Är i startgroparna att sälja huset och läser miltals med information utan att få några svar. Tror jag kommit fram till att mäklarens personlighet är viktigare än vilken byrå hon/han jobbar åt. Att det till och med är viktigare än att bilderna fotografen tar är himmelska och överträffar verkligheten. Det jag inte lyckats reda ut är vitsen med att förbesiktiga huset när ändå köparen måste göra det för att känna sig trygg. Och vad innebär "Varudeklarerat" som är så många tusenlappar dyrare än andra förbesiktningar med dolda-fel-försäkring? Ni som sålt hus hur gjorde ni?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gloria-Gloria och 3 till
  • Laddar…
Är lite diffust det med varudeklarerat och ingen garanti för något, sen är det nästan en klassiker att mäklaren tar en besiktningsman och dom kan vara kompisar eller ha affärsrelaterade saker mellan sig och det är alltid den besiktningsmanaén aliterr i alla hus affärer. Sen med försäkring så har skrivits spaltmeter om det. Många tror att allt som dom hittar som köpare/säljare ska vara betalbart av försäkringbolaget. Men även där finns stora fallgropar att åka i. Och inga små summor det handlar om i preime. Lite att läsa här
Och skriv in """ vad menas med att ett hus är varudeklarerat """ så kommer det upp mycket om detta.

https://www.byggahus.se/bloggar/inl...klarerat-och-att-ta-over-saljarens-besiktning
 
  • Gilla
Fredrik U och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Som köpare vill man veta lite om husets status innan man lägger bud så att budet hamnar på rätt nivå. Ingen idé att buda på ett mögelskadat hus om man vill ha ett hus att bara flytta in i, och tvärtom.

Varudeklarerat är en besiktning och försäkring det det redan är betalt för att köparen ingår som en försäkringspart i stället för att köparen ska köpa in sig i besiktningen. Sen kan ju besiktningar vara mer eller mindre omfattande. Ju mer omfattande försäkring desto mindre som säljaren riskerar att få punga ut med privat pga. ett upptäckt dolt fel som inte omfattas av dolda fel-försäkringen.

https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat/
 
  • Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Är lite diffust det med varudeklarerat och ingen garanti för något, sen är det nästan en klassiker att mäklaren tar en besiktningsman och dom kan vara kompisar eller ha affärsrelaterade saker mellan sig och det är alltid den besiktningsmanaén aliterr i alla hus affärer.
Fast du vet väl om att besiktningsmannen får betala om hen missar problem med huset. Det blir inte så intressant att ignorera problem då.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Det är också ett skydd för säljaren, för allt som står i protokollet är känt och kan inte åberopas som fel.

När jag sålde min villa 2009? med Erik Ohlson var det obligatorisk säljarbesiktning.
 
  • Gilla
  • Arg
Carno och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
Som köpare så har jag sett säljarbesiktningar som bra för att ge mig en allmän koll på huset,, även om jag vill besiktiga själv sen. När vi tittade på hus för cirka 10 år sen var i stort sett samtliga hus besiktigade av säljaren. Ett hus som såg intressant ut var det inte och vårt bud blev därefter, då vi i princip utgick ifrån att det mesta var kass. Jag tror vi hade höjt vårt tak på det huset med 20% om det funnits en ok besiktning. Tänker fler som vi så ligger det i säljarens intresse att besiktiga.
 
  • Gilla
  • Haha
Manganbangan och 10 till
  • Laddar…
Många bud blir det och det med besikting är inte obligatoriskt för säljaren, men är det en som bara bott och har tummen i handen, så kan det vara bra för säljaren. Det går även att göra en besiktning gemensamt med en helt oberoende tillsammans säljare och köpare, blit halva priset för båda. me ingen som mäklaren anvisar. Förhandsinformation kan säljaren avge och därefter, tas det upp om det ska besiktas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Säljaren måste ju inte förbesiktning sitt hus som är till salu. Det är valfritt.

Jag gjorde det, inte för jag tror det gynnar mig ett dugg rent tekniskt, däremot satsade jag mina pengar på att en eventuell köpare känner sig "mer trygg med det".

Sålde huset rekordhögt i försäljningspris kan tilläggas.

Inte jättestora summor inblandat heller för denna besiktning som även är avdragsgill på ev. vinst... Varför exkludera flera bud från köpare som anser detta "viktigt"?

