Jag håller precis på med min badrumsrenovering.
Mitt uppbrutna golv ser ut såhär:
20080115_5250.jpg
Rummet är 2.10m X 2.12m stort.
Balkarna är 21x4,5cm grova och sitter som mest cc60.
Avlopp och vattenledningar går kors och tvärs i träbjälklaget som synes.
Jag avser montera spårat golvspån, flytspackel, minst 15mm, med armeringsnät och sedan kakel och klinker.
Golvet är i princip helt rakt förutom nere till vänster i bild där det är 12mm lägre än övrigt golv.
Avloppet till höger i bild är avlopp för wc. Vänster avlopp är dusch och avloppsventilation som går nedåt i bild.
Måste jag montera 22x45 balkar som komplement till de gamla med hål för avlopp, blir 75 mm hål i balken som minst för avloppsventilationen?
Är det kanske bättre att bita i det sura äpplet och helt sonika dra samtliga avlopp i våningen under?
 
Milkshaken
Förstår inte problemet... Om du inte har full höjd över rören, så lägger du bara på en remsa... Sen Spontat 22mm spån...
Lägg därpå snabbslipspackel.... Det kan du lägga utan att behöva armera... Fallet mot dusch gör du enklast genom att efter du lagt ut allt spackel så öser du upp spacklet från duschbrunnen .. du får ösa mycket så att du ser att det blir fall...
Men för att det ska funka ska du plasta i brunnen så inget spackel tränger ned i avloppet....
 
Milkshaken skrev:
Förstår inte problemet... Om du inte har full höjd över rören, så lägger du bara på en remsa... Sen Spontat 22mm spån...
Lägg därpå snabbslipspackel.... Det kan du lägga utan att behöva armera... Fallet mot dusch gör du enklast genom att efter du lagt ut allt spackel så öser du upp spacklet från duschbrunnen .. du får ösa mycket så att du ser att det blir fall...
Men för att det ska funka ska du plasta i brunnen så inget spackel tränger ned i avloppet....
Jo, men golvet har spruckit tidigare så jag vill verkligen att det ska bli så styvt och stabilt som det bara går.
Menar du alltså att man inte behöver armering? Jag ska ju ha urspårade golvspånskivor för vattenburen golvvärme.
 
Milkshaken
jag menar att om du ska lägga 15 mm flyt så behöver du inte det....
Köp snabbslipspackel så fixar det sig..
'
 
Fast de spårade spånskivorna är betydligt klenare än de vanliga. Det kräver att spackelskiktet är självbärande, ofta vill spackelleverantörerna att man lägger uppåt 30 mm spackel på en sådan här skiva. Armering ska alltid läggas på golvspån, enligt BBV.

Förresten, vad är snabbslipspackel, jag har inte hört den termen förut? Menar du ett snabbt flytspackel?
 
K
Jag tänkte direkt på snabbslipsats, men det kan inte heller stämma för det flyter ju inte.

Vad jag inte förstår är varför alla är så sugna på att lägga spån eller gips uppepå golvvärmen. Det trögar ju bara ner systemet. Spackel har bättre värmeåtergivning. Visst, ska läggas lite tjockare, men blir ändå snabbare med tanke på jämförelsetal mellan golvgips och spackel.
 
Milkshaken
jag ska kolla vad artikelnumret heter för det... Snabbslipsats är ju ett hårdare bruk och lägges traditionellt..... Men det vi kör med är flytande....
Jag ska kolla imorgon.....
Snabbslipsatsen heter ju 319.... och den e de inte
 
K
318, 319 är båda traditionella snabbslipsatser som man lägger jordfuktiga, men du har ju även 320 som är en trögflytande snabbslipsats som bla går att pumpa. Det flyter inte lika bra som avjämningsmassorna dock och man kan inte lägga den under 20 mm.
Har du lagt 15 mm på spån i ett våtrum så tror jag att du har använt 4320 eller 644 :)
 
Milkshaken
Som sagt, man ska alltid armera på spånskiva. Detta gäller från 1/7 2008, enligt BBV.
 
K
Milkshaken skrev:
644 är det... Serpo....
[länk]
Mycket smidigt att jobba med...

Det är för värmegolv... behöver inte armeras på bara 15 mm... Du kan lägga iaf upp till 50mm iofs med värmeslingor (som armering) ...
Det beror inte på tjockleken utan storleken på yta ihop med underlag. 644 på spån armeras när man når en viss storlek på ytan, helt enkelt.
 
(Om man inte följer BBV, när det ska armeras oavsett yta förstås..)
 
K
Nä, jon_h... kolla BBV 5.7.2 Sist i stycket finns en liten röd ruta... och i den står det...? Svar: Det som faktiskt ger mig rätt denna gång ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.