B
❤️ Vad ska jag göra med altangolvet? Mitt altangolv är närmare 10 år. Visserligen gammalt men fortfarande helt och inte murket på något sätt. Det är bara så fult.

❤️ Altanen är delvis under tak. Hela golvet är 5 x 10 meter. Under tak är 5 x 3 meter. Golvet är totalt 50 kvm, men en del döljs av möbler och stor matta; 5 x 3, så denna del tänker jag inte göra något med. Men resten, vad gör jag med den?

❤️ Idag tog jag min Kärcher altantvätt och tvättade med grönsåpa. Golvet blev visserligen rent, men fortfarande fult. Flammigt och fläckigt och bitvist grått.

❤️ Förra året slipade jag och oljade in golvet. Kämpade knästående i flera dagar. Tog en olja som hade mörkt pigment, vilket gjorde att golvet blev kokhett när solen sken. Var tvungen att ha skor på fötterna när jag ville gå ut på altangolvet. Faktum var att det blev så varmt att en liten plastmatta smälte och värmen gjorde märken i plasten där några bordsben varit. Hur är detta ens är möjligt 🤔?

❤️ Nåväl, vad säger ni forumet - är det någon som har riktigt bra erfarenhet av att måla ett tryckimpregnerat altangolv? Inget svammel nu, utan riktiga ärliga självupplevda svar. Jag vet att ni är bra, men ibland kommer lite för många ”jag har hört” ”jag har läst” - jag vill ha era EGNA ERFARENHETER.

❤️ Hur har ni gått tillväga? Förarbete? Vilken metod har ni använt? Pensel? Roller? Vilken färg har ni använt?

❤️ Tack på förhand och en önskan om att värmen äntligen kommer och ska bestå länge.
 
Jag har målat en tryckimpregnerad trappa, och mitt främsta tips är att välja en matt färg. Blank färg blir livsfarligt halt vid regn.

Sen blev det egentligen inte särskilt bra. Färgen vi valde (efter färgbutikens rekommendation) stängde antagligen inne fukt efter regn eftersom trappan murknade snabbare efter att jag hade målat den. Vi fick byta ut hela trappan 2-3 år senare. Det var flera år sedan så jag minns inte vilka produkter vi använde, men jag minns att jag målade med pensel.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
fast dylika konstruktioner blir gråa och fula med tiden.........Man får göra det man kan men att hålla de likadana som när de byggdes är en utopi ingen klarar av.
 
  • Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
Rekommenderar Roslagsmahogony (googla på det) finns i olika färger basfärgen brun blir bra efter en tid. Behöver inte olja om på ca 2 år. Luktar gott ca 2-4 veckor sen är det jättefint.
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
D
Kan meddela att Biltemas Tralltvätt fungerar utmärkt för att rengöra svartsvampbevuxen trall. Jag hör till skolan som tycker att grånat trä är vackert och jag förstärker det med att behandla med såpa i kallvatten en gång per år.
 
  • Gilla
Edvert och 2 till
  • Laddar…
Jotun terasslasyr använder jag vartannat år, detta är burmateak men finns i en massa olika kulörer
 
  • Träterrass behandlad med Jotun terasslasyr i nyansen burmateak, omgiven av vitmålade staket och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med svart trähus, burmateak-färgad terrass, pergola och upphöjda odlingslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Kan meddela att Biltemas Tralltvätt fungerar utmärkt för att rengöra svartsvampbevuxen trall. Jag hör till skolan som tycker att grånat trä är vackert och jag förstärker det med att behandla med såpa i kallvatten en gång per år.
Lars Leksell Lars Leksell skrev:
Rekommenderar Roslagsmahogony (googla på det) finns i olika färger basfärgen brun blir bra efter en tid. Behöver inte olja om på ca 2 år. Luktar gott ca 2-4 vJag bDet blir en tålig impregnerad yta
Även jag rekommenderar roslagsmahogny vilket ger en tålig och "mjuk " yta på trallen (dock mörk) efter upprepade behandlingar ( varje/ vart annat år). Du kan antingen köpa färdigblandad eller blanda själv om du hittar ingredienserna till ett fördelaktigt pris ( 1 del kokt linolja, 1 del tjära, samt 1 del balsamterpentin). Jag har testat både med olika färgad lasyr/ färger och roslagsmahogny och i fortsättningen så blir det roslagsmahogny för min del.
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
❤️ Vad ska jag göra med altangolvet? Mitt altangolv är närmare 10 år. Visserligen gammalt men fortfarande helt och inte murket på något sätt. Det är bara så fult.

