Hej,
Jag vill ha inspiration om att bygga garage med grönt tak. Garaget är en icke startad nybyggnation. Cirka 70 kvm stort. Byggs i souterräng med åtkomst från ena långsidan och full höjd på portsidan. Vi skulle vilja kunna plantera buskar, gräs/sedum, lägga gångar att gå på, eventuellt liten vattenspegel och odlingsbäddar för grönsaker mm.

Just nu är allt på någon slags galen idé-stadie men det känns spontant genomförbart. Jag har sökt en del men hittar inte så mycket info om den här typen av projekt för villagarage. Någon som har något kul att dela? Jag vill veta mer om både konstruktion och den gröna delen.
 
H Hasse C skrev:
Hej,
Jag vill ha inspiration om att bygga garage med grönt tak. Garaget är en icke startad nybyggnation. Cirka 70 kvm stort. Byggs i souterräng med åtkomst från ena långsidan och full höjd på portsidan. Vi skulle vilja kunna plantera buskar, gräs/sedum, lägga gångar att gå på, eventuellt liten vattenspegel och odlingsbäddar för grönsaker mm.

Just nu är allt på någon slags galen idé-stadie men det känns spontant genomförbart. Jag har sökt en del men hittar inte så mycket info om den här typen av projekt för villagarage. Någon som har något kul att dela? Jag vill veta mer om både konstruktion och den gröna delen.
Har inget att dela men kul projekt!
 
Fulkemisten
Säkerligen görbart. Kul idé. Frågan är bara kring dimensionering. Vattenspegel + jordbädd + snölast i kombination med platt tak kan säkerligen kräva gjutet bjälklag. Här krävs nog hjälp av konstruktör. Troligen blir det dyrt men säkerligen coolt.
 
Det finns många hyreshus med trädgårdar på takvåningarna så går gör det alldeles säkert. Finns ju vattentät betong tänker jag.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det finns många hyreshus med trädgårdar på takvåningarna så går gör det alldeles säkert. Finns ju vattentät betong tänker jag.
Ja! Mycket vanligare i Köpenhamn än vad det är här. Kanske finns inspiration att hitta över sundet?
 
Vikten som belastar taket kan nog begränsas. Större delar skulle nog kunna täckas med Sedum och gångar av trä eller sten. Uppbyggda bäddar för odling och andra växter. Taket borde kunna byggas med viss lutning för avrinning.

Taket måste ha någon form av fallskydd, typ staket eller kanske hellre en sarg som på platta tak från 60-talet. Frågan är vad detaljplanen säger.

Dimensionerna blir omkring 7 x 12 meter. Portar på långsidan och markfyllnad mot i princip övriga väggar. Jag antar att stora delar muras i leca eller byggs med betongelement. Verkar svårt att hitta info om tak i betong. Prefab väggar och tak som lyfts på plats borde väl vara ett alternativ?
 
Gammal tråd, men undrar om hur det gick med detta. Är i liknande situation och funderar också på att bygga ett garage med ett tak som är åtkomligt från ena långsidan där man ev kan odla ovanpå. Finns som sagt inte så mycket information när man söker.
 
Hej!
Garaget är byggt. Det blev cirka 10x7 m och taket lutar 4 grader. Vi gick över budgeten rätt rejält pga senaste årets priser, så planerna för taket är fortfarande bara planer🙂 Taket är dimensionerat för 200 kg/m2 plus snö och egenvikt, så jag bedömer att vi har stor frihet att hitta på något.
Vi funderar fortfarande på vad vi skall göra med ytan. Tankarna är fortfarande på odling och kanske tom ett växthus. Annars sedum och solpaneler på stativ. Jag ser dock inte fram emot att diskutera bygglov eftersom kommunen varit väldigt svår redan vid garagebygget.

Jag håller med om att det finns lite information och inspiration att hitta om den här typen av projekt. Hur ser dina drömmar ut?
 
