Håller på att renovera ett 60-tals hus, enplan med källare.

Följande förutsättningar. I nuläget är det bara självdrag med eternitkanaler upp till taket. Tidigare fanns oljepanna i källaren, nu är det fjärrvärme och vi ska ha golvvärme på boendeplan och radiatorer i källaren. Tvättstuga och ett badrum finns i källare samt ett badrum på boendeplan. Ska även tilläggas att radonnivåerna i nuläget ligger på ca 100-150, då jag läst att fel ventilation kan öka dessa markant.

Budgeten tillåter inte FTX system. Så nästa steg blir väl rimligtvis frånluft. Har försökt läsa en del och blir inte riktigt klok på hur man bygger upp ett sådant system bäst. Behöver man ha kanaler upp till taket och en central fläkt på vinden? eller räcker det med att köra PAX fläktar ut från vägg i tvättstuga och badrum så täcker det behovet för hela fastigheten? Ska fixa till taket med så tar gärna bort kåpan för ventilation som sitter där idag om den inte behövs för framtida system. Detta är helt nytt för mig så är det någon med erfarenhet kring liknande projekt får ni gärna hjälpa mig.

Tack
 
BirgitS
Man ska ventilera varje våningsplan för sig så det ska inte vara så att luften går från källaren och upp, apropå radon.

Normen är så här:
0,35 l/s och kvm för luftflöde totalt
4 l/s och person, gäller framför allt sovrum
15 l/s för badrum
10 l/s för kök, tvättstuga, gästtoalett och liknande
om det behövs för att uppnå det totala luftflödet kan man sätta in frånluft i klädkammare, hall etc.
Tilluft ska finnas i alla rum där man vistas under längre tid, typiskt sov- och vardagsrum.

Som du ser räcker det inte med bara en frånluft per våningsplan för att komma upp i 0,35 l/s och kvm.

De flesta nöjer sig nog med typ Pax-fläktar som går kontinuerligt som frånluft.

Innan man sätter in golvvärme och tar bort radiatorer så behöver man se till att täta fönstren för annars får man obehagligt mycket kalldrag från dem.
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska ventilera varje våningsplan för sig så det ska inte vara så att luften går från källaren och upp, apropå radon.

Normen är så här:
0,35 l/s och kvm för luftflöde totalt
4 l/s och person, gäller framför allt sovrum
15 l/s för badrum
10 l/s för kök, tvättstuga, gästtoalett och liknande
om det behövs för att uppnå det totala luftflödet kan man sätta in frånluft i klädkammare, hall etc.
Tilluft ska finnas i alla rum där man vistas under längre tid, typiskt sov- och vardagsrum.

Som du ser räcker det inte med bara en frånluft per våningsplan för att komma upp i 0,35 l/s och kvm.

De flesta nöjer sig nog med typ Pax-fläktar som går kontinuerligt som frånluft.

Innan man sätter in golvvärme och tar bort radiatorer så behöver man se till att täta fönstren för annars får man obehagligt mycket kalldrag från dem.
Vad gäller radon så är jag rädd för att skapa ett för stort undertryck i källaren, som där suger upp radon ur marken. Men om vi lämnar radon för tillfället.

Nuvarande fläktkanaler går från Badrum och tvättstuga i källare samt badrum boendeplan, alltså 3 punkter. Då skulle ett alternativ kunna vara att koppla på PAX fläktar på dessa kanaler? eller menar du att man har PAX med kontinuerlig drift ut i väggen i ovan nämnda rum?

Du skriver också att det inte räcker med en frånluft per våning, menar du då att man ska ha en paxfläkt i hallen?

Vi ska byta alla fönster på huset. Eftersom huset inte har några till-luftsventiler alls idag så är väl det rimligt att man har fönster med luftspalt i? Alternativt sätta in nya don i väggen.

Tack för svar, många frågor men är lite vilse i denna frågan.
 
