Hej, vi har hittat ett hus att köpa och tittat på husritningarna från 1967 och där kan man se rumsbeskrivning för alla rum utan de rummet där badrummet finns, där de inte står något,. Annars finns kök, sovrum, etc utskrivet. Även i källaren rakt under har de byggts en vägg och en enkel toalett. Så mina 2 frågor är, varför är det inte utskrivet badrum i rummet i entreplan där badrummet är? och i källaren, fick man bygga en enkel toalett sådär utan bygglov på den tiden ? och om man inte fick då, hur anmäler man det så det blir OK nu efter kanske 30-40 år ?
 
Redigerat:
Bara toaletten är ansluten till ett godkänt avlopp så är det säkert inga problem och dessutom preskriberat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja fyller på med en fråga till, som kanske hamnar lite fel nu men hela källaren har dem gipsat väggar och lagt golv.
J Josth skrev:
Bara toaletten är ansluten till ett godkänt avlopp så är det säkert inga problem och dessutom preskriberat.
Man ska inte försöka lämna in papper på något sätt endå till komunen ? eller går det? 40 år senare
 
Vad som tillkommit i byggnation i källaren har inte med VA att göra, så bara sitta still i båten och kanske somna om. Inget att hålla på med, då det kan vara många toaletter i ett hus och påverkar inte något om en toa i källaren. Finns ingen anledning att gå till en kommun och fråga något.
 
yes, nej de kanske är ett icke problem iof, de fanns ju redan rör där så jag antar de kanske var OK, på den tiden som de installerades
 
Vad jag vet är det inte bygglovspliktigt eller var) för att installera en extra wc.
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
yes, nej de kanske är ett icke problem iof, de fanns ju redan rör där så jag antar de kanske var OK, på den tiden som de installerades
Hela min källare har golvbrunnar och dusch, handfat, bidé som kopplat på gamla inte är godkänt sedan länge, dessa rör går ihop med brunnar från stuprännor och sedan rakt ut på grannens åker.
I källaren finns också tvättmaskin och disk/tvättho, deras avlopp är kopplade till trekammarbrunn (strax kommunalt).

Så, kolla upp vart rören går så du inte begår miljöbrott om du använder toaletten.
 
T tomaskarlsson1020 skrev:
Det är i staden, så de är kommunalt vatten och avlopp
Bry dig inte i det hela och somna om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.