Hej Alla,
Badrum med leca i väggar med puts, betonggolv, byggdes 2001. Jag har rivit ut allt. Jag har fixat lite hål och "ihålig puts" med Casco fix rapid (det blev jobbigt att slipa visade det sig, men är ok nu). Jag ska ha klinker på golvet och kakel på väggarna (samma som innan egentligen, men modernare - i-landsproblem detta).

Golvet har jag slipat av tätskikt med vinkelslip och det blev bra (köpte en dammuppfångare på amazon för ca 500 spänn inkl en bra diamantslipskiva - tillsammans med min biltema grovdammsugare kan jag bara säga, fan vad bra, slapp nästan allt damm - tips till de som drar sig för amatörbetongslipning :)). Lite urgröpning ungefär där den gamla manschetten till golvbrunnen satt, dvs runt golvbrunnen. Detta har jag tänkt fixa med byggspackel.

Nu är frågan: om jag kör byggspackel i duschutrymmet och lagar urgröpningarna och bättrar på ett redan bra fall så får jag en kant mot resten av badrummsgolvet och tänkte då flyta resten (som jag aldrig har gjort förr).

Ni som kan detta med badrumsgolvfall, kika på bifogad mätkarta (köpte precis ett vattenpass med digital lutningsmätare). Skulle ni gjort som jag beskriver eller bara struntat i det, i mina ögon är det endast en eller två punkter där det inte redan är ok enligt reglerna. Vad säger ni?
 
  • Ritning av badrum med måttangivelser och materiallista för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över badrumsgolv med mätvärden för lutning och golvsänkning före flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flyta är stressigt minst första gången. Om det är betonggolv och leca är det ju riskfritt för dig att redan nu hälla på massa vatten och se hur väl det rinner undan eller om du får kvarliggande pölar någonstans.
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
Ja, jag får prova det. Om det blir pölar, ska jag jämna dem med byggspackel?
 
Vad är det för kant du får menar du?

Finns lättslipade spackel för golv, 36korn så slipar du det lätt för hand.

Är golv slätt och utan svackor så är det bra även om du kanske på nåt ställe ligger aningen under eller över rekommenderade fakl
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad är det för kant du får menar du?

Finns lättslipade spackel för golv, 36korn så slipar du det lätt för hand.

Är golv slätt och utan svackor så är det bra även om du kanske på nåt ställe ligger aningen under eller över rekommenderade fakl
Om jag höjer fallet typ från det i bilden gula området mot brunnen, så blir det en kant i det gula, som jag då måste flyta så att resten av golvet kommer i nivå. Jag tänkte lägga 8mm höga lister som skrapstöd 90cm x 90cm i det gula för att få jämn spackel/skrap - skrapar mot golvbrunnens och listerna. Det är då blir det en 8mm hög kant mot resten av rummet.
 
P proffsrik skrev:
Flyta är stressigt minst första gången. Om det är betonggolv och leca är det ju riskfritt för dig att redan nu hälla på massa vatten och se hur väl det rinner undan eller om du får kvarliggande pölar någonstans.
Hällde vatten, det är som lutningarna indikerar, ser bra ut förutom ett par områden där jag slipad lite för mycket... Jag vill ändå prova, annars lär jag mig ju inget nytt :)
 
Ok då är jag med
Köp tex Ardex k34 med lång öppen tid och bra flyt, då kan du slå längs med kanterna så rinner det fint fram.
Kanske räcker med 2-3 säckar
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok då är jag med
Köp tex Ardex k34 med lång öppen tid och bra flyt, då kan du slå längs med kanterna så rinner det fint fram.
Kanske räcker med 2-3 säckar
Köpt detta: (bilder) Sika floor 048 patch och Sika floor 450 med Sikafloor 01 primer. Har du erfarenhet av detta? Om det är fel lämnar jag tillbaka - Hornbach kille som verkade veta...
 
  • Förpackning av Sika floor 048 patch på ett golv, använd för golvläggning och reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Sika floor 450 Thermo Level på ett grovt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första är nog helt ok som handspackel
Andra vet jag inte, du behöver ett lättflytande och kanske max 10-15mm tjocklek
Absolut inget fiberarmerat, det är för tjockt och trögflytande
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
Finja 262R om du skall tunn spackla finns att köpa på hornbach , , skulle använt en laser istället för detta passet , samma höjder i dusch fallet , slippa mera , 15 mm från ex 90x90 , sen ha samma höjder runt i badrummet med fall , hur brett å långt är badrummet ?
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
Nu är det flutit med ovan produkt, badrummet är ungefär 16m x 2,5m. Jag har hällt vatten före och efter för att testa och observera fallen och jag är nöjd så här långt. Laser...hmmm...det borde jag provat. Jag har mätt upp igen och det är nog lite för mycket fall bakom golvbrunnen, men det har blivit bättre där jag tyckte det var för lite. Hade en del slipgropar som jag flöt och skrapade. So far so good. Nu vidare mot tätningen, är det rätt ordning?

1. Manschetter (utan primer?)
2. remsor i hörn och kanter (limmas med tätningsmassan?)
3. Tätningsmassa
torka
4. Primer till kakelfix till väggarna
5. Kakla
6. foga
7, prima golvet
8. klinker
9. foga golvet

Pust
 
T Tombola99 skrev:
Nu är det flutit med ovan produkt, badrummet är ungefär 16m x 2,5m. Jag har hällt vatten före och efter för att testa och observera fallen och jag är nöjd så här långt. Laser...hmmm...det borde jag provat. Jag har mätt upp igen och det är nog lite för mycket fall bakom golvbrunnen, men det har blivit bättre där jag tyckte det var för lite. Hade en del slipgropar som jag flöt och skrapade. So far so good. Nu vidare mot tätningen, är det rätt ordning?

1. Manschetter (utan primer?)
2. remsor i hörn och kanter (limmas med tätningsmassan?)
3. Tätningsmassa
torka
4. Primer till kakelfix till väggarna
5. Kakla
6. foga
7, prima golvet
8. klinker
9. foga golvet

Pust
Okej , vilket system skall du använda dig av, storlek på plattor ?
 
  • Gilla
Tombola99
  • Laddar…
15 x 15 på golvet, 7 x 30 på väggarna. Massivkonstruktion, så jag tänker mig vätskebaserad tätning. Har inte bestämt vad.
 
Okej , förespråkar ett folie system istället för ett vätske system , ex kilto , lip, schönox
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga varför, är det för att detbtätarbättreeller är lättare att applicera eller något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.