Hej!
Undrar om någon kan svara på om grunden ingår i priset på Hjältevadshus? Såg också att någon valt rostfritt paket till köket på sitt Hjältevadshus, vet ni vad det kostar extra?
 
Grunden ingår inte i listpriserna.

Vi kommer att ha platta med golvvärme till vårt hus och det priset fick vi från markentreprenören som Hjältevadshus rekommenderade.

Rostfritt tillval betalade vi ca 18.000 kr för , kyl. frys, micro, ugn, häll, diskmaskin + en Thermex rostfri fläktkåpa.

Mvh
Kicki
 
Platta med golvvärme, det sa "min" försäljare att det inte går att få till Hjältevadshus! Vilken säljare har ni? Skall nämligen träffa en säljare i morgon så då kan jag ju berätta detta för henne eftersom vi gärna vill ha platta med värme...
 
fia_mstd skrev:
Platta med golvvärme, det sa "min" försäljare att det inte går att få till Hjältevadshus! Vilken säljare har ni? Skall nämligen träffa en säljare i morgon så då kan jag ju berätta detta för henne eftersom vi gärna vill ha platta med värme...
Vi har köpt hus från kontoret i Haninge Stockholm.
Vi bygger ett sluttningshus. Men jag har sett andra hus som de byggt, 1 1/2 plan, i området som också har platta med golvvärme.
Vi har använt oss av deras markentreprenör.
Mvh
Kicki
 
Kicksan skrev:
Vi har köpt hus från kontoret i Haninge Stockholm.
Vi bygger ett sluttningshus. Men jag har sett andra hus som de byggt, 1 1/2 plan,  i området som också har platta med golvvärme.
Vi har använt oss av deras markentreprenör.
Mvh
Kicki
Vad konstigt! Jag nämnde detta med min försäljare idag, och hon vidhöll fortfarande att det var omöjligt, eftersom byggkillarna måste ner under grunden för att koppla ihop VVS och sånt då huset kommit på plats. Däremot gick det att ha golvvärme i golvbjälklaget om man vill ha det, sa hon. Skall visa henne denna tråd! :) Tänk vad bra detta är!!! :D
 
fia_mstd skrev:
Vad konstigt! Jag nämnde detta med min försäljare idag, och hon vidhöll fortfarande att det var omöjligt, eftersom byggkillarna måste ner under grunden för att koppla ihop VVS och sånt då huset kommit på plats. Däremot gick det att ha golvvärme i golvbjälklaget om man vill ha det, sa hon. Skall visa henne denna tråd! :) Tänk vad bra detta är!!! :D
Hmm... vad konstigt !
Varför måste de ner under grunden ? Rör och ledningar kan man ju dra upp genom plattan så att det går att koppla på vatten och avlopp. Så har jag fattat det iallafall....

Lycka till !
Kicki
 
I modulhus (typ Hjältevadshus, Älvsbyhus, Smålandsvillan...) så drar man rören i bottenbjälklaget. De hus som byggs med betongplatta som grund har inget bottenbjälklag och i stället drar man rören i plattan.
Jag har aldrig sett eller hört talas om att någon skulle ha satt ett modulhus på en betongplatta och jag tror faktiskt att det är direkt olämpligt att göra så. Om inte annat så är det inte ekonomiskt försvarbart.
 
General Failure skrev:
I modulhus (typ Hjältevadshus, Älvsbyhus, Smålandsvillan...) så drar man rören i bottenbjälklaget. De hus som byggs med betongplatta som grund har inget bottenbjälklag och i stället drar man rören i plattan.
Jag har aldrig sett eller hört talas om att någon skulle ha satt ett modulhus på en betongplatta och jag tror faktiskt att det är direkt olämpligt att göra så. Om inte annat så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Precis så sa hon "min" säljare! Fast jag kunde inte återge det lika bra...  :-/ Men det låter ju rimligt. Sen menade jag ju att byggarna måste in under HUSET och inte under grunden i förra inlägget! :D Men ni förstod nog vad jag menade i alla fall...
 
