Då bensinklipparen bokstavligen ramlar i bitar så har vi bestämt oss för att byta till en ny batteridriven så att även frugan vågar klippa.

Då vi bara har ungefär 150-200 m2 gräsmatta att klippa så är inte batteritiden så värst viktig, men det vore bra om den klarade högt gräs vid behov.

Vilka 18volts maskiner i 2000kr klassen duger för detta och vilka skall man hålla sig undan från? Vi har inga andra maskiner med modulära batterisystem än bosch 10.8V så batterisystemet har ingen direkt betydelse. Då ytan är så liten så behöver vi troligen inte mer än ett batteri och vi behöver inte klippa hela trädgården på en gång eftersom gräsytorna är separerade från varandra.
 
Cheesen
M Megaforce skrev:
vilka skall man hålla sig undan från? Vi har inga andra maskiner med modulära batterisystem än bosch 10.8V så batterisystemet har ingen direkt betydelse. Då ytan är så liten så behöver vi troligen inte mer än ett batteri och vi behöver inte klippa hela trädgården på en gång eftersom gräsytorna är separerade från varandra.
Håll dig undan från 18v gräsklippare.
Om du har så lite att klippa så kan ju en maskin med sladd vara alternativ. Alternativt en utan motor.
Köpte vår eldrivna flymo begagnad för en femhundring för snart tio år sen när vi bodde i bostadsrätt. Fick skarvsladden på köpet. Säljaren var en granne till oss som skulle skaffa batteri klippare.
Våran flymo funkar fortfarande, medans grannens batteriklippare har förbrukat tre batterier och blivit ersatt av en bensindito. Gräsmattan vi hade då var runt 200kvm.

Nu har vi ju lite större gräsmatta sedan vi flyttade till hus men elklipparen kommer fortfarande fram lika ofta som bensinaren.
 
Redigerat:
Rent allmänt batteri jämfört med 230V AC....

Fördelen med 230V AC är att man är garanterad power och att den är konstant och att den är "kraftfull". Inget snack om det. Det finns väl inget batteri i världen som kan matcha en "fast lina" på 230V AC. Oavsett vad det sitter för säkring i elcentralen.
Den enda nackdelen är elsladden. Det finns ju en viss (uppenbar) risk att man kör över den men det är väl enda nackdelen. En portabel jordfelsbrytare så är man väl i vart fall hyfsad trygg rent allmänt.

Batteriet då? Den enda fördelen är att det är portabelt. Dvs man slipper elsladden ute i trädgården. Men sedan tar det positiva slut. Är i största allmänhet HATISK mot LITIUMJONBATTERIER. Jag kan personligen inte säga något positivt över huvud taget om dessa batterier utan verkligen skyr dom som pesten. Men det är min personliga uppfattning som du självklart ska totalnonchalera och välja det alternativ du själv tycker är bäst! 😉
 
Cheesen
Öland4ever Öland4ever skrev:
Rent allmänt batteri jämfört med 230V AC....

Fördelen med 230V AC är att man är garanterad power och att den är konstant och att den är "kraftfull". Inget snack om det. Det finns väl inget batteri i världen som kan matcha en "fast lina" på 230V AC. Oavsett vad det sitter för säkring i elcentralen.
Den enda nackdelen är elsladden. Det finns ju en viss (uppenbar) risk att man kör över den men det är väl enda nackdelen. En portabel jordfelsbrytare så är man väl i vart fall hyfsad trygg rent allmänt.

Batteriet då? Den enda fördelen är att det är portabelt. Dvs man slipper elsladden ute i trädgården. Men sedan tar det positiva slut. Är i största allmänhet HATISK mot LITIUMJONBATTERIER. Jag kan personligen inte säga något positivt över huvud taget om dessa batterier utan verkligen skyr dom som pesten. Men det är min personliga uppfattning som du självklart ska totalnonchalera och välja det alternativ du själv tycker är bäst! 😉
lion batterier är ju fenomenala.. men dom har sannerligen sina begränsningar. Just grääsklipparen tar så mycket ström så batteriet blir lätt varmt och man förkortar livslängden avsevärt. jag hade gärna haft en batteriklippare själv för den är portabel, men man måste nog isåfall titta på en 40V eller kraftigare.
 
  • Gilla
Breden94
  • Laddar…
Vi köpte vår Bosch Rotak 43Li 36V med 2 batterier i maj 2007 då den ersatte en gammal risig fullt fungerande Klippo. Det viktigaste skälet till bytet var att vi har gräsmattor på tre olika nivåer. En bensinklippare som väger 50kg är jobbig att bära upp och nerför trappor. Batteriklipparen tar man i ena handen.

