G Genomklok skrev:
Bara av nyfikenhet. Vilka allmänna och enskilda intressen bedömde du utifrån? Säger inte att det är fel, men är inte helt trivialt att bedöma alla gånger. Särskilt de allmänna intressena, om man påverkar en granne är oftast lättare att avgöra

I princip kan man väl säga att eftersom det finns en uttrycklig möjlighet att anmäla anläggande av våtmark upp till 5 ha så har lagstiftaren ansett att det i huvudsak behöver anmälas. Men det finns förstås undantag.
Den enda som påverkas av mitt dammbygge är jag. Mina grannar, som inte har några synpunkter, kommer inte påverkas av dammen. Det finns heller inga djur som påverkas negativt, utan snarare räknar jag med att jag tex. kommer få fler tranor på besök. Jag tänkte även ha en liten ö som även den kommer vara positiv för fågellivet. Har gott om älgar och rådjur på tomten som jag räknar med kommer gilla dammen också.

Att anmäla mitt dammbygge ser jag inget positivt med, snarare tvärt om.
 
Jag har inte grävt så djupt i det (pun intended) att jag vet om jag skulle kunna slippa anmäla dammen. Jag vet inte heller om det finns någon särskild uppsida med att låta bli.

Jag är inte nämnvärt orolig för att länsstyrelsen skulle göra annat än godkänna eller bara diarieföra anmälan (vilket de nu gör), men där kanske jag är onödigt naiv.

Angående bidrag har jag inte bestämt mig än. Jag bedömer att jag inte skulle klara att göra jobbet själv på rimlig tid (och kanske inte alls) så våra förutsättningar skiljer sig åt då jag betalar andra för jobbet. Och gården ligger i ett allmänt övergödningsområde, så länsstyrelsen verkar gilla att man gör sånt här. Men vi får se, det finns goda argument mot att låta det allmänna vara med och finansiera det här också.
 
  • Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag inte expert -eller särdeles kunnig- men nog låter det lite som någon form av anmälan eller tillstånd är lämpligt att kolla upp. Inte minst om man tänker sätta ut fisk som gräskarp.
 
Nåt ska man ju göra i väntan på att marken blir lite torrare och det börjar grävas. Så jag har börjat lära mig hur man kan bygga en trappa.

Två stycken 220*45, den ena med utsågade trappsteg. 6,3 meter byggt, sen får det bli ett vilplan, sen är det typ lika mycket backe kvar. Och en andra sida, och ett vangstycke i mitten.

Cirkelsågen får slita hårt. En mindre mängd elektronikrök har rymt…

IMG_7240.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara resten kvar.
 
  • Gilla
Danne824 och 11 till
  • Laddar…
Lite snett är också rakt…

Påbörjad trätrappa med sneda stolpar i en gräsmark, omgivet av träd och markskruvar som inte är helt raka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att bygga räcke utifrån stolparna, men markskruvarna kom aldrig riktigt rakt i någon ledd. Bättre att kapa i höjd med vangstyckena och sätta nya stolpar från dem tänker jag. I alla fall på min Ryobisnickarnivå.

Men nu blir det nog byggpaus till mitten av juli. Trappan lär väl egentligen inte behövas förrän till nästa vår, men det var kul att komma igång!

***

Nästkommande inlägg kommer nog därför handla om bidragsansökningar. Ansökan är färdigskriven och väntar bara på att kompletteras med ett par grävofferter. Sen får vi se om de har acceptabla villkor för stöd eller om oberoendet väger tyngre. Men givet att allt kostar (jag har redan lagt 7.000 på virke som nog inte räcker till mycket mer än trappan), så kanske acceptansen för deras eventuella villkor blir hög. Jag lovar att räkna ihop allt till slut så jag inte ljuger för mig själv eller andra.

Men, eh, en trasig cirkelsåg kan man väl i alla fall mörka va?
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåt ska man ju göra i väntan på att marken blir lite torrare och det börjar grävas. Så jag har börjat lära mig hur man kan bygga en trappa.

Två stycken 220*45, den ena med utsågade trappsteg. 6,3 meter byggt, sen får det bli ett vilplan, sen är det typ lika mycket backe kvar. Och en andra sida, och ett vangstycke i mitten.

Cirkelsågen får slita hårt. En mindre mängd elektronikrök har rymt…

[bild]
Bara resten kvar.
Hej, jag är lite tveksam till att detta kommer att hålla i längden. Det ser ut ett vara obehandlat trä och du har dessutom satt reglarna tight mot varandra. Vatten och fukt kommer att samlas mellan dem och skapa röta.

