Efter att ha skrotat planen på att bygga om vår gamla friggebod till bastu är jag nu inne på att bygga en lite större gäststuga med bastu (inkl dusch) i en del av stugan eller möjligen en liten gäststuga och en separat bastustuga och undrar om ni har input på vad som är bäst och vilken sorts hus som är bäst.

Det känns lite lockande att ha bastun i ett separat hus för att slippa ev fuktproblem i gäststugan. Och boende i gäststugan störs inte av bastubad i huset. Men samtidigt tar det upp mer markyta och det är rätt ont om plats där jag kan bygga. Det blir nog dyrare totalt också.

Jag har hittat en byggsats för en timmerstuga som ser väldigt trevlig ut att ha som kombinerad gäststuga oct bastu (BROMSEN TORP 24 KVM från Sorselestugan). Jag tänker att en timmerstuga borde passa bra för bastu för då går det bra att använda timmerväggarna som dom är i bastun. Och det är hög mysighetsfaktor på en timmerstuga.

Men en av väggarna kommer samtidigt att vara innervägg mellan bastu och stora rummet i stugan. Är det vettigt att använda en befintlig innervägg i timmer som vägg till bastun? Jag tänker att den förr eller senare kommer att bli lite ful och kanske fuktskadad. Inte så lätt att fixa enkelt när det är en bärande innervägg. Det gäller väl för övrigt ytterväggarna också. Men innerväggen är den som påverkar gäststugedelen mest.

Det går förstås att sätta panel i bastun men då försvinner lite av finessen med att ha en timmerstuga som bastu.

Är det kanske lika bra att bygga en "vanlig stuga" istället dvs med reglar och panel? Då kan man ju lätt byta ut dålig panel i framtiden. Men mer noggrant att göra rätt med väggarna då antar jag?

Vi kommer nog inte att använda bastun så mycket utan det blir nog max 10 gånger per år skulle jag tro.
 
Inte så mycket feedback här än men jag har läst en massa nu och kollat på stugor på nätet och det verkar inte helt ovanligt att bygga timmerstugor där innerväggarna mot bastun är byggda i samma timmer som resten av huset, tex 45 mm. Utan någon isolering eller liknande i väggarna som kan ge fuktproblem. Säljs det färdiga stugor med denna konstruktion borde den funka bra att göra så för min stuga. Det är ju ett väldigt enkelt sätt att bygga på. Det stora rummet i stugan som ska agera gästrum ska ha isolerat golv och tak däremot.

Har hittat att det finns bastuvax som det går att behandla väggarna i bastun med för att göra dem mer tåliga och det låter som det löser mitt problem med att väggarna riskerar att bli fula efter ett tag. Jag sätter nog upp ett par obehandlade liggande plankor som ryggstöd så man slipper sitta direkt mot en vaxad yta.

Isolering verkar bra att undvika i bastudelen om det inte verkligen behövs och det är jag tveksam till då vi nog inte kommer att basta på vintern ändå, iaf inte ofta. Sorselestugans fristående bastustugor har enkelt golv i plank med lite mellanrum mellan plankorna och råspont i taket. Smidigt att slippa lägga våtrumsmatta på golvet men ändå kunna skölja av golvet men kanske lite risk att myggor och andra insekter kan ta sig in. Men borde funka att sätta insektsnät under plankorna tänker jag. Som dusch borde en enkel duschkabin duga även om det kanske inte passar in helt i stilen. Men det finns billiga begagnade sådana. Eller så får jag bygga riktigt våturymme med vanlig dusch istället. Kan börja med slang utomhus innan jag fått till detta också.

Som vägg mellan bastudelen och omklädningsrum/dusch tänker jag att spontad plank 45x145 (samma dimensioner som resten av huset) borde funka bra så slipper jag tänka på ev fuktproblem i den väggen.

Nån som har några tankar på ovanstående? Låter det vettigt?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du läst tråden [länk] ?
Där finns många tips på olika lösningar.
Jag har läst det mesta i den tråden och det är många bra tips där. Men inte just frågan om att bygga en bastu i en timrad stuga utan nån extra panel eller isolering. Dock känner jag mig rätt bekväm med det nu efter att ha insett att det går att behandla väggarna med bastuvax, paraffinolja eller liknande för att ge dem bra skydd.
Jag kommer nog att köra en väldigt enkel konstruktion med plankgolv i både bastudel och omklädningsrum. Och oisolerat tak. Ev kommer jag ha nån extra innerpanel i taket för att få tjockare tak som läcker mindre värme.

Men innan bygget kan starta måste jag mäta mer noggrannt och gräva bort en del jord ovanpå berghällen där stugan ska stå för att kolla att den verkligen får plats och att det är en lämplig plats för övrigt. Sen skicka in bygganmälan om huset, anmälan om eldstad etc etc. Förhoppningvis kan stugan bli färdig nästa sommar!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag skulle undvika en timrad stuga då jag skulle vara orolig att det skulle blåsa rakt igenom den och värmen försvinna på det viset.

Jag tycker man klarar sig bra utan isolering, men utan vindduk skulle jag inte vilja vara. Å andra sidan ser jag ju hur de marknadsför den som ett enklare bostadshus, så min oro är kanske obefogad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle undvika en timrad stuga då jag skulle vara orolig att det skulle blåsa rakt igenom den och värmen försvinna på det viset.

Jag tycker man klarar sig bra utan isolering, men utan vindduk skulle jag inte vilja vara. Å andra sidan ser jag ju hur de marknadsför den som ett enklare bostadshus, så min oro är kanske obefogad.
Tror inte det är någon större fara med väggarna till bastun. De är ändå 45 mm tjocka och överlappar varandra mycket samt att det är en tätninglist mellan varje stock/planka. Däremot är det väl en del risk att värmen försvinner ut genom taket. Det är väl iofs vindpapp ovanpå råsponten men läcker nog en hel del värme ändå. Men jag kan ju alltid isolera taket om det blir svårt att få upp värmen i bastun.