Innan köpet trodde jag att batteriklipparen skulle vara klenare än bensinklipparen men så är det inte. Vi har inga problem med högt och/eller blött gräs. Troligen har batterierna tappat något lite i kapacitet över 17 år men det är inget som märks i praktisk användning.

Grannen har klippare med sladd. Det funkar också men inte lika smidigt. Jag har ingen erfarenhet av någon annan batteriklippare än denna Bosch. Jag läste många tester före köpet men har inte behövt bry mig om några jämförelser sedan dess. Något borde ha hänt på 17 år!?
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi köpte vår Bosch Rotak 43Li 36V med 2 batterier i maj 2007 då den ersatte en gammal risig fullt fungerande Klippo. Det viktigaste skälet till bytet var att vi har gräsmattor på tre olika nivåer. En bensinklippare som väger 50kg är jobbig att bära upp och nerför trappor. Batteriklipparen tar man i ena handen.

Innan köpet trodde jag att batteriklipparen skulle vara klenare än bensinklipparen men så är det inte. Vi har inga problem med högt och/eller blött gräs. Troligen har batterierna tappat något lite i kapacitet över 17 år men det är inget som märks i praktisk användning.

Grannen har klippare med sladd. Det funkar också men inte lika smidigt. Jag har ingen erfarenhet av någon annan batteriklippare än denna Bosch. Jag läste många tester före köpet men har inte behövt bry mig om några jämförelser sedan dess. Något borde ha hänt på 17 år!?
Kör också en rotak 43. Dock från 2014 om jag minns rätt. Den tuffar på fint, enda jag gjort är att byta bakhjul då vi sliter ut dom på vår ojämna gräsmatta. Plasten nöts ut.
 
T TommyC skrev:
Vi köpte vår Bosch Rotak 43Li 36V med 2 batterier i maj 2007 då den ersatte en gammal risig fullt fungerande Klippo. Det viktigaste skälet till bytet var att vi har gräsmattor på tre olika nivåer. En bensinklippare som väger 50kg är jobbig att bära upp och nerför trappor. Batteriklipparen tar man i ena handen.

Innan köpet trodde jag att batteriklipparen skulle vara klenare än bensinklipparen men så är det inte. Vi har inga problem med högt och/eller blött gräs. Troligen har batterierna tappat något lite i kapacitet över 17 år men det är inget som märks i praktisk användning.

Grannen har klippare med sladd. Det funkar också men inte lika smidigt. Jag har ingen erfarenhet av någon annan batteriklippare än denna Bosch. Jag läste många tester före köpet men har inte behövt bry mig om några jämförelser sedan dess. Något borde ha hänt på 17 år!?
Det som främst har hänt är att lithium-batterier numera lagrar mer än dubbelt så mycket energi än för 17 år sen.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi köpte vår Bosch Rotak 43Li 36V med 2 batterier i maj 2007 då den ersatte en gammal risig fullt fungerande Klippo. Det viktigaste skälet till bytet var att vi har gräsmattor på tre olika nivåer. En bensinklippare som väger 50kg är jobbig att bära upp och nerför trappor. Batteriklipparen tar man i ena handen.

Innan köpet trodde jag att batteriklipparen skulle vara klenare än bensinklipparen men så är det inte. Vi har inga problem med högt och/eller blött gräs. Troligen har batterierna tappat något lite i kapacitet över 17 år men det är inget som märks i praktisk användning.

Grannen har klippare med sladd. Det funkar också men inte lika smidigt. Jag har ingen erfarenhet av någon annan batteriklippare än denna Bosch. Jag läste många tester före köpet men har inte behövt bry mig om några jämförelser sedan dess. Något borde ha hänt på 17 år!?
Vad beträffar litiumjonbatterier så misstänker jag att det lite som att spela lotteri dvs... man kan ha tur.. eller man kan ha otur. Har själv flera gamla mobiltelefoner (Sony Eriksson och Nokia 2G GSM och 3G UMTS) från mitten/slutet av första årtiondet på 2000-talet. Använder dom enbart att väldigt sporadiskt ta emot något enstake SMS från fraktbolag med telefonerna. Tror inte jag ens jag laddat dom tre gånger under dessa 15 år. Och batterierna (originalbatterier) håller fortfarande bra kapacitet.
Samtidigt har jag ett par surfplattor, som inte ens går att byta batteri i på ett enkelt och smidigt sätt, och de här batterierna var ju helt slut på mindre än två år. Mina laptops ligger däremot på laddning (230V AC) dygnet runt, året runt, så de verkar i vart hålla lite bättre.
Bra att höra att du är nöjd med din batteriklippare. Hade personligen trott att batteriet skulle vara den svaga punkten. Är det inte för mycket elektronik i dom (processorstyrda som kräver mjukvaruuppdateringar) så borde de ju hålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.