Hej, Har en Husqvarna Automover 315. Tar alltid in varje vinter både laddplatta och klipparen. Nu i vår får jag inte igång den.
Lampan blinkar blått.
-Har köpt ett mätverktyg som anger att det är hel slinga i själva begräningskabeln? torde vara fel i guidekabel.
-Bytte koppling och la helt ny sladd för guidekabeln och helt nya kontakter till ladd-stationen. Blinkar fortfarande fel.
-Grannen lånade min laddstation för att kontrollera sin automover precis innan vintern, kan det ha ställt till det?
Vad kan ha fått fel i laddstationen?
-Sladdarna under, de vita, ser hela och fina ut.
-Stiften på laddstationen är inte ärgade, och är tvättade försiktigt med trasa.

Kan det vara så att gräsklipparen måste återanslutas på något sätt?
Gräsklipparen eller laddstationen som är paj?
Snälla hjälp mig. lagt så j---a mycket tid och pengar på detta nu.
 
Vad för mätverktyg använde du till att få fram att slingan är hel?
Hur mätte du?

Lampan kan blinka blått om slingan har elektrisk kontakt med jord, eller om det är avbrott på slingan.


Prova att koppla in några/flera meter lös tråd som slinga för att se om det är laddaren eller slingan som är felet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad för mätverktyg använde du till att få fram att slingan är hel?
Hur mätte du?

Lampan kan blinka blått om slingan har elektrisk kontakt med jord, eller om det är avbrott på slingan.


Prova att koppla in några/flera meter lös tråd som slinga för att se om det är laddaren eller slingan som är felet.
Dels ngn sorts elmätare av en kompis och den visade på att slingan var hel.
Sedan köpte jag ett felsökningsverktyg på JULA för att just felsöka. ÄVen om signalen är lite svagare och mess burrar så gissar jag att den funkar.
Aha om den har jord till sig alltså.
Ja den nya guidekabeln ligger helt löst på gräsmattan, men det hjälpte inte.
 
Jag är rädd för att jag stuckit en högaffel i guideslingan, det var också därför jag bytte ut just den.
 
Funderar om det kan vara stiften som lagt av?
Ska jag ta med mig allt in och koppla in en fejad begräninsgkabel och en fejkad guidekabel för att se om jag får igång det då?

Offarr ju lite kontakter och sladd/kabel på det viset. Men vad göra?
 
För ett exakt besked om status på slingan så måste du ohm-mäta den med ett enkelt mätinstrument.
Jag vet inte hur många användare som har mätt slingan med dessa mätpennor som Grimsholm mfl kränger. De är inte anpassade till laddstationens krav på max resistans.

Du kan göra en testuppkoppling med lite kabel för att kolla att du får grönt ljus i dioden, men på din beskrivning låter det som felet finns i marken/kabeln.


Illustration av ett multimeter som mäter en gränsslingas motstånd och text som förklarar värdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar. Har precis tagit in allt och gjort ett test inomhus. Det lyser grönt och den letar efter guidkabel för att parkera. Så då funkar ju elektroniken. Får se till att låna en mätare igen.

Roligt att du svarade precis det jag själv kom på. Offrade några extra don, men jag tror de kan återanvändas.

SÅ då får jag ge mig ut och leta redan på felet på kabeln. Den är bara så attans lång :( Kanske 300 meter med alla hörn och vrår. Minns ju inte ens var den ev kan vara skarvad sedan tidigare. Den har ju varit monterat ett par år.
 
Börja med att sätta guidekabeln på ena begränsningskabelns stift, därefter testar du med först ena begränsningskabeln på andra stiftet, sen den andra. Lyser det då grönt på ena halvan men blinkar blått på den andra så vet du vilken halva av begränsningskabeln du har fel på.

