Om man köper ett hus där dem kryssat "vet ej" på bygglov, kan jag endå komma dragandes efter 6 månader om jag hittar något som saknar bygglov , tänkte på 4 kap 12 $ och 18 $ då dem enligt vad jag förstår där SKA VETA om de saknas bygglov ?
 
Claes Sörmland
Troligen inte, du har ju upplysts om att säljaren inte vet hur status är med bygglov.

Eftersom du hänvisar till rådighetsfel, har det nu sex månader efter köpet visat sig att myndighet har ställt krav på säljaren avseende bygglovspliktiga åtgärder före köpet och att det därmed föreligger rådighetsfel?
 
Nej inga krav föreligger och vad jag vet så ska inget ha ändrats på fastigheten senaste 10 åren, så eventuella bygglov som saknas är preskriberade så några krav kan inte komma heller i framtiden.
 
Inga ytterligare en fråga då, om jag kan finna att de saknas ett bygglov även om de är preskriberat nu och jag kan påvisa att säljaren visste om detta vid affären?
 
Vad är problemet?
/W
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
haha ja men de är väll inget egentligen, ja vill väll mest kunna kryssa "JA" på frågan , finns bygglov på allt, den dagen om X år man säljer :) men ja toan lär ju igen ta bort för mig i källaren om en köper detta oavsett såklart
 
S
Nu vet du ju snarare att det inte finns bygglov för allt så då kan du ju kryssa i Nej.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tomaskarlsson1020 skrev:
Nej inga krav föreligger och vad jag vet så ska inget ha ändrats på fastigheten senaste 10 åren, så eventuella bygglov som saknas är preskriberade så några krav kan inte komma heller i framtiden.
Då finns inget att hämta från säljaren. Säljaren har inte utfäst att några bygglov har getts historiskt för åtgärder på fastigheten och uppgivit att det är okänt för säljaren. Det faller då inom ramen för din undersökningsplikt att kontakta kommunen och göra en historisk inventering om du är intresserad av dessa uppgifter. Du kan räkna med att åtgärder har utförts med bygglov när så har krävts men det är ingen fel på fastigheten om någon åtgärd har utförts utan bygglov.

Om byggnadsnämnden hade ett pågående tillsynsärende för någon åtgärd utan att säljaren hade informerat dig om det så skulle du vara i en annan situation.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
T tomaskarlsson1020 skrev:
haha ja men de är väll inget egentligen, ja vill väll mest kunna kryssa "JA" på frågan , finns bygglov på allt, den dagen om X år man säljer :) men ja toan lär ju igen ta bort för mig i källaren om en köper detta oavsett såklart
Handlar det om en toalett i källaren?

Låter inte som något som kräver bygglov att ordna med.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ja såg också att de finns en gammal tillbyggnad som inte har bygglov när jag fick allt från komunen, den skulle väll iof jag riva då , den är säkert 40 år gammal och byggdes av tidigare tidigare ägare, men hur som haver, säljaren har ansökt om bygglov för att bygga på tomten själv och då skickat in bild på tomten och då medvetet valt att inte ta med det så kallade preskriberade svartbygget. Kan man verkligen kryssa "vet ej" med gott samvete då ? och kan jag som köpare sen anse att han har farit med osanning då han uppenbarligen var medveten om ett svartbygge? (förmodligen har han ju tagit ut papper själv och bara ritat på den gamla skissen som finns hos kommunen och där finns ju inte detta med)
 
Unikt namn
Alla bygglov finns hos kommunen, bara att begära ut.

Känns det viktigt att kunna kryssa i en ruta får du väl inventera vilka delar som finns lov för, jämföra med nuläget och hantera eventuella hittade avvikelser.

Men varför väcka en björn som sover?

Edit: jag var visst för långsam på svaret...
 
Claes Sörmland
T tomaskarlsson1020 skrev:
ja såg också att de finns en gammal tillbyggnad som inte har bygglov när jag fick allt från komunen, den skulle väll iof jag riva då , den är säkert 40 år gammal och byggdes av tidigare tidigare ägare, men hur som haver, säljaren har ansökt om bygglov för att bygga på tomten själv och då skickat in bild på tomten och då medvetet valt att inte ta med det så kallade preskriberade svartbygget. Kan man verkligen kryssa "vet ej" med gott samvete då ? och kan jag som köpare sen anse att han har farit med osanning då han uppenbarligen var medveten om ett svartbygge? (förmodligen har han ju tagit ut papper själv och bara ritat på den gamla skissen som finns hos kommunen och där finns ju inte detta med)
Säljaren kanske har ett väldigt rymligt samvete eller har glömt detta. Folk tenderar att glömma det som gynnar dem eller saker som har varit knepiga. Hjärnan är just så förljugen. Oavsett så finns det ingen möjlighet att som köpare få ersättning för att den man har köpt en fastighet av har bristande moral eller far med osanning. Men det kan ju nyttjas som ett övertag i en förhandling, att beslå säljare med lögn eller att de har gjort moraliskt fel är ett kraftfullt vapen för att få dem att med sitt dåliga samvete och sina skuldkänslor öppna plånboken. Om de är den typen som har dåligt samvete...
 
Claes Sörmland
Du kan ansöka om bygglov i efterhand för det gamla svartbygget. En lösning som har förekommit i flera trådar här på BH är att säljaren med sitt dåliga samvete har stått för kostnaden för detta, t ex kostnaden att ta fram underlaget (några tiotusentals kronor) och själva bygglovsavgiften. Är det en säljare som skäms så kan det flyga.
 
Claes Sörmland
Vill du skrämma säljaren så ska du hänvisa till 11 kap. 64 § PBL som är en särreglering som ger köparen en de facto upplysningsplikt när en fastighet där det har skett olovligt byggande överlåts:

Textutdrag från Plan- och bygglagen som beskriver 11 kap. 64 § om överlåtelse av egendom efter en överträdelse.

Praxis saknas typ kring denna reglering (inget HD-fall finns). Den har troligen breddats när nya PBL kom 2010 jämfört med föregångaren i gamla PBL från 1987.
 
Redigerat:
Sen tycker jag ju rent allmänt de är jätte svårt att veta om man kan säga att bygglov finns för allt, och som jag tolkade kap 12 paraf 18 så måste man som säljare veta om de finns bygglov, det finns inte utrymme för ett "vet ej" men säg ja köper ett äldre hus och säljer de om 10 år, jag kan ju inte lova om jag inte tar med mig en kommun människa dit och vi går igenom allt. fönstren har ju byts till 3 glas, tidigare var de lite andra fönster, förmodligen OK då de inte ändrat husets eller områdets karaktär men inget jag kan lova, likaså kamin i källaren, de stod ju något där innan, och tydligen är de OK att byta till en likvärdig, men hur ska jag veta att denna är likvärdig. Även toalett i källaren som inte verkar finnas med i planskissen, men beroende på vem man frågar så säger 50% att är OK om de fanns rör där, att sätta in en toa i källaren på 70-talet var okej, medan andra säger nej. osv osv. Men jag kanske övertolkar lagen här, men summan av kardemumman här är att jag anser det är omöjligt att kunna säga JA på en fråga om bygglov finns till allt på ett gammalt hus som genomgått små förändringar då regler om bygglov behövs är skrivna som ja beroende på hur stor förändring, och sedan har reglerna säkert ändrats över tid också
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.