S Styrman_jansson skrev:
Vi byggde detta hus för ca 4,5 miljoner;


[bild]

2050m2 tomt i öppet läge med skog bakom. 70m från asfalterad landsväg ca. 2,5mil från stor stad. Tråkigt?

Dock tillkommer garage som byggs just nu.
Det var väldigt fint. Dock tror jag att mycket beror på skicklighet från din sida. Att alltså veta viken typ av fönster, stukaturer och belysning som ska till. Tänk dig ditt hus med vanliga ospröjsade fönster, fina belysning, målat helt i samma färg. Då är vi inte så långt ifrån det jag sa. Naturligtvis överdrev jag dessutom mitt exempel litegrand. Men, sen vet säkert du också att det ständigt tillkommer kostnader när man byggt nytt. Några som byggt nytt menar exempelvis att det "bara kostat si och så lite". Men sen framkommer det att då ingick inte planering av tomten, eller vatten och avlopp, eller verandor etc. etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Min bild är att mycket handlar om just vilka utgifter man kan ha en ordentlig buffert för eller vad man kan göra själv. Jag bor själv i en BRF med småhus och sitter i styrelsen. Där jobbar vi ju med underhållsplaner och budget för att husen skall behålla värde över tid och att skicket är gott. Dvs vi gör planer för när det tex skall målas om och då tar vi hela området i ett svep. Där ligger en fördel att det blir billigare per hus att ta in en offert på hela området än om du själv skall ta in en målare till ditt eget hus. Så kollektivt ansvar jämfört med eget kan räknas i pengar. På liknade sätt är räntorna för de gemensamma lånen betydligt lägre än för de personliga. Som påpekats kan man inte göra avdrag för föreningens lån men eftersom de ligger så mycket lägre blir det ändå förtjänst. Ofta måste man ju även med eget hus vara med i en samfällighet som sköter gator, snöröjning osv, vilket självklart redan ingår i månadsavgiften till BRFen. Så jag skulle påstå att de omedelbara kostnaderna med eget boende är lägre då det "bara" är driftkostnader så att säga men att man då antigen måste vara beredd på att hosta upp större summor periodvis eller vara beredd att göra mycket själv! Sen finns förstås en nackdel med det kollektiva ansvaret och det är att man inte själv har full kontroll. Jag får inte göra vad som helst med delar av huset och är förstås beroende av att det sitter vettiga människor i styrelsen.
Brf hus har jag inte alls tänkt på faktiskt.
Det kanske är någon form av mellan lösning..

Hur fungerar det hos er tex när det gäller trädgård som byggande av pool och dylikt.
 
A AG A skrev:
Det var väldigt fint. Dock tror jag att mycket beror på skicklighet från din sida. Att alltså veta viken typ av fönster, stukaturer och belysning som ska till. Tänk dig ditt hus med vanliga ospröjsade fönster, fina belysning, målat helt i samma färg. Då är vi inte så långt ifrån det jag sa. Naturligtvis överdrev jag dessutom mitt exempel litegrand. Men, sen vet säkert du också att det ständigt tillkommer kostnader när man byggt nytt. Några som byggt nytt menar exempelvis att det "bara kostat si och så lite". Men sen framkommer det att då ingick inte planering av tomten, eller vatten och avlopp, eller verandor etc. etc.
Skicklig vet jag inte men det krävde rätt mycket engagemang. Priset är för ett nyckelfärdigt hus inkl. grovplanering av tomt, veranda, 1/2 avloppssnläggning, vattenbrunn, div. byggherreavgifter, 60m grusväg m.m. Dock exklusive finplanering av tomt och garage.

Tog dock en del risk då en del entreprenörer gick på löpande mot budget, körde delad entreprenad m.m.

Det mesta gick dock bra men var som att ha ett extra heltidsjobb ibland.

Vill man ha en finplanerad tomt på det får man nog lägga till 50-100k för enklare planering utan massa stenläggningar.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Robine skrev:
Brf hus har jag inte alls tänkt på faktiskt.
Det kanske är någon form av mellan lösning..