Efter det kan du börja mäta med mätinstrument. Ibland är kabeln inte helt av, och då går signal fram, men inte stark nog för att systemet ska funka i verkligheten. Det är de svåraste felen att felsöka.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Precis som sagt tidigare så fungerar en sån där apparat för att hitta ett helt kabelbrott men börja med att se vilken den av slings som är trasig och sen gå och kolla fysiskt.
Efter en massa grävande förra året så stod den still och i år så lagade vi där vi hade koll. Apparaten tyder på hel slings men mätte motstånd som sa annorlunda.
Slutade med "fick you" slinga, och la en ny. Går hyffsat fort om man slösar pengar på märlor.
 
Lite återkoppling kommer här.

Test-slinga inomhus med guidkabel- då lyser allt grönt och klipparen vill leta efter sitt hus.
Slingan piper med testverktyget hela vägen runt hela tomten.
Slingorna ger utfall med över 20 ohm men
när jag sätter i kablarna i stiften så ger den längre inte utslag. Flyttar jag sladdar till det stiftet fungerar inte den flyttade slingan heller.
Kan det vara så att stiftet behöver med än vad testverktyget mäter upp i strömstyrka?
Kan det vara så att stisftet är lite defekt och funkar till och från och inte med längre slingor?
Eller att mätverktyget mäter positivt även om gräsklippar-stationen kräver högre ohm?
 
Om slingorna mäter över 20 ohm så MÅSTE du fixa detta, där finns ingen genväg. Felet ligger med stor sannolik het ute i marken någonstans.
Mät enbart på de friakoppalde kontaktern, gör ej mätning när laddstationen är inkopplad (som bilden visar)

Beröringsfria mätpennor ger falska positiva resultat, mängder av användare har letts på villospår.
Använd ej!

En batteridriven AM-radio kan vara till hjälp, lyssna efter ljudförändringar av det knarrande ljudet.

Alt. lägg ny kabel.
 
E etompau skrev:
Beröringsfria mätpennor ger falska positiva resultat, mängder av användare har letts på villospår.
Använd ej!
Jag tycker de är skitbra! Åtta gånger av tio gör de att man hittar ett fel på några minuter. Att man de resterande 2/10 gångerna inte klarar sig med dem är i mina ögon inget skäl att döma ut dem.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker de är skitbra! Åtta gånger av tio gör de att man hittar ett fel på några minuter. Att man de resterande 2/10 gångerna inte klarar sig med dem är i mina ögon inget skäl att döma ut dem.
OK, jag tog i lite. Det som är lurigt är att de har en form av kontinuitetstest som "lurar" användaren att slingan är hel, även om den ur ett laddstationsperspektiv är felaktig.
Mig veterligen anges inte detta i någon manual, vilket leder användare på villospår.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Här kommer lite återkoppling och tips till andra.

Felsökningsverktyg kan säga att signalen i slingan är bra fastän det inte är dugligt för gräsklipparens basstation. Det hände mig. Verktyget ska lämnas tillbaka, helt värdelöst.

"Sprängda" kablar under mark är svåra att hitta, men var i mitt fall orsaken. På två ställen var kaben helt uppvikt och typ exploderad, ca 5-10 cm under jord. (jo den hamnar så långt ner efter en sådär 7-8 år. )

I mitt fall var kabeln uppsprängd eller hade brunnit på flera ställen. Fick enkelt dra upp både guidekabeln och delar av begränsningskabeln. Då hittade jag felen och bytte ut stora delar av kablaget.
I vintras hade vi flera blixtnedslag, varav ett kraftigt med brand i en grannes yttre elskåp. Vi fick då blixtar ut genom våra eluttag inomhus. Troligen är det därför kablarna spruckit eller bränts sönder och fläkts upp. Finns inget att som kan ha påverkat kablarna så pass långt under gjorden.

Kommer återigen anmäla detta till elnätsbolaget, som inte tog nämnvärt allvarligt på att elen och blixtar transporteras i deras nät utan någon form av överbelastningsskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.