Hej,

Har ingen vidare koll på ved och dess utseende men blir lite orolig att det är dålig ved jag kluvet när det är så mörkt på insidan. Är det bara fukt som försvinner efter att det torkat eller är det något annat? Går dessa att använda eller är det bara att kasta?

Vissa stycken har typ svarta ringar runt sig, vad är det för något?

Inget av det verkar mjukt och ruttet.
 
  • Kluvna vedträn med mörka fuktiga områden och svarta ringar, staplade utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kluvet vedstycke med mörka områden och svarta ringar synliga på det fibervävda insidan, staplat utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kluven ved med mörka insidor och tydliga årsringar, några bitar med svarta ringar, icke ruttet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kluven ved i olika storlekar med mörka insidor och svarta ringar i en skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ericplumber
  • Laddar…
D
Elda på
 
  • Gilla
Joshua Dalton och 3 till
  • Laddar…
galento
Ja är den bara torr så in i spisen med det 😉
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Finns ingen dålig ved:)
Är det torrt så brinner allt mer eller mindre bra.
Allt som brinner skapar värme.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
All ved man tar är inte premium, skulle säga att säkert 20% av vår ved ser lika ut. Säger som övriga, är det torr ved så brinner den.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Nej den är värdelös ge den åt mig😀.
För att vara ärlig så går den där riktigt bra att elda när den är torr. Jag har eldat ved som sett betydligt sämre ut
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej den är värdelös ge den åt mig😀.
För att vara ärlig så går den där riktigt bra att elda när den är torr. Jag har eldat ved som sett betydligt sämre ut
Annars skicka den till mig 😅
Jag tycker den ser fin nog ut för min spis.
 
  • Gilla
Land1
  • Laddar…
B
Skulle nog säga att 60-80% av min ved som jag eldar i vedpannan ser ut så där. Den fina veden säljs, den sämsta eldas i egen panna.

Är den alltför dålig så brukar det vara lite svårt att få det att brinna bra i braskaminen, men i vedpannan är det inga problem. Går bara åt lite mer, eftersom värmevärdet är sämre.
 
  • Gilla
Land1
  • Laddar…
Den är litet rutten men går bra att elda även om det blir litet sämre värmeutbyte. Vi eldar mycket halvruttet hos oss. Det är ju mer eller mindre gratis.

Jag brukar ha som regel att när veden vill brytas sönder i stället för att klyvas längs fiberriktningen då är den för rutten.
 
Jag eldar allt som är torrt. Är noll kräsen på träslag eller något, har så lite skog att det finns inte utrymme för att vara vedsnobb. Lite för torr ved blir tändved hos oss.
 
Allt brinner bara det blir varmt.
 
Det ser ut som att lite av veden kommer från fruktträd. Väldigt fin och tät ved isf.

De ”svarta ringarna” uppkommer ibland på träd som växt på blöta ställen, eller legat i vatten.

Lyssna på gubbarna i tråden, ingen som helst fara att elda det du har. Låt torka luftigt först bara.
 
  • Gilla
Land1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.