BirgitS
G goosen skrev:
Vi ska byta alla fönster på huset. Eftersom huset inte har några till-luftsventiler alls idag så är väl det rimligt att man har fönster med luftspalt i? Alternativt sätta in nya don i väggen.
Stämmer bra det, idag är antagligen fönstren så otäta att det räcker till för den tilluft som behövs.
G goosen skrev:
Nuvarande fläktkanaler går från Badrum och tvättstuga i källare samt badrum boendeplan, alltså 3 punkter.
Du skriver fläktkanaler men menar du egentligen frånluftskanaler i skorstenen?
Har badrummen och tvättstugan varsin egen kanal?
G goosen skrev:
Då skulle ett alternativ kunna vara att koppla på PAX fläktar på dessa kanaler? eller menar du att man har PAX med kontinuerlig drift ut i väggen i ovan nämnda rum?
Det bör nog kontrolleras att kanalerna är täta så att man inte trycker ut t.ex. badrumsluft i en annan kanal om man fortsätter använda kanalerna.
Men det går också bra med frånluft genom väggen. Båda delarna är vanliga.
G goosen skrev:
Du skriver också att det inte räcker med en frånluft per våning, menar du då att man ska ha en paxfläkt i hallen?
I första hand i köket. Det finns t.ex. köksfläktar som går hela tiden på lågt varvtal och som man sen ökar när man lagar mat. Eller så har man en separat frånluft där.

Hur många fläktar som behövs beror på hur många kvm ett våningsplan är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Stämmer bra det, idag är antagligen fönstren så otäta att det räcker till för den tilluft som behövs.

Du skriver fläktkanaler men menar du egentligen frånluftskanaler i skorstenen?
Har badrummen och tvättstugan varsin egen kanal?
Nej det är egna kanaler avsedda för ventilation. Eternitkanaler som går ihop till en samlingskanal till en egen kupa på taket. Dessa kanaler ska ersättas med nya om det behövs. Enklast vore ju spontant då att köra paxfläktar ut från väggen? Gamla pannrummet har kvar kanalen i murstocken.
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör nog kontrolleras att kanalerna är täta så att man inte trycker ut t.ex. badrumsluft i en annan kanal om man fortsätter använda kanalerna.
Men det går också bra med frånluft genom väggen. Båda delarna är vanliga
Kanalerna ska bytas men vill helst inte röra eterniten om jag inte måste. Finns det någon fördel med ena eller andra systemet?
BirgitS BirgitS skrev:
.

I första hand i köket. Det finns t.ex. köksfläktar som går hela tiden på lågt varvtal och som man sen ökar när man lagar mat. Eller så har man en separat frånluft där.

Hur många fläktar som behövs beror på hur många kvm ett våningsplan är.
Okej. Huset är på 110 kvm.

Tack för svaren.
 
BirgitS
När det kommer till detaljer för hur man gör praktiskt är jag inte rätt person att svara.

G goosen skrev:
Huset är på 110 kvm.
0,35 l/s x 110 kvm = 38,5 l/s
Badrum 15 l/s plus kök 10 l/s är 25 l/s det saknas alltså 13 l/s frånluft. Lite kan man öka på i badrum och kök men det behövs alltså ytterligare sammanlagt 10 l/s i en klädkammare och/eller hall.

Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket tilluft som kommer in genom en spaltventil utan att undertrycket blir för stort men har för mig att det är i storleksordningen 5 l/s. Om det stämmer så behövs alltså 7-8 spaltventiler.

Motsvarande gäller då källaren.
 
G goosen skrev:
Håller på att renovera ett 60-tals hus, enplan med källare.

Följande förutsättningar. I nuläget är det bara självdrag med eternitkanaler upp till taket. Tidigare fanns oljepanna i källaren, nu är det fjärrvärme och vi ska ha golvvärme på boendeplan och radiatorer i källaren. Tvättstuga och ett badrum finns i källare samt ett badrum på boendeplan. Ska även tilläggas att radonnivåerna i nuläget ligger på ca 100-150, då jag läst att fel ventilation kan öka dessa markant.

Budgeten tillåter inte FTX system. Så nästa steg blir väl rimligtvis frånluft. Har försökt läsa en del och blir inte riktigt klok på hur man bygger upp ett sådant system bäst. Behöver man ha kanaler upp till taket och en central fläkt på vinden? eller räcker det med att köra PAX fläktar ut från vägg i tvättstuga och badrum så täcker det behovet för hela fastigheten? Ska fixa till taket med så tar gärna bort kåpan för ventilation som sitter där idag om den inte behövs för framtida system. Detta är helt nytt för mig så är det någon med erfarenhet kring liknande projekt får ni gärna hjälpa mig.

