Gammalt hyreshus med fyra lägenheter. Har nu bytt ut det 50 år gamla järnröret med inkommande vatten. Detta gav ju tidligare alla beredare , diskbänkar osv en rejäl jordning. Antar att detta även skulle skulle skydda mot att PEN utav någon orsak försvann. Den nya ledningen är PEM ( Plast ) men alla andra rör i fastigheten är koppar . Alla lägenheter har egna centraler.Vore det vettigt att koppla en 10 mm2 kabel från det gamla röret som är kvar under huset till närmaste kopparrör, dvs efter den nya PEM slangen. OM nu PEN utav någon anledning skulle släppa någonstans på vägen in , skulle då inte detta förhindra att skyddsjorden blir spänningsförande ?
 
Det gör väl ingen skada MEN misstänker du att det är nått problem med den inkommande "elverksjorden" så ska du i första hand lägga ditt krut på din elinstallation.
 
Om PEN försvinner har du skapat en farligare situation genom att jorda vattnet separat. Det är skillnaderna som är farliga, inte potentialen mot sannjord. Så om du ska få det säkrare ska du koppla vattnet mot PEN.
 
A
Vore det inte bättre att göra som man ska och montera en huvudjorningsskena och utföra en skyddsutjämning av alla främmande ledande delar. Det är ju numera ett krav i alla byggnader.

Fast det kanske inte finns några främmande ledande delar nu när det gamla vattenröret bytts ut.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om PEN försvinner har du skapat en farligare situation genom att jorda vattnet separat. Det är skillnaderna som är farliga, inte potentialen mot sannjord. Så om du ska få det säkrare ska du koppla vattnet mot PEN.
Alla beredare osv i huset är ju kopplat till skyddsjord i lägenheternas elcentraler. Samt att det är koppar i alla rör . Inkommande PEN är delat till 4 lägenheter samt en central för fastighetsel till uthus mm. Det är ganska långt från gamla vattenröret till inkommande PEN. Däremot bara ett par meter till där nya slangen slutar och kopparrören ta vid. Tanken är altså att använda järnröret som jordspätt, dvs precis så som det i praktiken fungerat förut. Alla beredeare diskbänkar osv skulle då via kopparrören vara hopkopplande med gamla järnröret i backen . Min fundering ar altså om inte detta vore säkrare än att INTE koppla till järnröret, och när och hur skulle en situation kunna uppstå vid tappad PEN där diskbänkar, beredare osv blir spänningsförande , och isåfall spänningsförande mot vad ?? Detta är altså ett 120 år gammalt hus med krypgrund och fuktig jord. Gamla Järnröret ligger kvar hela vägen ut till gatan .
 
För att få den "säkerhet" du eftersträvar måste du även de till att en "överkoppling" sätts i varje skarv då det där finns en potentiell risk för dålig kontakt. Risken finns att du i stället för att göra anläggningen säkrare gör den farligare. Se elinstallationen som en separat anläggning och se till att dess standard är bra.
Ps det blir inte säkrare om man parallellt med bilbältet sätter dit några rep för att fånga upp bilföraren vid en krock.
 
  • Gilla
rrune
  • Laddar…
A
Koppar-rören du pratar om kan väl inte längre föra in en potential i byggnaden när det är bytt till plast den sträckan som kommer utifrån. Fast det behöver ju kontrolleras att så är fallet.

I så fall blir det ju samma som att dra en jordning till en stolsben i metall eller liknande. Det blir en meningslös sak att göra som inte tillför något.

Men en jordelektrod i sig är ju bra. Om det utförs rätt dämpar det beröringspänningen effektivt.
Men jag ska inte uttala mig mer om det. Har alldeles för lite erfarenhet och kunskap inom det området.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det gör väl ingen skada MEN misstänker du att det är nått problem med den inkommande "elverksjorden" så ska du i första hand lägga ditt krut på din elinstallation.
Har inga problem med elinstallationerna , utan tanken var att skydda sig mot att PEN en vacker dag och utav någon orsak INTE är med in från elskåpet vid vägen. Kan tex höjet på en beredare bli spänningsförande om det är kopplat till ett rejält jordspätt via 15 mm koppparrör och 2 meter kabel 10 mm2 ?
 
E elmont skrev:
För att få den "säkerhet" du eftersträvar måste du även de till att en "överkoppling" sätts i varje skarv då det där finns en potentiell risk för dålig kontakt. Risken finns att du i stället för att göra anläggningen säkrare gör den farligare. Se elinstallationen som en separat anläggning och se till att dess standard är bra.
Ps det blir inte säkrare om man parallellt med bilbältet sätter dit några rep för att fånga upp bilföraren vid en krock.
A avh67f skrev:
Koppar-rören du pratar om kan väl inte längre föra in en potential i byggnaden när det är bytt till plast den sträckan som kommer utifrån. Fast det behöver ju kontrolleras att så är fallet.

I så fall blir det ju samma som att dra en jordning till en stolsben i metall eller liknande. Det blir en meningslös sak att göra som inte tillför något.

Men en jordelektrod i sig är ju bra. Om det utförs rätt dämpar det beröringspänningen effektivt.
Men jag ska inte uttala mig mer om det. Har alldeles för lite erfarenhet inom det området.
Precis. Men eftersom det gamla röret ligger kvar i marken var min tanke att dra en kabel från detta till närmaste nya kopparrör. Dvs att det blir som förut. Det är just beröringsfaran jag vill minska / ha bort oavsett vad som annars händer om PEN från elskåpet vid gatan försvinner.
 
Och skulle PEN en dag försvinna så har du en alternativ väg för strömmen som kan vara hyfsad eller direkt farlig. Vattenledningar och andra metalliska delar är ju inte avsedda att vara strömförande och därmed inte anpassade till det även om dom ev skulle "klara" det. Det kan ju även innebära att man inte upptäcker nollfelet innan felet orsakat skada. Särjordning var nått som blev förbjudet i mitten av förra seklet.
 
  • Gilla
rrune
  • Laddar…
Vilken beröringsfara är det du vill minska?
 
R rrune skrev:
Precis. Men eftersom det gamla röret ligger kvar i marken var min tanke att dra en kabel från detta till närmaste nya kopparrör. Dvs att det blir som förut. Det är just beröringsfaran jag vill minska / ha bort oavsett vad som annars händer om PEN från elskåpet vid gatan försvinner.
Ska du jorda tex vattenledningar ska du kolla på PUS jordning.
 
  • Gilla
rrune
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du jorda tex vattenledningar ska du kolla på PUS jordning.
Tackar. Det var just detta jag var ute efter.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken beröringsfara är det du vill minska?
Om någon tar i spisen och diskbänken samtidigt som en lastbil kör på elskåpet vid gatan. Lustgt nog står energibolaget just nu och bökar i skåpet när jag tittar ut genom fönstret :)
 
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Då blir det ju klart farligare om du har en separat jord till vattenledningen.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.