Hej,
Behöver byta ut ett förstört fönster, ett runt elitfönster installerat i samband med nybyggnation 2008. Bågen har ruttnat. Ett exakt lika dant fönster är införskaffat.

När jag skulle skrida till verket med bytet upptäckte jag att det saknas karmskruvar under täcklocken. Den invändiga salningen syns i botten av hålen där det skulle ha suttit karmskruvar. Ser baksidan av en bottningslist i springan mellan salning och fönsterkarmen från insidan. Ser inga skruvar eller spikar någon stans. De två första bilderna är tagna från utsidan.

Står nu inför några frågor. 1. Hur sitter fönstret fast? Är det limmat? Om så: Hur får jag loss det med minimal förstörelse av vägg et c.?

Idéer?
 
  • Närbild på ruttnande fönsterbåge av runt elitfönster utan synliga karmskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis ruttnad fönsterkarm med saknad karmskruv och synlig bottningslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vitt fönsterkarm med ett öppet skruvhål som visar insidan av karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt fönster sett från utsidan utan synliga karmskruvar eller fästelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Runt fönster utan synliga karmskruvar, med synlig bottningslist och invändig salning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog försökt lite försiktigt med tigersåg..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Skulle nog försökt lite försiktigt med tigersåg..
Det har föresvävat mig, men hoppas att någon känner igen monteringssättet så att jag inte behöver förstöra mer än nödvändigt.
 
Behöver inte förstöra så mycket bara för man använder tigersågen...
 
Innan du ev börjar såga runt, så sätt en kraftig skruv i överkant på karman och säkra upp med ett starkt snöre/rep så det inte fallar ut om det lossnar. Börja med att se om ett sågblad går att få igenom i underkant ända ut.
 
Är det värt att plocka ut glaskassetten först?
 
A ahlbjo skrev:
Är det värt att plocka ut glaskassetten först?
Ta ut/bort allt som går för att minska vikten på den totalt är inte fel, lättare att hantera när den kommer loss.
 
Ok, tack för era svar! Får ordna en tigersåg. Återkommer med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.