Jag har frågor om att bygga bastu. Planen är att inrymma den i garaget, som egentligen Rödfärgad uthusvägg med svart fågelholk där dörr till planerad bastu ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är förråd för ditten och datten.
Ungefär där den svarta fågelholken nu sitter ska en dörr tas upp. En trätrall ska ansluta mellan stenhällen och dörren.

Det finns utrymme att bygga det mesta av bastun invändigt i det befintliga huset men det går att bygga exempelvis en farstu utvändigt, eller bara ett skärmtak över ingången.

Invändigt finns inte direkt så mycket att ta hänsyn till
Garage omvandlas till bastu med ved och rör på golvet och vägg i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här är det fritt att bygga lite hursom. Det går lätt att ordna avlopp, el och sommarvatten. Tanken är att bygga en låda som ett rum i rummet, upphöjt från marknivån.

Mål: att det ska gå att slabba med vatten ganska rejält, dvs med golvbrunn. Att fyra till sex personer ska kunna basta samtidigt. Att det ska kunna kallställas och gå ned till minus utan att nåt skadas. Att det ska eldas med ved. Att den ska gå att använda mitt i vintern.

Frågor:

1) Isolera eller inte? Isåfall vilket material: linfiber/hampa eller annat?
2) Bastufolie eller inte?
3) Golvmaterial ytskikt: klinkerplattor eller betong + trätrall eller nåt annat?
4) väggar av råspont?
 
Bastuugnen Kota Luosto VS, rund med 35 kilo sten och 30 liters vattenberedare
http://kaminline.ru/uploadinst/5/pallas.pdf
verkar trevlig, nån som har erfarenhet av denna?

Volymen på bastun bör hamna på ca 12-15 m3, beroende på hur utrymmet fördelas mellan omklädningsrummet och bastun. Vi har omkring 14 kvadratmeter golvyta att leka med.

Svarar mig själv om materialval:
1) isolerar inte, möjligen taket. Vindväv däremot
2) ännu inte avgjort om bastufolie eller inte, lutar åt ja
3) trätrall av gran
4) innerväggar av råspont
 
J
Kul projekt ! Är väldigt nöjd med lärktrall lagt som glesgolv 2mm.

Är inte någon rutinerad byggare men min fristående (knuttimrade) bod klarar sig fint (västsverige) utan vindskydd och folie och isolering, trots bara 45 mm virke. Har iofs gratis ved. Andra kan säkert bedöma vad ett rum i rummet innebär byggtekniskt, men det lär ju vara mer skyddat än jag har :).
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Låter bra, jag tänker att finns det ved att brassa på med och är rimligt dragtätt uppåt borde det funka även i minus 10, iof sällsynt här nuförtiden, värre med blåsten kanske.

Det är ett mkt luftigt garage som synes, gränsfall om jag ska betrakta det som ute eller inne. Anledningen att jag tvekar kring isolering och även kring bastufolie är att det känns lite nojigt med fuktvandringen, så dela gärna erfarenheter av detta.

Trall blir bra, ska ordna med avrinningen också så det inte blir stående vatten under bastun.
Bumpar min fråga om nån har erfarenhet av aggregatet, bastugnen Kota Luosto VS mha snodd bild:
Interiör av bastu med tänd bastuaggregat och stenar, träbänkar och luftig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35 kg sten, räcker det?
 
35 kg sten ok, ju mer desto bättre.

Hoppa över isolering (förutom tak). Folie där du har isolering, annars inte nödvändigt (men gör ingen skada heller).

Ett tips, se till att börja planera lavarna uppifrån. En bastu med lavarna 45 och 90 cm från golvet är ingen bra bastu. Värmen är högst uppe och man ska inte behöva stå i en bastu för att det ska bli behagligt.

