Hur får jag lös en av dom blå kablarna? Går det bara slita o går det stoppa in ny kabel sen i samma hål o vad heter "sockerbiten"? Den vanliga wagon som man öppnar/ stänger känner jag till men den är kanske är en annan typ av wago? Anledningen är att jag ska byta lampa. Elektriska WAGO-klämmor med transparent hus kopplade till flerfärgade kablar i kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
brukar gå att rotera kabeln så den lossnar, annars klipp och sätt 221
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib
Skruva på ledaren och dra samtidigt. I praktiken blir det oftast så att man skruvar på själva kopplingsdonet (som heter Wago 773) och drar i ledaren. Det går bra att återanvända en anslutning.

Varför ska du ta bort ledaren? Ska du byta till något som är fast monterat och ta bort uttaget?

Om det är svårt att ta loss ledaren kan du göra som Tommty beskriver ovan, klipp den blå och sätt en Wago 221 och gå vidare till din lampa från den. Ett observandum här är att Wago 773 inte är gjord för RK/MK så har du en anslutningsledning som ska kopplas in kan du inte använda den, då får du klippa och skarva.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Går det inte att lossa dem i andra änden?
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska byta ut den här lampan o den sitter skruvad i takdosans skruvhål o jag tänkte göra detsamma med den nya så därför måste jag lös med kablarna i den här änden. Hand som håller en avmonterad taklampa med anslutna kablar synliga i takdosan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa tåtarna i lampänden, varför böka i dosan?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
Precis. Jag misstänkte lite det där, därav följdfrågorna.

Och du, bryt spänningen innan du pillar. Mörkt i förrådet? Skaffa vettig arbetsbelysning. En pannlampa är toppen och användbar även vid andra tillfällen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Ska ta bort en dosa i rummet intill som renoveras o då ska jag dra ny nolla från centralen när jag lix byter lampa för den inkommande i den här dosan är grön från början i centralen så det är därför jag ville ha lös den ur den här wagon o det gick bara fint så nu är strömmen bryten o uppladdningsbar lampa lyser upp så jag ser vad jag gör. Tack alla för hjälp o råd 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.