Hur fungerar det hos er tex när det gäller trädgård som byggande av pool och dylikt.
just sådant blir lite knepigt faktiskt. Uteplats, inglasat, viss mån tillbyggnad är OK
Men just pool är ett no-no. tomterna är små och upplåtes för "trädgårdsändamål"
Dessutom är vatten en gemensam kostnad varför "andra inte ska betala din pool"
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fördelen är ju att man kan få ett otroligt stort och häftigt hus, på en väldigt fin tomt, för nästan "småpengar".
Vad får du om du ska bygga nytt. Säg att du har ungefär genomsnittlig budget på runt 4,5miljoner. Bygger du nytt, får du en vit fyrkantig, extremt tråkig, trälåda på ca 100m2. 500m2 tomt, på en platt åker, 20 meter ifrån E4:an ungefär. Detta gäller nästan överallt i landet, stad som landsbygd.
Begagnat kan du få en 250m2 nyrenoverad kåk med källare, verandor, bastu, och utkikstorn. 10.000m2 sjötomt, med egen brygga. Stor verkstad för flera bilar, samt stor ladugårdsbyggnad, för 4,5miljoner. Detta förutsatt att du trivs på landsbygden, 2-3 mil utanför en lite mindre stad.
Men även i en stad får du fin, kåk på 150m2 men en helsikes massa charm på olika sätt. Tomt på ca 1000m2 i ett lungt villaområde exempelvis.
Tja, jag föreslog väl att man skulle bygga nytt, då får man det ju som man vill.
Om man inte vill, kan, orkar och törs bygga själv och måla i nått annat än vitt kan man ju köpa/ låta bygga en sån trälåda du skriver om, eller en nyckelfärdig villa i normal storlek som man har råd att värma och bo i från en etablerad husleverantör.
 
Själv vägrar jag radhus. Jag är liverädd för att grannen som inte förstått varför man har ledljus

Men skulle jag bo i radhus då blir brf.


För min del är det enkelt. Villa, sedan parhus, kedjehus därefter brf radhus sen har vi radhus ägande. Sen kommer lgh. brf.

När vi skaffade villa så hade vi tankar på att bygga. Men det dök knappt upp några fastigheter att bygga på i det område vi ville bo i.
 
  • Gilla
Drömhus2021 och 2 till
  • Laddar…
En sak är att jämföra kostnader rakt upp och ner. En annan är "vad är det värt för att.."

För min del betalar jag gärna mer i form av att sköta VA, värmepump, ommålning, fönsterbyten, bredband osv. själv om det innebär att jag slipper gå och irritera mig över en styrelse som beslutar något i mina ögon helt jävla idiotiskt.
 
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Man ska börja med att inse att det finns ingen "fri lunch". Allt kostar och frågan är bara vad du får för det.

Fördelen i en BRF eller hyreslägenhet är att någon annan utför underhåll, oroar sig för värmesystemet, hanterar utomhusmiljöer osv.

Nackdelen är att du får betala för det! De gör det inte av välvilja. Dessutom är det risk att ytterligare någon annan äger hela rasket och kräver att en vinst ska betalas ut.

En annan nackdel (eller fördel) är att man inte får ta besluten själv. Är man inte kompetent att ta beslut (vilket många människor inte är) kan det rent av vara ekonomiskt fördelaktigt att betala andra för att ta dessa beslut. Kan låta trist men så är det.

I ett ägt boende kan du förstås också betala någon annan att utföra allt detta åt dig, det blir lite tydligare vad det kostar bara. De 7000:- i avgift varje månad blir snarare 2000 men när något ska göras vill det till att de övriga 5000 har sparats undan.

Så, ska man äga boende ska man åtminstone vara så ekonomiskt lagd att man kan lägga undan pengar samt ha initiativförmåga nog att antingen lära sig och utföra underhåll själv eller anlita personer att göra det åt en. Gör man det så kommer varje timme man lägger på sitt hus vara sparade pengar!

En sak till, se till att jämföra äpplen med äpplen. Att jämföra ett 80 kvm radhus med 30 kvm uteplats med en 150kvm villa på 1000 kvm tomt blir aldrig rättvist.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
En sak är att jämföra kostnader rakt upp och ner. En annan är "vad är det värt för att.."