❤️ Altanen är delvis under tak. Hela golvet är 5 x 10 meter. Under tak är 5 x 3 meter. Golvet är totalt 50 kvm, men en del döljs av möbler och stor matta; 5 x 3, så denna del tänker jag inte göra något med. Men resten, vad gör jag med den?

❤️ Idag tog jag min Kärcher altantvätt och tvättade med grönsåpa. Golvet blev visserligen rent, men fortfarande fult. Flammigt och fläckigt och bitvist grått.

❤️ Förra året slipade jag och oljade in golvet. Kämpade knästående i flera dagar. Tog en olja som hade mörkt pigment, vilket gjorde att golvet blev kokhett när solen sken. Var tvungen att ha skor på fötterna när jag ville gå ut på altangolvet. Faktum var att det blev så varmt att en liten plastmatta smälte och värmen gjorde märken i plasten där några bordsben varit. Hur är detta ens är möjligt 🤔?

❤️ Nåväl, vad säger ni forumet - är det någon som har riktigt bra erfarenhet av att måla ett tryckimpregnerat altangolv? Inget svammel nu, utan riktiga ärliga självupplevda svar. Jag vet att ni är bra, men ibland kommer lite för många ”jag har hört” ”jag har läst” - jag vill ha era EGNA ERFARENHETER.

❤️ Hur har ni gått tillväga? Förarbete? Vilken metod har ni använt? Pensel? Roller? Vilken färg har ni använt?

❤️ Tack på förhand och en önskan om att värmen äntligen kommer och ska bestå länge.
Efter att ha testat roterande borste (Kärscher PCL-4) så kommer jag aldrig gå tillbaka till högtrycksvarianten med cirkulerande munstycke.

Dels blir resultatet bättre, men det går även snabbare att nå dit och förbrukar mindre vatten.

Jag har använt mig av detta recept från banjoragge (https://www.byggahus.se/forum/threa...tod-foer-oenskat-resultat.369903/post-3629885)

Recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:

Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L

Tycker resultatet blev bra. Blir en sorts varm grå känsla. Men mycket beror på förarbetet. Altanen var helt obehandlad från tidigare så vet inte hur förra årets olja påverkar ditt resultat?

Tillvägagångssätt:
1) Applicera rengöring på altanen (trallrengöring, såpa, alkaliskt avfettning eller liknande) jag använde mig av en foam lance kopplad tlll högtryckstvätten för att fördela medel över altanen men det går lika bra med en tryckspruta.
2) Rengör altanen med en roterande borste (tex PCL-4)
3) Låt altanen torka
4) Applicera lösningen ovan (jag körde med tråg och roller på skaft + pensel vid trånga utrymmen)
5) Njut av din ”nya” altan

Lycka till!
 
  • Renoverad altan med gråtonad behandling och rengjorda träplankor, omgiven av uteplatsmöbler och krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
widheg och 4 till
  • Laddar…
D
D datja skrev:
Kan meddela att Biltemas Tralltvätt fungerar utmärkt för att rengöra svartsvampbevuxen trall. Jag hör till skolan som tycker att grånat trä är vackert och jag förstärker det med att behandla med såpa i kallvatten en gång per år.
Rättelse: Biltemas produkt heter Trallrent.
 
