Hej forumet o tack för många bra tips!
Nu min fråga: Jag har en gammal bordslampa m ojordad sladd o kontakt som jag vill behålla eftersom den funnits med sedan jag var liten.
Alla mina uttag är jordade. Kan jag skruva dit en jordad stickkontakt på den ojordade sladden och i så fall: Vad kan hända?

HH
 
Ja, det kan du. Men man får inte göra så. Resultatet riskerar att du får en spänningsförande lampa om det blir fel på den, i en jordad miljö kan det leda till strömgenomgång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Det går nog att bygga om den gamla fina lampan till klass 1, 2 eller 3 så den blir säker att använda.
Har du någon bild på den?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det går nog att bygga om den gamla fina lampan till klass 1, 2 eller 3 så den blir säker att använda.
Har du någon bild på den?
Javisst, såhär ser den ut.
Kan jag fästa jordkabeln i skruven där sladden går in under lampan?
 
  • Taklampa med demonterad skärm och synlig anslutning, fråga om jordkabelns placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Jag hade bytt kabel/sladdställ till ett nytt fräscht med ny europakontakt, ex. detta [länk]

Armaturen ser bra ut med isolering vid genomföring och dragavlastning.

Kan vara lite meckigt att öppna lamphållaren.
Ok tack för bra svar! Det får bli en ny sladd m Europakontakt o jordsladden kopplad till metallhöljet helt enkelt.
Lamphållaren får jag lirka lite med o hoppas att jag får upp.
 
Europakontakter har ingen jord. Så det blir en utmaning.
 
Du behöver inte skyddsjorda armaturen om du byter sladden och ser till att de enkelisolerade ledarna i lamphållaren inte kan komma i kontakt med godset. Det sladdställ som etopau länkar till är ojordad. Du får då en dubbelisolerad armatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.