Stämmer dessa skyltar relativt väl? Hur ska man enklast ta reda på vart borrhålet finns? Trodde jag hade koll på vart mtp plattor i marken som såg ut o täcka nåt för bergvärmen men då stämmer inte den här skylten alls för det är bortåt 10-15 meter, hur vet man djupet på rören?

Hålen inifrån för rören går in i väggen några meter åt sidan.
 
  • Informationskylt om energibrunn fästad på en grå vägg, med texten "INFO ENERGIBRUNN" och suddiga markeringar för meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Energibrunnen ska alltså finnas ca 3,2 m framför skylten.

Kanske finns brunnen registrerad i SGU's brunnsarkivet? Använd kartvisaren och titta efter din tomt.
 
Markeringen på SGU's karta är mitt i huset.. Framför skylten finns rabatt och gräsmatta (röd markering på bifogad bild)..
gul känns rimligare då det där finns nån form av stenplattor som lock till nåt hål.

Kan dom ha markerat så fel eller finns hålet troligtvis jnder rabatten?
 
  • Trädgård med garage, grusgång, gräsmatta och utemöbler, gula och röda markeringar visar områden på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar det finnas lock eller så?
Brukar hålen inte vara helt övertäckta, eller det kanske är olika
 
Precis, den gula markeringen kanske är en gammal vattenbrunn på tomten?
 
J
Sgu:s karta lär inte ha exakt plats, men däremot borrdjup. Skylten på väggen lär vara ganska exakt med avståndet. Normalt borrar du nära huset om det är tillgängligt att komma fram med borrigg och container.
 
Planen är att bygga altan på den sidan av huset, vilket även är anledningen till att jag försöker att hitta rätt position för borrhålet. Får eventuellt gräva för hand eller sätta altanten på markplattor för att minska risken att förstöra kylmedierören. Antar att det är klokt att lämna det någorlunda tillgänglig nära borrhålet så man slipper riva en altan i framtiden om man vill göra någon åtgärd (?)

Tack för de väldigt kloka svaren!

Tillägg: 141 meter och borrat 2010 så är relativt nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.