Jag säger bara , Bryggolja.
Har funkat i alla år, mörk nyans tack vare tjära som oljan bygger på.
Använder inget annat till mina altangolv, under och utanför tak.
Anders
 
F fmblomman skrev:
Jag säger bara , Bryggolja.
Har funkat i alla år, mörk nyans tack vare tjära som oljan bygger på.
Använder inget annat till mina altangolv, under och utanför tak.
Anders
om värme är bekymmer så bör man sikta på en ljus kulör så att mycket av solljusvärmen reflekteras bort och inte absorberas och värmer trallen på samma sätt som när det är mörk kulör

naturljusgrå trall efter såpskurning i ett par år eller ljus-pigmenterad lasyr/olja på ytan blir inte så jättevarm att man inte kan gå på denna barfota även om solstrålningen är intensiv, medans mörk oljad/behandlad alternativ eller mörk träd så kan man nog komma upp i 70-80 grader C på ytan.


sedan påverkas trallen av naturens och livets påverkan - så fläckar och annat kommer med tiden och det kommer inte vara någon utställningskvalitet någon längre tid utan en massa jobb hela tiden.
 
B
BastuBerra BastuBerra skrev:
Efter att ha testat roterande borste (Kärscher PCL-4) så kommer jag aldrig gå tillbaka till högtrycksvarianten med cirkulerande munstycke.

Dels blir resultatet bättre, men det går även snabbare att nå dit och förbrukar mindre vatten.

Jag har använt mig av detta recept från banjoragge ([länk])

Recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:

Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L

Tycker resultatet blev bra. Blir en sorts varm grå känsla. Men mycket beror på förarbetet. Altanen var helt obehandlad från tidigare så vet inte hur förra årets olja påverkar ditt resultat?

Tillvägagångssätt:
1) Applicera rengöring på altanen (trallrengöring, såpa, alkaliskt avfettning eller liknande) jag använde mig av en foam lance kopplad tlll högtryckstvätten för att fördela medel över altanen men det går lika bra med en tryckspruta.
2) Rengör altanen med en roterande borste (tex PCL-4)
3) Låt altanen torka
4) Applicera lösningen ovan (jag körde med tråg och roller på skaft + pensel vid trånga utrymmen)
5) Njut av din ”nya” altan

Lycka till!
❤️ Tack alla ni som tagit er tid och skrivit svar. Jag lär mig mycket.
❤️ Speciellt tack till dig BastuBerra. Ditt svar och färgen på trallgolvet på bilderna du bifogade är något jag är ute efter. Färgen är perfekt tillsammans med knutbrädornas och fönsterfoderfärgen, på mitt annars ljusgula hus.
❤️ De ingredienser som du nämner; är det saker jag hittar i en vanlig färgaffär?
❤️ Är de giftiga att handskas med? Andas in? Vet du om färgen kan vara farligt för min katts tassar? Luktar det om golvet, när det torkat?
❤️ Tror du det räcker med det förarbete jag gjort; såpatvättat med min Kärcher T-racer? Har tyvärr inte det tillbehöret du nämnde, men min går kanske lika bra?
❤️ Tror du jag behöver slipa golvet en gång till innan jag använder din metod?
❤️ Hur länge tror du det behöver vara torr väderlek, innan man kan stryka på lösningen? Tror jag kör minst två strykningar.

❤️ Tack än en gång för långa svar och att ni tar er tid och utförligt förklara hur man ska göra. Det är bra om vi i forumet tar oss tid, även för dem som inte är så insatta i olika metoder. I en del andra trådar har jag sett, hur medlemmar slänger sig med förkortningar och fackspråk, som gör att många inte hänger med. Det som är självklart för yrkesmän/yrkeskvinnor blir obegripligt för amatörerna. Vi vill ju att alla ska utvecklas och inte att medlemmar ska känna sig exkluderade.

