Jag håller just nu på att skriva mitt examensarbete på byggingenjörsprogrammet på Malmö Universitet där vi tillsammans med OBOS och Saint-Gobain Ecophon ska undersöka betalningsviljan för akustiska tillval i nyproducerade bostäder.
Enkäten tar ungefär 5-7 minuter att genomföra och måste göras på dator.
När du genomför enkäten kommer du som "spekulant" få ta del av både det estetiska och visuella men också de akustiska aspekterna. Du kommer att bli presenterad tre olika alternativ på undertak i samma bostad där du kommer få chans att betygsätta varje alternativ utifrån ett estetiskt perspektiv. Därefter kommer du få en länk där du kan genomföra ljudsimuleringar för bostaden med de olika alternativen på undertak. Avslutningsvis kommer du att få möjlighet att bedöma om detta är något du skulle överväga för din egna bostad och uppskatta värdet av det.
Allting sker anonymt.
Tack på förhand!
https://docs.google.com/.../1FAIpQLScpgWL7g9T.../viewform...
docs.google.com
 
  • Gilla
Erik Jurland
  • Laddar…
En kul enkät för er som tycker att akustik är ett intressant ämne
 
  • Gilla
Erik Jurland
  • Laddar…
D
J Jarl Johansson skrev:
En kul enkät för er som tycker att akustik är ett intressant ämne
Gick inte att genomföra enkäten med min telefon. Ljudprogrammet stödde inte min lur.
 
Enkäten och simuleringarna funkar på dator och Chrome.

Kunde dock inte höra någon skillnad på de båda ljuddämpade alternativen så där hade jag gått på det billigaste, uppfattade heller ingen estetisk skillnad från de presenterade bilderna.

Skillnaderna i ljudmiljö som illustrerades är betydande, trist slageko från nakna gipstak - inget man vill ha om man kan slippa och i synnerhet inte hemma.

På kontoret har vi nyss fått renoverat en smula, man satte bla in undertak av ljudisolerande sort där det bara var naken betong i taket tidigare, plus dubbelgips i väggarna som minskade överhörning mellan kontoren. Milsvid skillnad... :)
 
Redigerat:
Fairlane
D datja skrev:
Gick inte att genomföra enkäten med min telefon. Ljudprogrammet stödde inte min lur.
I första inlägget står det:
"Enkäten tar ungefär 5-7 minuter att genomföra och måste göras på dator."
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Storsockret
Går finfint att köra på mobilen om man nu gärna vill, om man ber webbläsaren att köra skrivbordsversionen. Iaf på iphone :)
 
  • Gilla
Jarl Johansson
  • Laddar…
D datja skrev:
Gick inte att genomföra enkäten med min telefon. Ljudprogrammet stödde inte min lur.
Hej Datja. Testa gärna att göra enkäten på dator istället. Det bör underlätta. Tack för medverkan !
 
H Harald Blåtumme skrev:
Enkäten och simuleringarna funkar på dator och Chrome.

Kunde dock inte höra någon skillnad på de båda ljuddämpade alternativen så där hade jag gått på det billigaste, uppfattade heller ingen estetisk skillnad från de presenterade bilderna.

Skillnaderna i ljudmiljö som illustrerades är betydande, trist slageko från nakna gipstak - inget man vill ha om man kan slippa och i synnerhet inte hemma.

På kontoret har vi nyss fått renoverat en smula, man satte bla in undertak av ljudisolerande sort där det bara var naken betong i taket tidigare, plus dubbelgips i väggarna som minskade överhörning mellan kontoren. Milsvid skillnad... :)
Tack för input. Det är av stor hjälp, sprid gärna vidare enkäten om någon är intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.