En bra tumregel är att sitter man på översta laven ska fötterna vara i nivå med bastuaggregatets överkant för att inte frysa om fötterna :)

Bastun på bilden är "nästan" godkänd :)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi har flera kota luosto i familien, väldigt bra ugn!!! 35kg är ok, speciellt i en bastu som står kall-stenmassan tar ju tid at få varm.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Hur ska jag prioritera mellan omklädningsrum kontra bastu? Totalt ca 11 kvadratmeter under tak, 4,2x2,7 . Förslag: 6,2 kvadratmeter bastu, 4,8 kvadratmeter omklädningrum/relax. Bastun blir då ganska kvadratisk ca 2,5x2,5, omklädningsrummet blir ca 1,8 x 2,7 med plats för bänkar 1,8 m. Utanför ytterdörren till bastun blir det trall = ytterligare relaxyta utomhus.
Bokomslag "Finnish Sauna - Design and Construction" med bild på bastuinteriör, vedeldat bastuaggregat och bänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Boktips! Finish Sauna - design and construction: Mycket bra bok som tar allt med sauna på allvar! Principskisser och planlösningar, underbar bok. Det enda möjligen negativa är att den är mer beskrivande av förekommande konstruktioner än värderande. På gott och ont: som förstagångsbastubyggare vill jag gärna ha dos and donts, bu eller bä, nånting i stil med "den ultimata bastun enligt Xx" men det får jag nog starta en tråd på BH om isf.
Interiör av pågående bastubygge med trägolv, väggar med byggplast, bastuaggregat till höger och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går framåt, golv och avrinning fixat. Kota Luosto till höger, ineldad och klar. Rökgången gör en krok och värdeöverföringen verkar funka bra: det blir inte väldigt heta rökgaser ut från aggregatet till kråkorna.
 
Wow, sjunde reviderade upplagan 2014... finns det nånting byggnadstekniskt, tillgängligt och seriöst öht som reviderats sju gånger i någon del av svensk byggtradition?

Jag hittade den på bibblan! Eller snarare min kvinna hittade. Det var en tidigare upplaga. Japp, Vedboken av Mytting är inte ens i närheten av dessa svindlande höjder av koncentrerad kunskap.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Uppdatering:

Under konstruktion av bastu med råspontväggar och aluminiumfolieisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med ledning av "Finnish sauna- design and construction" blev det seriösare än ursprungsplan:

1) isolerar med stenull. Vindväv också. Tänkte att rummet blir mer användbart.
Således utifrån: ytterpanel (osb inåt garaget), vindväv, stenull 95-195 mm beroende på plats, bastufolie aluminiumpapp, luftspalt, råspont.
2) bastufolie ja, aluminiumfolievarianten.
3) trätrall av gran, lavarna blir nog av utvalda kvistfria bitar av samma virke
4) innerväggar av råspont

Röd stuga under renovering med nybyggd trätrall utanför, belägen på en bergknalle omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trall utanför dörren nu, samma granvirke som ska tjäras, jag hann halka på bergknallen dessförinnan och slog upp ett sår på armbågen. Trallens ram är fast i berget, borrade hål och stack ner stolpskor, såna som man vanligen gjuter fast. Jag gjöt inte utan kapade dem bara till lagom längd.

Talgoxarna terroriserar oss i vanlig årning, river ut all isolering som sticker fram. Nu fick vi dit foder kring dörr och fönster. Svart slamfärg och målarväder i november!
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Hittade den här gamla tråden när jag sökte info om bastubygge. Jag planerar ett i princip identiskt bygge inuti ett befintligt kallförråd/garage. Skulle du gjort något annorlunda idag när du använt bastun ett antal år?

Jag funderar på att skippa vindpapp, isolering och aluminiumfolie och bygga en kub av 4,5 cm tjock råspont. Två av bastuns väggar blir i ett hörn av huset och väggen skulle bli utifrån och in: befintlig lockläktpanel, ca 8 cm regel, 4,5 cm råspont. Dvs bara luft mellan de två lagren brädor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.