Det stora rummet som skall vara gästrum ska vi isolera både golv och tak i. Och väggarna också om vi ska använda det mycket på vinterhalvåret. De säljer isoleringspaket även för väggarna med innerpanel som ser ut som timmer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bild på tätning
 
  • Illustration av gula tätninglister och dess komponenter mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Jag tycker att du först ska bestämma dig för hur användningen av funktionerna gäststuga/bastu ser ut, sedan fundera på byggtekniska lösningar.
Har du ofta gäster flera nätter kanske det är skönare med separata byggnader, eller i alla fall separata ingångar.
Vill du kunna bada utan dina gäster, eller bastar ni ihop?
Efter bastubad är det skönt att kunna ha lite utrymme att svalna av i, käka bastukorv och dricka nåt kallt. Jag har en vän i Norrland som har en mycket trevlig bastu i sin sommarstuga, där kommer man in i ett förrum med våningssäng och lite sittplatser, med ingång direkt till bastun från samma rum. Enklare sovplatser som passar för sommarbruk, men knappast praktiskt om nån ska bo där längre tid och man inte är så ”nära” varann.

Energiförluster i en bastu kanske inte är ett jätteproblem i praktiken, är ju inga långa tider som man värmer upp. Går ofta att lösa med lite mer ved eller ett lite större elaggregat.
Vill man ha vinterbonat boende för gäster får man såklart fundera på hur man löser det på ett bra sätt, men då kommer du landa i att isolering av ytterväggar krävs, och då försvinner timmerkänslan på in- eller utsida.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Jag tycker att du först ska bestämma dig för hur användningen av funktionerna gäststuga/bastu ser ut, sedan fundera på byggtekniska lösningar.
Har du ofta gäster flera nätter kanske det är skönare med separata byggnader, eller i alla fall separata ingångar.
Vill du kunna bada utan dina gäster, eller bastar ni ihop?
Efter bastubad är det skönt att kunna ha lite utrymme att svalna av i, käka bastukorv och dricka nåt kallt. Jag har en vän i Norrland som har en mycket trevlig bastu i sin sommarstuga, där kommer man in i ett förrum med våningssäng och lite sittplatser, med ingång direkt till bastun från samma rum. Enklare sovplatser som passar för sommarbruk, men knappast praktiskt om nån ska bo där längre tid och man inte är så ”nära” varann.

Energiförluster i en bastu kanske inte är ett jätteproblem i praktiken, är ju inga långa tider som man värmer upp. Går ofta att lösa med lite mer ved eller ett lite större elaggregat.
Vill man ha vinterbonat boende för gäster får man såklart fundera på hur man löser det på ett bra sätt, men då kommer du landa i att isolering av ytterväggar krävs, och då försvinner timmerkänslan på in- eller utsida.
Många bra tankar där!

Jag tror det blir bra både med separata byggnader och i samma byggnad. Vi har redan en annan gäststuga som ligger lite avskilt så de som vill kunna lägga sig tidigt utan att bli störda kan ta den stugan. Eller sova i en bäddsoffa inne i huset.

Jag tänker att det ändå ska vara separata ingångar till bastun och gästrummet så att det inte blir en massa spring igenom gästrummet. Den nya byggnaden kommer att ligga precis bredvid ett nytt uterum som vi också ska bygga och det är nog där som man kommer att svalna av och varva ned efter bastun.

Väljer vi separata byggnader måste nog gäststugedelen minskas från 15 till 10 kvm och det är rätt synd för jag har sett fram emot ett lite större gästrum som det går in både dubbelsäng och våningssäng i. Plus att det blir två separata byggnader att underhålla vilket ger en del merjobb.

Anledningen till att jag funderar på alla byggtekniska lösningar redan nu är att jag behöver ta beslut om vilken stugmodell vi ska bygga så att jag kan skicka in bygganmälan för inte bara stugan utan även uterummet och en redskapsbod/förråd så snart som möjligt.
 
Det får nog bli en separat bastustuga ändå. Efter att letat.gränsrör och markerat tomtgränsen och sen mätt noggrant har jag insett att det blir svårt att få plats med ett lite större Attefallshus med bastu på den tänkta platsen eftersom det huset blir för brett och hamnar för nära tomtgränsen vid ena hörnet. Men en lite smalare bastustuga och en friggebod verkar få plats med marginal. Så det får det nog bli.

Funderar lite på Basecos bastustuga Laisan på 10 kvm. Den ser trevlig ut och får plats.
 
Bortsett från placeringsbekymret är väl den viktigaste frågan hur bastun används och när/hur ofta gäststugan används med andra gäster. @Hemmakatten byggde ett kombinerat sådant som blev fantastiskt fint.
 
O orjanr skrev:
huset /…/ hamnar för nära tomtgränsen vid ena hörnet.
Vad är det för gräns? Är det mot grannen har du ju möjlighet att få ett grannmedgivande om att bygga närmare än 4,5 meter, är det mot allmän plats är det värre. Grannar kan iofs. vara knepiga de med.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det för gräns? Är det mot grannen har du ju möjlighet att få ett grannmedgivande om att bygga närmare än 4,5 meter, är det mot allmän plats är det värre. Grannar kan iofs. vara knepiga de med.
Det är tyvärr mot en liten remsa med allmän plats mellan oss och grannen som kommunen äger. Grannen hade inte varit några problem att få godkänt från.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.