Hej

Vi installerade ca 100 m pem-slang i trädgården förra året för att slippa långa vattenslangar och tänkte bygga vidare i år, tillsammans med Gardena eller liknande system för bevattning av odlingar, men innan jag gör det måste jag lösa det smutsiga vattnet då vanliga spirnker sätta igen.

Kan ni rek. Ett förfilter som är bra och fungerar med pem-40 mm slang, sett några 25mm men vill inte gå ner i storlek.
 
Jag tror inte det finns så stora förfilter, åtminstone inte enkla att få tag på.
Jag valde att montera ett 25mm på vår bevattning:

Bevattningssystem med pump, gult tankförråd och 25mm förfilter monterat i ett utrymme med rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror inte det finns så stora förfilter, åtminstone inte enkla att få tag på.
Jag valde att montera ett 25mm på vår bevattning:

[bild]
Ja det är det jag är lite förvånad över, men får väll helt enkelt välja mindre dimension, är du nöjd med lösningen?

Filter du har, är det Atlas från bland annat Clas Ohlsson?

Hur ofta byter du filtret?

Har liknande på ingående vatten i huset
 
B bergquist skrev:
Ja det är det jag är lite förvånad över, men får väll helt enkelt välja mindre dimension, är du nöjd med lösningen?

Filter du har, är det Atlas från bland annat Clas Ohlsson?

Hur ofta byter du filtret?

Har liknande på ingående vatten i huset
Duger bra här, men har nog väldigt lite skit i vattnet nuförtiden, men när jag installerade det fick jag mycket skit i småsilarna på spridarna.

Filterhållaren är från Jula, medans filtret mycket riktigt är ett Atlas från ClasOhlson, deras 50micron som jag nog bara spolat av en gång sedan jag installerade det 2020.
 
B bergquist skrev:
Hej

Vi installerade ca 100 m pem-slang i trädgården förra året för att slippa långa vattenslangar och tänkte bygga vidare i år, tillsammans med Gardena eller liknande system för bevattning av odlingar, men innan jag gör det måste jag lösa det smutsiga vattnet då vanliga spirnker sätta igen.

Kan ni rek. Ett förfilter som är bra och fungerar med pem-40 mm slang, sett några 25mm men vill inte gå ner i storlek.
Här är ett filter med R40 anslutning, vill minnas att det kostar kring 1900 + moms
https://aquadrip.se/catalog/products/amiad-tagline-silfilter-r40-100-mikron
B bergquist skrev:
[länk]
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Tack så mycket, ska kolla på det, annars blir det ett Atlas imorgon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.