Vårt torp har endast mjuk fiberplatta, porös treetex, som beklädnad och sedan är det tapetserat på den. Taklisten som går mot locktaket har urfasningar för varje lock så att det blir tätt. Om jag nu ska fixa till väggen så att den blir rak och fin genom att regla ut och sätta nya skivor så tappar jag ju den fina taklisten också. Ngn som har tips på hur man går tillväga?
 
treetex å gips ligger båda på ungefär 13mm

sen får du göra matten själv ;)

att tänka på är att en treetex 13mm isolerar som 3 (eller är det 4st) 13mm gips!
 
Problemet är eg att väggen är en timmervägg å den är ju inte speciellt rak...
Därför var nog treetex på sin tid ett bra val.
 
Kurtivan skrev:
Vårt torp har endast mjuk fiberplatta, porös treetex, som beklädnad och sedan är det tapetserat på den. Taklisten som går mot locktaket har urfasningar för varje lock så att det blir tätt. Om jag nu ska fixa till väggen så att den blir rak och fin genom att regla ut och sätta nya skivor så tappar jag ju den fina taklisten också. Ngn som har tips på hur man går tillväga?
I vårt hus var påsalningen redan avklarad i vissa rum, dock satt trätexen där istället. Jag har valt att behålla den och lägga gips utanpå. Påsalning får man nog göra med vattenpasset som bäste vän. Det går inte att räkna sig fram eftersom det är olika mått hela tiden. Som sagt, vattenpass, reglar och kilar/mellanlägg.

Listproblemet har jag kvar, håller på som bäst med nya lister. Jag bygger egna lister bestående av en kraftig hålkälslist och en hyvlad planlist. Ur planlisten fräser jag ur för de nedre planken i lockpanelen. Planlisten får sticka ut mot taket sett ca 1-1,5 cm så att en extra kant skapas. Slutligen kommer jag att täta småspringor som uppstår när en amatör försöker gera något som aldrig har varit i närheten till räta vinklar samt de hål som finns kring urfräsningen för lockpanelen. Tätningen sker med linoljekitt. Målning sker med linoljefärg, matt och vit sådan. Jag har gjort ett rum och har tre kvar. Är mycket nöjd än så länge, men det tar sin lilla tid.
 
Norrbottenstorpet - jag har skickat dig ett PM!!!!
 
Till Norrbottenstorpet: fasen också, förstod nästan att det skulle behövas ett hästjobb.... Så du lät alltså de mjuka fiberskivorna vara kvar och byggde bara på utanpå dem? Listigt med listen, har du nån bild på färdigt resultat?
 
Kurtivan skrev:
Till Norrbottenstorpet: fasen också, förstod nästan att det skulle behövas ett hästjobb.... Så du lät alltså de mjuka fiberskivorna vara kvar och byggde bara på utanpå dem? Listigt med listen, har du nån bild på färdigt resultat?
Har inte kommit längre än att jag har testat metoden i en pytteliten hall (där det knappt syns om man gör fel). Har inte färdigställt någon vägg, men det är ju bara gipsskivor så det är inget att visa. Så här ser listen ut efter första grundstrykningen.

http://hem.bredband.net/b534741/Bild_047.jpg

Originalet som fanns i den stora hallen såg ut såhär:

http://hem.bredband.net/b534741/Bild_046.jpg

Kameran med blixt är oerhört kritiska vad det gäller detaljer. Jag tycker att helhetintrycket ser bra ut på plats  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.