Om man skulle vilja byta ut halogenglödlampor i befintliga downlights till LED, då måste man ju även byta trafo om jag förstått saken rätt.
Och om befintliga lampor är dimrade uppstår väl då problem?
Dvs:
Vid halogenbelysning och elektroniska trafos, sitter ju dimmern på transformatorns primärsida.
Men till LED så ska en speciell LED-dimmer av lågvoltstyp, sitta på LED-trafons sekundärsida.

Då uppstår ju problemet att man kanske måste komplettera befinliga rör med fler ledningar (beroende på hur det ser ut) och då blir det alltså både 230V-ledningar och LED-lågvoltsledningar blandade i samma rör och kopplingsdosor. Det funkar väl praktiskt, men får man göra så?
 
Det får du inte göra. Du måste separera lågvolten och 230V i olika rör
 
Alltså så är dagens dimmerlösningar för LED inget för eftermontering... :(

Man får hoppas på att det i framtiden kommer "plug&play"- lösningar inom LED som kan ersätta dagens halogen.
 
Med rätt typ av lågvoltskabel (rätt isolering) ser jag inget problem med att dra dem i samma rör. Ingen skillnad mot att dra sk IHC-kabel tillsammans med 230V. Men det måste vara rätt typ av kabel, vanlig FK för LED-lågvolten funkar inte.

Nu är det inte bara att dra hipp som happ utan det gäller att uppfylla alla föreskrifter btrf avgränsningar i kontakt och skarvpunkter också.
 
Håller med Pefo om bara isoleringen på lågvoltskablarna håller för högsta förekommande spänning i röret så är det inga problem med detta. Sedan måste man separera kopplingsutrymmet mellan lågvoltskabeln och 230V kopplingsutrymmet då man inte ska koppla dessa i samma utrymme.
 
pefo skrev:
Med rätt typ av lågvoltskabel (rätt isolering) ser jag inget problem med att dra dem i samma rör. Ingen skillnad mot att dra sk IHC-kabel tillsammans med 230V. Men det måste vara rätt typ av kabel, vanlig FK för LED-lågvolten funkar inte.
Varför skulle inte en vanlig FK fungera? Högsta spänningen i röret skulle ju vara 230V?
 
Ett problem till, som kanske inte har med trådens ämne att göra, men dess innehåll:
Om det som i mitt fall sitter vägguttag på dimmerns utgång, för att stickproppsansluta en extern trafo (ovanför överskåp i ett kök), då blir det ju lite konstigt hur man i ett LED-trafo-fall går med lågspänningen tillbaks in i röret.
Kan man då istället för uttag sätta en typ tvättmaskinsplint och ansluta trafon fast istället?
 
62_an skrev:
Varför skulle inte en vanlig FK fungera? Högsta spänningen i röret skulle ju vara 230V?
Därför att den inte ger tillräcklig isolering. Vid samförläggning måste ledare som inte tillhör samma strömkrets, exvis lågvolt och 230V separeas med nånting mer än bara grundisoleringen. Lågvoltskablar som kan förläggas tillsammans med 230/400V har utöver grundisoleringen en mantel som minst klarar isoleringskraven för den högsta förekommande spänningen. FK har bara grundisolering.
 
pefo skrev:
Därför att den inte ger tillräcklig isolering. Vid samförläggning måste ledare som inte tillhör samma strömkrets, exvis lågvolt och 230V separeas med nånting mer än bara grundisoleringen. Lågvoltskablar som kan förläggas tillsammans med 230/400V har utöver grundisoleringen en mantel som minst klarar isoleringskraven för den högsta förekommande spänningen. FK har bara grundisolering.
Det här gör mig intresserad. Det här är helt nytt för mig. Du menar alltså att om jag går med två parter 230 v med gemensam nolla i samma rör och därefter ansluter grupperna till olika objekt, så duger inte FK utan jag måste ha någon typ av extra isolering mellan parterna?
 
Nej, eftersom de tillhör samma strömkrets, 230V.

Strömkrets, exvis 230V och 24V. Strömkrets är det ord som används i föreskrifterna i beskrivningen av exvis SELV och PELV och separering.
 
Gäller detta även om parterna tas från olika faser?
 
gravedigger skrev:
Gäller detta även om parterna tas från olika faser?
Vaddå olika faser? Vi talar om olika strömkretsar, exvis primär och sekundärsidan på en 230->24V trafo. Så vad har faser med det att göra?
 
Vi talar kanske litet förbi varandra här. Enligt vad jag har lärt mig att definitionen av en krets är, så bildar t ex. en TT oc h en TM som matas från två olika faser två kretsar (även om de delar nolla).
 
Det bör vara tillåtet så länge de är samma grupp.
 
gravedigger skrev:
Vi talar kanske litet förbi varandra här. Enligt vad jag har lärt mig att definitionen av en krets är, så bildar t ex. en TT oc h en TM som matas från två olika faser två kretsar (även om de delar nolla).
Och i det här fallet har vi hela tiden talat om två olika strömkretsar med olika spänning. Tycker att det framgår av inläggen eller saknar du något som förtydligar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.