Hej! Fått vattenskada i ytterväggen hemma i villan. Det har blivit fuktig betong i intilliggande rum som fuktgänget "missade" så jag behöver få lite second opinion.
Det har runnit ur vatten i väggen bakom tätskiktet i badrummet (innerväggen så att säga) och vidare. Fuktmannen säger att det alltid är fuktigt bakom ett tätskikt. Stämmer det? Jag trodde man hade tätskikt av den anledningen... 10 år gammalt badrum.

Det rann en hel del vatten.
 
S
Det är fuktigt under eventuell klinker men torrt bakom tätskiktet.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
J
Njae det är någon missuppfattning här. Det är alltid, i ett badrum som använts, fuktigt i veckor bakom ytskiktet, inte tätskiktet. Är det fuktigt bekom tätskiktet är det otätt, eller fukt utifrån. Jag förstår inte riktigt din beskrivning.
Attans, tvåa på den
 
Tack för svar, men det fuktgubben påstår är ju att det "alltid är fuktigt BAKOM tätskiktet i ett badrum, om man har dusch". Jag vet ju att kakel "andas" men antog i min enfald att tätskiktet skulle vara... Tätt. Teknikern säger att det är normalt med fukt i innervägg bakom tätskiktet. Iochmed att dom har missat att det var blöt betong i ett helt rum så litar jag inte på dom. Outar mig inte för mycket av anledningen att dom kanske förstår vem som har skrivit.
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Var han full?
Tänk dig om det skulle vara fuktigt bakom ett tätskikt i en träkonstruktion?
Ja det skulle gå åt skogen.
Begär ny "fuktkille" som kan förklara bättre vad han menar.
Kanske är nått speciella förutsättningar ni har iom betong?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Håller med om allt ovan. Du är inte enfaldig alls, däremot fuktgubben :)
 
Han är nog nu på jobbet och fått det där om bakfoten, eller så var han full på nån kurs och har blandat ihop saker.

Vore ju rätt meningslöst med tätskikt om det är blött bakom det, beror ju iof vilket rum man står i 😄
Står man i ett rum som gränsar till badrummet så kan det ju stämma att det alltid är fuktigt bakom tätskiktet 🤔🙄😄

Men nej byt gubbe som kollar det där igen
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vad kan jag göra? Det är ju f-bolaget som tagit in han och jag vet att han är "duktig". FÖrklarade han dåligt? ALltid fuktigt i duschhörnet sade han iaf... Men för att kunna mäta där måste han ju in i väggen där vattnet var. Jag måste ju lita på hans goda ord tror jag. Kan man på något enkelt sätt kolla själv? Alltså är det okulärt synbart? Om det är fukt som "blir kvar" eller kanske torkar ur nu i värmen... Kommer jag märka dålig lukt och se mögel i framtiden? :)
Tack för bra svar hörrni"!
 
Han borde veta, kanske missuppfatta du det eller så var han dålig att förklara.
I duschen är det "alltid" fuktigt bakom plattorna, men det ska aldrig vara fuktigt bakom tätskiktet då är det vattenskada.
Ring upp och fråga vad han menade
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Om det nu runnit vatten från övervåningen, ner i väggen. Så är det inte ens mätbara mängder som skulle kunna rinna ner mellam tätskikt och kakel. Utan om det runnit vatten från övervåningen, in i väggen så måste det ju hamna på andra sidan av tätskiktet. Har det kommit fukt där, måste samnolikt hela badrummet rivas.
Det enda missförsåndet som skulle kunna ske, var om fuktkillen försökte fuktmäta väggen från badrummet. När det då gav utslag menade han att det alltid finns fukt "framför" tätskiktet, men bakom kaklet. Men frågan är varför han försökte mäta från badrummet när man vet att det är så.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.