud.

Jag gillar inte detta alls, men vad ska man göra? Man kan ju inte gärna börja krångla om bygget innan det är klart, även om man ser saker som måste åtgärdas så måste väl företaget få en chans att åtgärda först, eller?

Det här känns inte bra.
 
Nu svarar jag på mitt eget inlägg, men man kan ju se det dsom en uppdatering för de som eventuellt följer tråden. Jag har nu talat med hantverkare, byggledare och KA och kan konstatera att det verkar finnas en hög ambition att få saker och ting klara i tid utan fel. Vi ska ha byggmöte på min förfrågan nu på måndag och jag har förstått att vår nye byggledare på A-hus gör så gott han bara kan för att reparera det som gått snett tidigare. Jag har också väldigt ambitiösa entreprenörer om man får tro på vad bekanta hört och vad jag själv känner i maggropen. Därför vore det synd att lasta dem för att det brustit så mycket tidigare.

Uppdrag Granskning reportaget gör så klart mig bekymrad (vem vore inte det om man lånar 2,5 miljon för ett hem som andra tydligen misslyckats med?) men samtidigt tror och hoppas jag att det inte är nåt som vi behöver drabbas av. Jag liter på det folk som har styrningen nu, de går åtminstone att få tag på vilket inte var fallet tidigare. Det ska bli spännande att se om vi får vår slutbesiktning som planerat den 13 mars och om alla tvivelaktigheter lösts tills dess. Jag återkommer.
 
Det är klart uppdrag granskning gör folk bekymrade, men man får inte glömma att oavsett om det är TV, radio, tidning eller annan media så får man endast höra om katastroferna, men man får aldrig höra om alla lyckade byggen. Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket för detta program. Jag lovar dig att alla husföretag har några katastrofala byggen i bagaget, sedan råkade det bli så att det var just ett A-hus som hamnade i uppdrag granskning.

Ganska ofta uppstår det några problem vid husbyggen, men som du skriver så upplever du att såväl byggledare som entreprenörer är ambitiösa och vill lösa problemen. Personligen skulle jag bli mer orolig om husbygget gick fel och jag upplevde det motsatta, d.v.s. ovilja och bristande engagemang.

Hoppas det löser sig för er i alla fall.
 
Hej igen!



Nu har vi haft slutbesiktning i vårt hus och flyttat in! YES!
Min man, stans PETIGASTE besiktningsman, vår snickare, kakelsättare och A-hus-säljaren var närvarande vid besiktningen. Inga allvarliga fel uppdagades, men VÄÄÄLDIGT MÅNGA SMÅ brister. Ovanligt många sa besiktningsmannen, på gränsen till godkänt. Som exempel; Toasitsar inte på plats, repor i parketten, sned vägg, badkaret inte monterat, trasig list, inga badrumsdörrar (försenade), märken i dörrpost, märken på ytterdörr, ingen silikonfog i badrummet, för dåligt med isolering på vinden etc, etc, etc. Massor slarv! Min man hade tiden innan varit på bygget och granskat och noterat alla små till stora brister som han kunde se. Dessa punkter tog han med till besiktningen. Följden blev att A-hussäljaren blev VANSINNIG på snickaren (som vi FÖRSÖKT prata med upprepade gånger om upptäckta brister. Han hade inte varit tillmötesgående alls utan reagerat med aggression eller nonchalans) och även besiktningsmannen gav honom SKARP kritik. Säljaren sa att vi skall kräva ersättning av snickaren. Och det ska vi!

Det var ett bra sätt för oss att få upprättelse och jag kan rekommendera dig att du gör samma sak. VÄLJ en petig besiktningsman!!! Och ha gärna med en kunnig hantverkare när du letar "fel". Nu är snickarfirman här dagligen (han vill ju ha sin slutfaktura betald). Vi är petiga som få nu! NU får han jobba om han (och hans anställda) nu bara slarvat tidigare!



Lycka till!

Kram Husägaren
 
benjib skrev:
Det är klart uppdrag granskning gör folk bekymrade, men man får inte glömma att oavsett om det är TV, radio, tidning eller annan media så får man endast höra om katastroferna, men man får aldrig höra om alla lyckade byggen. Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket för detta program. Jag lovar dig att alla husföretag har några katastrofala byggen i bagaget, sedan råkade det bli så att det var just ett A-hus som hamnade i uppdrag granskning.

.
Alla husföretag har en eller annan katastrof i bagaget, åtminstonde de större tillverkarna kan man nog förutsätta lyckas i en klar majoritet av sina byggen, annars hade de inte funnits kvar så länge på marknaden.

MEN det är inte intressant om en hustillverkare har 55% eller 99% nöjda kunder, det enda som är intressant när man skall bedömma en tillverkare inför sitt livs största affär är "hur bli jag behandlad om det är jag som är den hundrade procenten?". För om ett företag inte klarar att sköta och rätta upp ett bygge som går snett så KAN det ju vara just jag som drabbas av det där måndags bygget. Och är det en husaffär så har man inte råd att vara den som drabbas.

Däremot så bör man som blivande husköpare sätta sig in i vad är det som gått snett, innan man dömmer ut en leverantör. För vissa typer av "katastrofer" kanske inte uppfattas som speciellt stora problem av alla.
 
Det är när det blir fel som agnarna skiljs från vetet. Det finns ju såklart konsumenter som inte är kloka heller men har man slantat ett par mille för en brädhög skulle då jag vara noga med att det blir rätt.
 
Ja allt slutade gott eller kanske inte... För efter att ha följt er historia med huset så är det nu snickaren som får bära hundhuvudet... Företaget som la grunden till att inte från början ha bra folk eller entrepenörer står nu på egen täppa och som Carola med vinden i håret sammtidigt som snickaren kämpat med att få huset klart. enligt min mening för liten tidsrymnd vilket byggföretaget vart stora orsaken...

ja ja allt gott eller allt surt sa räven...
 
Flikar in till alla som är i uppstarten av att bygga.
Vikten av att ha en KA som faktiskt har ett ansvar att agera under byggprocessen.
Jag anser att urvalet av KA som kan bistå under hela processen är en VÄLDIGT viktig investering om man själv är okunnig.
Se det som en investering inte som en kostnad ! (samma peng men lite roligare att känna att investera i något....)
Ställ krav på att din KA ska vara aktiv !!! En duktig KA har som uppgift att stötta Dig och ifrågasätta byggaren !
Jag själv är både utbildad och har arbetat i branschen och ska nu bygga själv, jag anlitar en annan person ändå.
Alltid bra att ha en speaking-partner som kan ta de hårda dustarna på ett proffesionellt sätt.
Jag tror att många underskattar rollen som en KA har. Ta ingen som rekommenderas av husföretaget och absolut inte husföretaget heller......
Referenser är det som gäller !
Hoppas allt löser sig för Er.
Greger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.