Hej.

Jag hade en hantverkare i badrummet häromdagen, och han påpekade att när han skruvade på de här ventilerna under handfatet började det läcka ut svart vatten.

Låter som att något kan vara fel. Behöver jag byta ut ventilen eller göra någon annan förebyggande reparation?
 
  • Ventiler under handfat med potentiell läcka där svart vatten nämnts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Han hade ingen teori eller förslag på lösning?
 
Krilleman
Hep Hep skrev:
Han hade ingen teori eller förslag på lösning?
Han menade att ventilerna blivit gamla och att de skulle behöva bytas för att hindra att de börjar läcka.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Moras Lilla system, heter numera Mora UPL.
[länk]

Svart vatten?

Såg du var det läckte?
Läcker det fortfarande?
Det verkade läcka ut från någonstans kring skarven där ventilen skruvas in. Det läcker inte längre, men tydligen gjorde det det när hantverkaren skruvade på dem.
 
Krilleman
G Greveholm skrev:
Det verkade läcka ut från någonstans kring skarven där ventilen skruvas in. Det läcker inte längre, men tydligen gjorde det det när hantverkaren skruvade på dem.
Det är ganska normalt att ventiler läcker i "mitt-i-mellan-läget" trots allt. Då är det oftast axeltätningen som blivit lite trött.

Men i helt stängt läge eller i helt öppet läge så tätar dom flesta som man manövrerar med flera varv.

Läcker det inget nu, gör inget förutom att luta dig tillbaka i soffan och avnjut en öl! 👍

Dessutom finns det ganska många hantverkare som påstår saker som inte är sant.
Såg du "läckan" med egna ögon?

"Svart vatten" på tappvatten med VVC är oerhört ovanligt.
Här ringer några varningsklockor...

Ventilöverstycket går dessutom att byta separat...
https://www.moraarmatur.com/sv/mora-upl-kopplingssystem/lilla-systemet/639222-ae

Tex 192:- här på en snabb googling på RSK 8504979:
https://www.inredningsvaruhuset.se/...rmatur-639222ae-ventiloeverstycke-u-ratt.html

Ventilöverstycke med axeltätning och justeringsratt, avsedd för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.