❤️ ”Kunskap är inte kunskap förrän någon annan vet att du vet” Lucilius


❤️ Ha en fin helg 🌺🍃🍀🐈‍⬛💐🌹🌼
 
  • Gilla
  • Älska
BastuBerra och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
❤️ Tack alla ni som tagit er tid och skrivit svar. Jag lär mig mycket.
❤️ Speciellt tack till dig BastuBerra. Ditt svar och färgen på trallgolvet på bilderna du bifogade är något jag är ute efter. Färgen är perfekt tillsammans med knutbrädornas och fönsterfoderfärgen, på mitt annars ljusgula hus.
❤️ De ingredienser som du nämner; är det saker jag hittar i en vanlig färgaffär?
❤️ Är de giftiga att handskas med? Andas in? Vet du om färgen kan vara farligt för min katts tassar? Luktar det om golvet, när det torkat?
❤️ Tror du det räcker med det förarbete jag gjort; såpatvättat med min Kärcher T-racer? Har tyvärr inte det tillbehöret du nämnde, men min går kanske lika bra?
❤️ Tror du jag behöver slipa golvet en gång till innan jag använder din metod?
❤️ Hur länge tror du det behöver vara torr väderlek, innan man kan stryka på lösningen? Tror jag kör minst två strykningar.

❤️ Tack än en gång för långa svar och att ni tar er tid och utförligt förklara hur man ska göra. Det är bra om vi i forumet tar oss tid, även för dem som inte är så insatta i olika metoder. I en del andra trådar har jag sett, hur medlemmar slänger sig med förkortningar och fackspråk, som gör att många inte hänger med. Det som är självklart för yrkesmän/yrkeskvinnor blir obegripligt för amatörerna. Vi vill ju att alla ska utvecklas och inte att medlemmar ska känna sig exkluderade.

❤️ ”Kunskap är inte kunskap förrän någon annan vet att du vet” Lucilius


❤️ Ha en fin helg 🌺🍃🍀🐈‍⬛💐🌹🌼
Kul att kunna hjälpa till 👍🏼

Förutom att färgsätta är just blandningen Zinkvitt till för att förhindra algpåväxt och mögel och Titanvitt för att skydda mot UV.

Jag köpte ingredienserna via nätet. ”Titanvitt” har inga farosymboler medan ”Zinkvitt” har farosymbol för vattenlevande organismer. (Hittade Säkerhetsdatabladet här: https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/02/Zinc-White-HARZSIEGEL-SDS-SE-2013-09-181.pdf)

Vissa oxiderade metaller i pulverform är inte särskilt nyttiga. Jag är dock osäker hur de blir när de är bundna till en förening (färgblandning).

Vi blandade utomhus och med skyddshandskar. Men vi borde använt andningsmask också. Just titandioxid har förbjudits i livsmedel sedan några år tillbaka och klassificeras som misstänkt cancerframkallande.

De är helt luktfritt och efter torkning är trallen klibbfri. Det regnade efter någon dag efter första appliceringen och då fick man med sig lite färg under skorna. Sedan dess har det varit väldigt stabilt.

Som med all målning är ju förarbetet det viktigaste. Ju renare och finare trallen är, desto bättre slutfinish.

Eftersom du redan har rengjort så skulle jag testat. Blir det inte bra skulle jag gjort ett nytt försök nästa vår. Det går ju minst lika bra med en manuell skurborste, det tar ju bara väldigt mycket mer tid ☺️
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
Vi la en altanmatta på våran altan. Typ heltäckningsmatta. fungerar fint, inga stickor i fötterna från torr altan. Vi har lagt både på en altan med tak och en utan och vi tycker det är jättebra.
 
Provade förra sommaren med tjärfärg .luktade apa i hela huset i ett par veckor..fick försöka tvätta av det bäst jag kunde .målade sen över med Nordsjö pigmenterad olja .Har funkat skaplig .men lär behövas en strykning i sommar
Sensmoral Aldrig tjärfärg i närheten av bostad
 
  • Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.