För min del betalar jag gärna mer i form av att sköta VA, värmepump, ommålning, fönsterbyten, bredband osv. själv om det innebär att jag slipper gå och irritera mig över en styrelse som beslutar något i mina ögon helt jävla idiotiskt.
Framförallt saker som att föreningen beslutar sig för att anordna en ny stor parkering med elbilsladdare för mängder med pengar, när du själv inte ens har bil kan vara lite frustrerande :)

Å andra sidan, är man den som köpt elbil är det ju bekvämt om andra tvingas dela kostnaden.
 
En sak man inte bör glömma bort om man har hus är att lägga av 1-2 tusen /mån i renovering/saker-går-sönder buffer.
Det sparar extremt med stress då något händer och måste lagas.

Sen som många påpekat:
* Intresse för att fixa saker själv , det blir kostar-skjortan-dyrt om allt ska lejas in.
samt springa på 20-30 visningar innan man öht tänker på att "ooh detta hus skulle jag vilja ha". Ta då allt från ruckel till nybyggen för att se hur mäklare skriver och ger information och besiktningsprotokoll ser ut.
 
  • Gilla
Robine och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
kostar-skjortan-dyrt om allt ska lejas in
Det man här ska minnas är att, framförallt om man bor i hyreslägenhet, men även i BRF så lejs i princip allting alltid in och det blir alltså kostar-skjortan-dyrt.

Det är dessutom så att i hyres så ska någon också göra vinst på varje omsatt krona och i BRF är det amatörer, ibland med egenintresse, som sitter och lejer in hantverkare.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det man här ska minnas är att, framförallt om man bor i hyreslägenhet, men även i BRF så lejs i princip allting alltid in och det blir alltså kostar-skjortan-dyrt.

Det är dessutom så att i hyres så ska någon också göra vinst på varje omsatt krona och i BRF är det amatörer, ibland med egenintresse, som sitter och lejer in hantverkare.
Jo... Har tänkt en del på var våra pengar egentligen tar vägen.
Vi skulle köpa hus från början men det var liksom alltid något som fattades.
Och ofta var rummen och eller wc/badrum små.
Det radhuset vi hamnade i var liksom så gott som "perfekt" I planeringen och i storlek på trädgård.
Ville inte ha för mycket att sköta om där och då.
Visst, det gäller till viss del nu också.
Men nu känner man att man inte kan ha allt som man skulle vilja ha i trädgården för att det finns helt enkelt inte möjlighet/platsen till det.

Ja, har fått någon "flip" innan denna posten gjordes. Jag bara blev så j**la trött på att betala för hur andra sköter sig.
Tex, hur folk slänger saker i sopsortering som definitivt inte ska vara där.
Vilket påverkar mig och alla andra som sköter sig.
Folk som inte sköter sina framsidor osv.

Sen även skötsel från föreningen i sig.
Nu har det blivit mycket bättre de senaste åren.
Mer seriöst hur det sköts då vi fick en ny "vaktmästare" (kommer inte ihåg hans titel i skrivande stund).

Men vi har ju de andra åren tex betalat för målning av virke I området.
Färg som fullständigt flagnade efter 1-2 år.
Och som målare själv så ska det DEFINITIVT inte göra det om rätt produkt använts.

Sedan att gå och betala 7200:- för att andra ska missköta sig känns mer och mer extremt surt.

Men.. Som sagt. Vi kommer inte från en hus ägar "kultur".
Så vi har ingen att vända oss till för funderingar eller eventuell hjälp.

Har pga det bland annat börjat fundera på nybygge istället.
Känns nästan som att man hamnar på samma summa med tomt, hus och alla avgifter för indragning av el och vatten osv.
Åtminstone för ett trähus.
Men då hamnar man i dilemmat.. Vågar man trähus?
Vi vill helst ha ett stenhus..

Inte lätt det här.
Och uppskattar alla svar jag fått.
Jag läser allt, även om jag inte svarar.
Så tack ska ni ha.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
coconut
Bygga nytt är kul, men det blir allt som oftast dyrare än man tänkt. Men vill du ha en uppfattning om det, hitta en hustillverkare du gillar. Hitta sen en tomt i det område du vill bo, behöver inte vara en drömtomt eller nått du vill ha egentligen. Sen ber du om en produktionskalkyl för totalentreprenad. Då får du ett hum om vad det kommer kosta att bygga nytt i det område du vill bo.

Sen kan du jämföra mot hur husmarknaden ser ut i övrigt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.