Finns det något golvmaterial för altaner utan eller med minimala springor?

Min terrass är 6 meter bred. Tätt lagd trätrall ovanpå plåttak.

Men det regnar ner tallbarr och annat skräp från grannens träd. Vilket tar sig ner även genom de smalaste springorna. Svårt att spola rent under trallen, vilket håller kvar fukten från minsta regnväder. Reglarna ruttnar. Och där skräpet nått upp till plåtfalsarna har fukt via kapillarkrafter (?) läckt in genom plåttaket:(

Såväl allt trä och komposit sväller/krymper, vad jag förstår och kräver mellanrum. Någon som har tips?
 
Riv trallen och bygg nytt.

Kanske går att återanvända trallen och skruva den dikt an. Då bör det vara fall så att inte pölar skapas.

Eller så går du över med en flaska Whisky till grannen och ber hobom ta ner trädet.

Är grannen en kvinna blir det svårare.
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Kanske går att återanvända trallen och skruva den dikt an.
Det blir nog svårt då trä krymper och vidgar sig efter säsong. Istället lägger man det med större distans mot underlaget så att det går att spola bort skräpet som fastnat undertill.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
Tack för svar. Så inget mirakelmaterial för altangolv på marknaden... Det blir nog ny trätrall igen då. Men kanske grundproblemet kommer att lösa sig själv då grannen just berättade att han kommer att flytta till hösten, och jag är säker på att en ny granne kommer att ta fram motorsågen det första hen gör ;-)
 
Har alltan med plåttak under, samlas en massa skit och boss på plåten. Men har så jag kan lossa några trall
på högsta stället och spola med slangen under, det fungerar bra och gör det kanske med 3 års mellanrum i bland 4 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.