Tack
Är det konstaterat att radon kommer från berggrund eller kommer det från byggamerialet (blåbetong) i huset?
 
H Håbbe01 skrev:
Är det konstaterat att radon kommer från berggrund eller kommer det från byggamerialet (blåbetong) i huset?
Det är från marken och inte från blåbetong, har haft radonkonsult på plats för att utreda just detta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det kommer till detaljer för hur man gör praktiskt är jag inte rätt person att svara.


0,35 l/s x 110 kvm = 38,5 l/s
Badrum 15 l/s plus kök 10 l/s är 25 l/s det saknas alltså 13 l/s frånluft. Lite kan man öka på i badrum och kök men det behövs alltså ytterligare sammanlagt 10 l/s i en klädkammare och/eller hall.

Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket tilluft som kommer in genom en spaltventil utan att undertrycket blir för stort men har för mig att det är i storleksordningen 5 l/s. Om det stämmer så behövs alltså 7-8 spaltventiler.

Motsvarande gäller då källaren.
Tack för siffrorna. Får undersöka vidare vilken lösning som är lämpligast då.
 
Bord funka med att förstärka självdraget med en takfläkt. Be en plåtis fixa till en kåpa för dina kanaler som mynnar ut i skorsten.komplettera med takfläkt typ TKS 400 med varvregulator. Finns där en rökkanal så exkludera denna i kåpan. Utöka tilluften i källaren med väggventiler så blir det ett bra flöde med radonfri friskluft. Borde ventilera ut radon som kommer från grund.
 
G goosen skrev:
Det är från marken och inte från blåbetong, har haft radonkonsult på plats för att utreda just detta.
radonreducerar försäljare....

är ni i familjen storrökare med 40 år i bagaget med 2paket om dagen..

annars kan ni andas ut, ni kommer inte dö av radonet...
 
H Håbbe01 skrev:
Bord funka med att förstärka självdraget med en takfläkt. Be en plåtis fixa till en kåpa för dina kanaler som mynnar ut i skorsten.komplettera med takfläkt typ TKS 400 med varvregulator. Finns där en rökkanal så exkludera denna i kåpan. Utöka tilluften i källaren med väggventiler så blir det ett bra flöde med radonfri friskluft. Borde ventilera ut radon som kommer från grund.
Okej så du hade låtit befintliga eternitkanaler vara kvar och satt en fläkt på taket.
M MagicFingers skrev:
radonreducerar försäljare....

är ni i familjen storrökare med 40 år i bagaget med 2paket om dagen..

annars kan ni andas ut, ni kommer inte dö av radonet...
Anledning till radonkonsulten vara att få svart på vitt om det fanns blåbetong eller inte. Jag är inte rädd för radon men faktum kvarstår att hus med radonproblem/blåbetong kan vara mer svårsålda när den dagen kommer.
 
H Håbbe01 skrev:
Bord funka med att förstärka självdraget med en takfläkt. Be en plåtis fixa till en kåpa för dina kanaler som mynnar ut i skorsten.komplettera med takfläkt typ TKS 400 med varvregulator. Finns där en rökkanal så exkludera denna i kåpan. Utöka tilluften i källaren med väggventiler så blir det ett bra flöde med radonfri friskluft. Borde ventilera ut radon som kommer från grund.
Okej det låter som ett bra förslag. Vad tror du om lösningen med paxfläktar ut från väggen istället alternativt att koppla på paxfläktar på befintliga kanaler?
 
G goosen skrev:
Okej det låter som ett bra förslag. Vad tror du om lösningen med paxfläktar ut från väggen istället alternativt att koppla på paxfläktar på befintliga kanaler?
Pax är verkligen en dålig ide speciellt i detta fall när en robust ventilation behövs. De kostar dessutom mer än vad en en central takfläkt kostar och takfläkt låter dessutom mindre än Pax på högvarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.