Hejsan,

Här är mitt kök och har pratat med IKEA och, och de rekommenderar att jag ska kapa takanslutningen med några cm så att jag kan ta upp skåpen lite. Då kommer deras produkter att passa in, dock vet de såklart inte 100% ifall man kan kapa den och det vet jag inte heller. Jag undrar om ni vet ifall man kan göra det? Jag bor i en lägenhet med centralventilation. Bifogar bilder
 
  • Kökskåp anslutet till tak med synlig ventilationsplatta över kylskåp från Bosch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med träskåp och en takanslutning som kan behöva kapas för installation av nya skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tyvärr inte röntgensyn men det ser ut att gå.
 
  • Gilla
kevinh
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har tyvärr inte röntgensyn men det ser ut att gå.
Ber om ursäkt har verkligen 0 erfarenhet av detta, vet du hur det ser ut där inne?
 
  • Gilla
tille1
  • Laddar…
BirgitS
Det går ett rör från ventilationsdonet till något ställe där röret ansluter till centralventilationen men man kan inte veta säkert hur mycket luft som finns mellan röret och skåpen utan att ta bort en bit av takanslutningen. Det kan vara brandisolering runt röret också och om inte så är det nog krav på 3 cm luft runt röret.

Däremot så ser det ju ut som att ventilationsdonet sitter lite närmare taket än skåpet vilket tyder på att det finns en del luft under som Jonatan79 skrev.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ett rör från ventilationsdonet till något ställe där röret ansluter till centralventilationen men man kan inte veta säkert hur mycket luft som finns mellan röret och skåpen utan att ta bort en bit av takanslutningen. Det kan vara brandisolering runt röret också och om inte så är det nog krav på 3 cm luft runt röret.

Däremot så ser det ju ut som att ventilationsdonet sitter lite närmare taket än skåpet vilket tyder på att det finns en del luft under som Jonatan79 skrev.
Hmm, vet du vilka man kan kontakta, föreningen har 0 koll på detta då jag frågade de.
 
BirgitS
Du får nog själv börja riva i takanslutningen med t.ex. en hammare i underkanten av den, om du inte ser till några skruvar genom skåpens toppskiva. Det lär ju vara en tidigare ägare av lägenheten som satt dit takanslutningen så föreningen kan ju inte veta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog själv börja riva i takanslutningen med t.ex. en hammare i underkanten av den, om du inte ser till några skruvar genom skåpens toppskiva. Det lär ju vara en tidigare ägare av lägenheten som satt dit takanslutningen så föreningen kan ju inte veta.
Så här ser mitt kök ut just nu, tänker vart ska man börja riva i takanslutningen?
 
  • Kökinteriör med träskåp och central ö innan rivning av takanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det viktigaste är nog att kolla hur det ser ut vid ventilationsdonet så börja där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktigaste är nog att kolla hur det ser ut vid ventilationsdonet så börja där.
Alltså den ovanför kylen?
 
BirgitS
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.