Jag skulle satt vangstyckena över reglarna med spikplåtar och använt tryckimpregnerat virke. Även om du inte kan få tag på så långa tryckta reglar så skulle jag skarvat dem över ett par extra plintar i mitten med en mindre platform om det skulle behövas.

Men jag kanske har kanske observerat fel, berätta gärna hur du har tänkt.
 
S SwiftD skrev:
Jag skulle satt vangstyckena över reglarna med spikplåtar och använt tryckimpregnerat virke.
Tack för omtanken! Det är tyckt virke. Det är inte heller några superlängder, utan det är skarvade 5,4- (eller om det var 4,:cool: reglar. En hel och en halv, så typ 7–8 meter ihop.

Är inte riktigt med på hur du menar med spikplåtar (att de skulle varit mellan de hela och sågade vangstyckena?), men om något tänker jag att jag egentligen borde satt det ännu tightare och skrovlimmat dem. Men nu tänker jag att de yttre reglarna knappt ens behövs, så att bara ha skruvat dem får vara bra nog.
 
Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Det kom en dom nu under våren som sa att anlägga våtmark kan medföra att strandskydd inträder. Tror fallet var i Skåne, men minns inte exakt. Det var lite oväntat även för oss som jobbar i branschen, och troligen hämmande när det kommer till att skapa nya våtmarker. Det ökar risken/praktiska kostnaden och kommer dessutom potentiellt påverka "helt oskyldiga" grannar (vilket var det domen egentligen handlade om). Så med tanke på regeringens ambition att tillskapa mer våtmark i allmänhet instämmer jag i spaningen att det finns potential att ändra detta. Vilket århundrade som helst 😅

Om man ska vara miljömupps-petimeter så behöver du göra en anmälan om vattenverksamhet för din våtmark. Men det kanske du känner till.
Har du denna dom? Vore intressant att läsa!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S
Okej, det är ju bra att det var tryckt.

Jag menade att de yttre reglarna skulle varit under de inre reglarna och att du skulle kunna använda spikplåtar för att hålla ihop dem.

Snabb skiss...
Skiss av en konstruktion med två reglar placerade ovanpå varandra, förstärkta med tre spikplåtar som håller dem samman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S SwiftD skrev:
Jag menade att de yttre reglarna skulle varit under de inre reglarna och att du skulle kunna använda spikplåtar för att hålla ihop dem.
Ok. Det hade byggt höjd på ett oönskat sätt, så det var inte önskvärt. Jag ser gärna att trappan är så marknära som möjligt av estetiska skäl.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du denna dom? Vore intressant att läsa!
Troligen. Får kolla när jag är tillbaka på jobbet efter semestern.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vy från dammen upp mot bastun och huset.
[bild]
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är bara frågan, ska det här huset bli rött med vita knutar som övriga hus på gården, eller hur ska man göra?
Jag tycker att du ska måla bastun i samma stil som övriga hus. Tänk om någon granne klagar på att bastun inte smälter in i den övriga bebyggelsen. 🤔

Konformism är den svenska modellen. 😎
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur mycket mer älg, hjort och skogshöns man får se med något sånt här återstår att se, men viss nytta lär det väl göra.
Och inte så långt från din inglasade altan/uterum. Mycket praktiskt vid jakt. :)
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
vcx vcx skrev:
Den enda som påverkas av mitt dammbygge är jag. Mina grannar, som inte har några synpunkter, kommer inte påverkas av dammen. Det finns heller inga djur som påverkas negativt, utan snarare räknar jag med att jag tex. kommer få fler tranor på besök. Jag tänkte även ha en liten ö som även den kommer vara positiv för fågellivet. Har gott om älgar och rådjur på tomten som jag räknar med kommer gilla dammen också.

Att anmäla mitt dammbygge ser jag inget positivt med, snarare tvärt om.
Påverkan på dina grannar är påverkan på enskilda intressen.

Allmänna intressen är sånt som staten tycker är intressant. Finns det häckande fåglar? Marklevande, ovanliga smådjur, t.ex. grodor? Finns det växter som är sällsynta? Med mera.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Efter viss vånda är nu bidragsansökan inskickad. Hela underlaget är på ca 40 tkr exkl. moms eller 50 tkr inkl. moms, så det är inga jättepengar. Börjar misstänka att grävningen i slutänden bara kommer stå för halva investeringen, i synnerhet då jag tänker att sådant som trappa ner, eventuell badbrygga och liknande blir privata, momsade kostnader. För det lär väl springa iväg med någon liten konstgjord bäck med en solcellsdriven pump till eller nåt.

Det som tagit tid nu har varit att få in en andra offert på jobbet. Men det gick det med till slut.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.