H Hasse C skrev:
Hej!
Garaget är byggt. Det blev cirka 10x7 m och taket lutar 4 grader. Vi gick över budgeten rätt rejält pga senaste årets priser, så planerna för taket är fortfarande bara planer🙂 Taket är dimensionerat för 200 kg/m2 plus snö och egenvikt, så jag bedömer att vi har stor frihet att hitta på något.
Vi funderar fortfarande på vad vi skall göra med ytan. Tankarna är fortfarande på odling och kanske tom ett växthus. Annars sedum och solpaneler på stativ. Jag ser dock inte fram emot att diskutera bygglov eftersom kommunen varit väldigt svår redan vid garagebygget.

Jag håller med om att det finns lite information och inspiration att hitta om den här typen av projekt. Hur ser dina drömmar ut?
Kul! Har du möjlighet att ladda upp lite bilder?

Ungefär hur mycket har garaget gått på hittills om man får fråga?

Ang bygglov, ansökte ni först om garaget som en egen del, och sen ansöker ni om tillbyggnaden ovanpå separat?

Våra planer är väldigt tidiga just nu. Vi har en byggbar yta på också ca 10x7 meter som är nedanför två vinkelräta släntar (släntarna går som ett L). Det var min pappa som gav idén om att bygga ihop garaget med släntarna som suterränggarage så att det uppifrån sett förlänger gräsmattan på ovansidan.
Alternativt skulle man kunna bygga en altan ovanpå taket. Men det hade varit kul med inspiration från någon som gjort något liknande.
 
Hej,
Min ursprungliga plan var att bygga ett garage med mindre fotavtryck och tillräcklig höjd för att bygga ett loft med en mindre lägenhet. Hade en konstruktion som klarade situationsplanen men kommunen godkände inte. Deras förklaring var att garaget skulle få nästan lika stor byggnadshöjd som grannens hus och att det skulle se dominant ut. Garaget ligger dock framför mitt hus, som ligger högre och är ett tvåplanshus som är 4 meter högre än garaget. Grannens hus ligger dessutom högre så jag tycker det var rent bullshit. Och varför ska min byggnad påverkas av att grannen valt ett enplanshus? Jag orkade inte ta diskussionen och byggde på bredden istället. Har inte tagit upp ev byggnad på taket ännu…

Garaget blev som sagt ungefär 10 meter brett och 7 meter djupt. Två bilplatser med tillräckligt mycket utrymme runt bilarna för att kunna öppna dörrar och gå framför och bakom. På sidan är dessutom ett förråd som är strax under 3 meter brett och 7 meter djupt. I garagedelen finns även en arbetsbänk med vatten och avlopp. Vatten är draget i kulvert från huvudbyggnaden (omkring 10 meter). Där har jag även dragit matning från bergvärmepumpen till golvvärmeslingor i garaget.

Ena kortsidan och hela baksidan är motfylld upp till omkring 1,5 meter. Byggnaden sticker alltså upp en del även på baksidan. Konstruktionen är murad av Leca och taket limträbalkar som ligger med 5 graders lutning ut mot gatan. Två takskjutportar, två fönster och två dörrar. Utsidan är putsad. Taket av asfaltspapp.

Kostnaderna blev höga jämfört med min budget. Jag hade hoppats på omkring 700k men det blev snarare 1,2 milj. Kraftigt ökade priser för byggvaror var största orsaken. Det dök även upp mer berg än jag räknat med. Valde att hydraulspräcka eftersom sprängning medfört besiktning av minst tre byggnader. Vet inte hur många kubik (kanske 30 m3 berg) vi tog bort men kostnaden blev 130 tusen.
Under resan valde jag dessutom att göra en del saker som jag inte planerat från start. Exempelvis vatten och värme som matas från huvudbyggnaden. Jag hade nog dessutom redan från början underskattat vissa kostnader. Tex elinstallation och dörrar/fönster.

Projektet utfördes med ett gäng fantastiska entreprenörer som jag använt tidigare eller fått tips om av bekanta. Allt på löpande räkning.
Jag är mycket nöjd med bygget. Tillräckligt utrymme för saker, så det faktiskt kan stå bilar i garaget också. Skönt med arbetsbänk och att slippa spring i tvättstugan med oljiga händer och penslar.

Vill tyvärr inte lägga ut bilder på forumet. Kan pm:a istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.