Ett eller två bud extra så är summan intjänad för denna påhittade trygghet.

Det handlar om enkel psykologi.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hellwiz och 16 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är lite diffust det med varudeklarerat och ingen garanti för något, sen är det nästan en klassiker att mäklaren tar en besiktningsman och dom kan vara kompisar eller ha affärsrelaterade saker mellan sig och det är alltid den besiktningsmanaén aliterr i alla hus affärer. Sen med försäkring så har skrivits spaltmeter om det. Många tror att allt som dom hittar som köpare/säljare ska vara betalbart av försäkringbolaget. Men även där finns stora fallgropar att åka i. Och inga små summor det handlar om i preime. Lite att läsa här
Och skriv in """ vad menas med att ett hus är varudeklarerat """ så kommer det upp mycket om detta.

[länk]
Var ju ingen bra reklam för "Varudeklarerat"....
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som köpare så har jag sett säljarbesiktningar som bra för att ge mig en allmän koll på huset,, även om jag vill besiktiga själv sen. När vi tittade på hus för cirka 10 år sen var i stort sett samtliga hus besiktigade av säljaren. Ett hus som såg intressant ut var det inte och vårt bud blev därefter, då vi i princip utgick ifrån att det mesta var kass. Jag tror vi hade höjt vårt tak på det huset med 20% om det funnits en ok besiktning. Tänker fler som vi så ligger det i säljarens intresse att besiktiga.
Undrar om minsta detalj som en lös fönsterhake registreras vid en förbesiktning. Isåfall blir kanske listan avskräckande lång.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Var ju ingen bra reklam för "Varudeklarerat"....
Det med varudeklrerat är som med en besiktning av en bil, imgen garanti att allt är OK , bara det som är okulärt skrivs in. Det som inte går att se med ögat, friskriver dom till 100 % från. Det går klart att läsa i ett protokoll vad som inte ingår. Allt under jord finns inte med , all om EL finns inte med. dessa besiktingsmän/kvinnor har för det mest ingen kompitens för mer är att kuta runt i huset och skriva sånt som dom ser eller vet någor om. Sen kommer en brask om att det eller det ligger på gränsen ,men inget ansvar. Dom skyfflar över det på köparen som info och sen får köparen enligt jordabalken kika på det själv eller med hjälp.
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Förbesiktning är väldigt praktiskt när man som spekulant ska välja vilka visningar man ska gå på. Om ena husets besiktningsprotokoll är fullt med anmärkningar och det andra är mer eller mindre grönt är det ju lätt val. Sedan ska man ju fortfarande kolla noga själv också innan man köper, men det är långt ifrån alla köpare som anlitar egen besiktningsman.

Valet av mäklarfirma kan ha betydelse för hur snyggt och prydligt prospekt spekulanterna får i handen på visningen. Men en kunnig och trevlig mäklare och bra bilder på Hemnet är nog som du säger ännu viktigare. Allra viktigast är ändå ett bra intryck på visningen. Ta gärna hjälp med styling. En duktig stylist kan få hemmet att kännas rymligare och inbjudande för fler sorters köpare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Undrar om minsta detalj som en lös fönsterhake registreras vid en förbesiktning. Isåfall blir kanske listan avskräckande lång.
Nu är du ju bara dum.
Den lösa fönsterhaken åtgärdas ju under besiktningen eftersom det ändå inte är något fel av betydelse ( om det ens är ett fel).
 
  • Gilla
HiddenDingo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Hugo7 skrev:
Undrar om minsta detalj som en lös fönsterhake registreras vid en förbesiktning. Isåfall blir kanske listan avskräckande lång.
Nej det gör den inte.
Ofta kan du se säljarbesiktningar på andra objekt på mäklarens hemsida, så läs några sådana så får du lite koll på nivån.
En fönsterhake är ointressant för köparen. Köparen vill veta status på tak, vind, dränering, fukt, badrum etc.
 
  • Gilla
Luugen och 6 till
  • Laddar…
När vi sålde vårt hus för några år sedan så rekommenderade mäklaren att inte förbesiktiga då det var ett äldre hus och de skulle mer skrämma förstagångsköpare med alla risker som besiktingspersonen måste skriva om. Gick hur bra som helst.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.