General Failure skrev:
I modulhus (typ Hjältevadshus, Älvsbyhus, Smålandsvillan...) så drar man rören i bottenbjälklaget. De hus som byggs med betongplatta som grund har inget bottenbjälklag och i stället drar man rören i plattan.
Jag har aldrig sett eller hört talas om att någon skulle ha satt ett modulhus på en betongplatta och jag tror faktiskt att det är direkt olämpligt att göra så. Om inte annat så är det inte ekonomiskt försvarbart.
Varför är det direkt olämpligt ???
Nu är ju inte vår sluttningsvåning en "modulsats" men jag undrar ändå ?
Mvh Kicki
 
Kicksan skrev:
Varför är det direkt olämpligt ???
Nu är ju inte vår sluttningsvåning en "modulsats"  men jag undrar ändå ?
Mvh Kicki
Ah men är det inte därför det funkar med golvvärme då kanske? Annars tänker jag som så att har du en platta med värme, så lägger man väl sedan golvbeläggningen rätt på den? Och när du har ett modulhus så har man ett golvbjälklag, och då blir det väldigt mycket material för värmen att passera innan den kommer upp i golvet?

*snillet spekulerar* ;D
 
fia_mstd skrev:
Ah men är det inte därför det funkar med golvvärme då kanske? Annars tänker jag som så att har du en platta med värme, så lägger man väl sedan golvbeläggningen rätt på den? Och när du har ett modulhus så har man ett golvbjälklag, och då blir det väldigt mycket material för värmen att passera innan den kommer upp i golvet?

*snillet spekulerar* ;D
Vad du kan Fia ! ;D Tur jag inte gör något själv på vårt bygge ! Jag är verkligen helt okunnig när det gäller byggtekniska prylar ! Men jag lär mig mycket här !! :)

Kicki
 
Vad jag vet så kan Hjältevadshus endast tillhandahålla huset i volymer (3-4 stora färdiga "byggklotsar"). För att dessa delar helt enkelt skall hålla ihop måste det finnas ett bjälklag i botten. Sådana hus kan inte placeras på en betongplatta. Vad gäller golvvärme kan man kanske erhålla detta i träbjälklaget. Jag vet dock flera tillverkare som inte kan tillhandahålla detta då det finns stor risk att bjälklaget torkar ihop och knarr och andra problem uppstår. Kolla noga så att Du inte missuppfattat detta med betongplatta, speciellt som du uppger att du skall ha ett sluttningshus. Ett sådant med betongplatta/betongbjälklag är numera mycket ovanligt. Alldeles för dyrt!
 
Kicksan skrev:
Vad du kan Fia !   ;D  Tur jag inte gör något själv på vårt bygge ! Jag är verkligen helt okunnig när det gäller byggtekniska prylar !  Men jag lär mig mycket här !!  :)

Kicki
Men eller hur!!! ;D Jag blir nästan imponerad själv, för två månader visste jag knappt vad ett bjälklag var för något, nu har jag lärt mig golvbjälklag, mellanbjälklag, hanbjälklag och takbjälklag! Hanbjälkarna är jag inte helt klar över men de andra har jag komit på. Och allt detta genom att lusläsa här inne, KUL!!! Det är liksom mitt sätt att göra saker, måste lära mig ALLT innan jag kan ta beslut. Gissa om maken och "alla andra" tycker det är lite enerverande... ::)

Så jag tröttar ut folket här inne iställer för omgivningen, vilket uppskattas av omgivningen, ni andra får låta bli att läsa om ni tröttnar! ;D

Kicksan jag hoppas ni fixar en hemsida sen då huset kommer så vi får titta!!! Är själv ruskigt sugen på hjältevad känner jag...
 
Talar ni inte förbi varann nu? Kicksan ska bygga ett sluttningshus med gjuten betongplatta med golvvärme. Ovanpå betongplattan muras (?) sedan väggar upp till fullhöjd (2,4 meter?) och ovanpå dessa murar ställs sedan modulerna från hustillverkaren. Betongplatta på nedervåningen och träbjälklag på övervåningen alltså. Eller är det jag som missförstått allt och borde gå hem och lägga mig...?
 
BoD skrev:
Talar ni inte förbi varann nu? Kicksan ska bygga ett sluttningshus med gjuten betongplatta med golvvärme. Ovanpå betongplattan muras (?) sedan väggar upp till fullhöjd (2,4 meter?) och ovanpå dessa murar ställs sedan modulerna från hustillverkaren. Betongplatta på nedervåningen och träbjälklag på övervåningen alltså. Eller är det jag som missförstått allt och borde gå hem och lägga mig...?
Det låter ju ganska troligt tycker jag! Naturligtvis är det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.