Har nyligen anlagt en uteplats på 70 kvm i betong och undrar om någon har råd och tips kring hur jag ska behandla betongen för att dels få en lite mer lyster på betongen på f a för att skydda mot fläckar såsom fettfläckar och rödvinsfläckar etc. Vill inte att betongen genom behandling ska bli mörk utan vill gärna ha den ljusa färg som nu är.
Var inne i en färgbutik och frågade men de hade bara produkter för betonggolv som är till inomhusgarage.

Någon som har behandlat sitt betonggolv och kan ge lite tips och råd på produkter?
 
https://www.byggahus.se/forum/threads/slipning-och-behandling-av-betonggolv.358260/#post-3478547
Vi behandlade ytan med Hey'di Prosil enligt instruktionerna. Sprayade på tunt och borstade in det i betongen med sopborste. Upprepade detta 2 gånger till också. Efter detta så väntade jag nån vecka innan jag såpskurat plattan med stensåpa. Nu är vår platta i ett uterum. Men första året var det utan tak. Inga förändringar i färg på betongen. Inga fläckar än så länge. Men det finns nog risk att det kan bli halkigt om betongen är slät slipad ihop med regn och såpa.
 
A Anderscurl skrev:
[länk]
Vi behandlade ytan med Hey'di Prosil enligt instruktionerna. Sprayade på tunt och borstade in det i betongen med sopborste. Upprepade detta 2 gånger till också. Efter detta så väntade jag nån vecka innan jag såpskurat plattan med stensåpa. Nu är vår platta i ett uterum. Men första året var det utan tak. Inga förändringar i färg på betongen. Inga fläckar än så länge. Men det finns nog risk att det kan bli halkigt om betongen är slät slipad ihop med regn och såpa.
Hej Anders,
Tack för din återkoppling! Det är lite svårt att se på bilden hur glansig ytan blir. Vill att ytan ska vara betongkänsla men ändå en mjuk/jämn yta med en lätt glans utan att det blir halt.
Var köpte du Hey'di Prosil? Påverkar det färgen på betongen till en mörkare nyans? Lägger det sig som en yta/hinna ovanpå?
 
Mins tyvärr inte vart vi köpte det. Men vi använde en 10l dunk till våra 40m². Det gav inga förändringar i färgen på betongen varken med Prosil eller stensåpa. Jag var också rädd för att det skulle bli en hinna av prosil. Men följde instruktionerna och det sög in fint. Känslan är matt obehandlad. Men utan att det dammar samt att det är lättstädat. Enda återbehandlingen vi gjort är att såpskura typ en gång per år. Men då är vår som sagt nu mera inomhus.
 
K Klinker66 skrev:
Hej Anders,
Tack för din återkoppling! Det är lite svårt att se på bilden hur glansig ytan blir. Vill att ytan ska vara betongkänsla men ändå en mjuk/jämn yta med en lätt glans utan att det blir halt.
Var köpte du Hey'di Prosil? Påverkar det färgen på betongen till en mörkare nyans? Lägger det sig som en yta/hinna ovanpå?
Hej.
Jag är själv i samma sits just nu. Hur löste ni det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.