Jag funderar på att bygga ett garage/verkstad för mina snöskotrar. Min plan är att kunna värma upp det med dieselvärmare eller kamin om det behöver skruvas. Av den anledningen funderar jag på att isolera såväl väggar som tak men vindduk utvändigt för att minska nedkylning av blåst. Likaså tänker jag mig avstå från invändig ångspärr.

Ni får gärna komma med förbättringsförslag gällande ovanstående, men där mina tankar låst sig gäller trossbotten. Eftersom skotrarna kan vara blöta så tänkte jag inte sätta isolering i den, men jag vill ändå hindra vinden att kyla underifrån. Hur skulle ni göra?
 
Tomture61
D Dissonans skrev:
Jag funderar på att bygga ett garage/verkstad för mina snöskotrar. Min plan är att kunna värma upp det med dieselvärmare eller kamin om det behöver skruvas. Av den anledningen funderar jag på att isolera såväl väggar som tak men vindduk utvändigt för att minska nedkylning av blåst. Likaså tänker jag mig avstå från invändig ångspärr.

Ni får gärna komma med förbättringsförslag gällande ovanstående, men där mina tankar låst sig gäller trossbotten. Eftersom skotrarna kan vara blöta så tänkte jag inte sätta isolering i den, men jag vill ändå hindra vinden att kyla underifrån. Hur skulle ni göra?
Jag skulle tänka så här , ett garage för bil där bilen körs in med lite snö / is .
Detta smälter och skapar en hög luftfuktighet i garaget (uppvärmt till min 16 gr)
Att ha ett golv med fall + golvbrunn förbättrar situationen avsevärt .
Behöver ej vara ett betonggolv , bara fallet finns + ngt som är vattentätt (plastmatta)
Ska det vara uppvärmt + stundvis hög RH så diffspärr i väggar / tak .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag skulle tänka så här , ett garage för bil där bilen körs in med lite snö / is .
Detta smälter och skapar en hög luftfuktighet i garaget (uppvärmt till min 16 gr)
Att ha ett golv med fall + golvbrunn förbättrar situationen avsevärt .
Behöver ej vara ett betonggolv , bara fallet finns + ngt som är vattentätt (plastmatta)
Ska det vara uppvärmt + stundvis hög RH så diffspärr i väggar / tak .
Det kommer bara att värmas upp ibland. Gissningsvis två gånger per vinter.

Det kommer också bli ett golv av råspont (bilen ska aldrig in i detta garage).
 
Så länge som du har vindskydd så kommer du långt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Så länge som du har vindskydd så kommer du långt.
Men var sätter jag för vindskydd under golvet?

Om jag sätter oljade trossbottenskivor kommer dom att tåla smältvattnet?
 
Tomture61
D Dissonans skrev:
Det kommer bara att värmas upp ibland. Gissningsvis två gånger per vinter.

Det kommer också bli ett golv av råspont (bilen ska aldrig in i detta garage).
Ett bilgarage var som en jämförelse , till ditt snöskotergarage 😉
 
Råsponten är tillräckligt tät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.