Hej!

Jag har googlat runt en hel del, men internet verkar säga olika så jag blir inte klok på detta.

Men får man koppla ihop en Imkanal (köksfläkt) och "vanlig" ventilationskanal?

Har haft en firma här som har har kopplat ihop dessa på vinden och sen ut i en ventilatilnshuv. Dom menade på att det var sak samma, man kunde koppla ihop allt!
(Men dom har inte heller brandisolerat..så blev lite fundersam)
Och jag vet att en del hemsidor säger emot detta.

Någon som har lite koll på detta ?
Gäller en villa.
 
Var sitter själva fläkten?
Sitter den bara i fläktkåpan?
På vinden/taket efter att kanalerna har gått ihop?

Hela imkanalen ska brandskyddsisoleras så fort den går in i vägg/tak i köket, ända till den har passerat ut genom yttervägg/ytrertak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sitter en fläkt i själva kåpan (franke 210? Får upp den då jag googlat iaf. Satt i huset vi köpte)
"En spisfläkt har en inbyggd motor och kräver en egen ventilationskanal där den ventilerar ut matos." - taget från produktbeskrivningen.

sen går kanalerna ihop uppe på vinden, för att sedan komma ut i en ventilatilnshuv med en fläkt på taket..

att det måste brandskyddas har vi förstått, trodde att företaget skulle göra det men de har lämnat allt i ren metall. Så har inte vågat använda spisfläkten än 😅
 
  • Ventilationsrör i metall på ett vindsgolv med isolering, text märkt "tilluft" och "tvättstuga".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för spisfläkt från Franke Futurum med modellnummer och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sådär får det inte vara kopplat eller vara isolerat.

Ni lär trycka ut matoset i tvättstugan när ni kör köksfläkten.
Prova å starta köksfläkt samtidigt som någon håller ett papper vid utsuget i tvättstugan.

Den där skumisoleringen lär inte vara brandklassad, däremot är den troligen brännbar (kraftigt sådan).

En imkanal isoleras oftast med stenullsisolering. Minst EI15, på isoleringen, alltså minst 15 mm, oftast kör man minst 30 mm.


Vart går de andra rören?
 
Misstänkte det.. allt har varit så rörigt och hastigt ang detta arbetet så vet inte riktigt vad man ska tro längre, skulle komma en kille o fixa detta, men helt plötsligt stod några andra killar utanför dörren.

Brännbar skum..? Alltså att den brinner bra eller ? 😐

Skulle det ev vara okej om man annars bytte ut spisfläkten mot en kolfilter ..?
Så att det endast blir en vanlig ventilation i alla? .. även om det skönaste hade varit att få ut all osen, men jag vet inte om jag litar på att dessa killar har kunskapen för detta uppdraget längre.

De andra 2 rören går till ett sovrum och en toalett och sen ut I egen huv pä taket.
 
K
Hade Franke i ett hus och då var allt kopplat samma. Men då sitter aggregatet ovanför spiskåpan i skåpet och den fungerar som så att den suger luft från alla andra utrymmen och sen går det upp i huven. När fläkten ovanför spisen startas blir suget högre och ett spjäll öppnas, så att matos också åker ut. Byggt 2010 så var och kanske fortfarande är OK. Fanns ingen risk att matos skulle kunna blåsa ut i annat utrymme.

Men har du en separat fläkt med motor, dvs en vanlig köksfläkt, ja då ska den givetvis ha en egen kanal.

På din bild, ser det ju ut som att det kan blåsa in i tvättstugan. Men har du möjligtvis inte en fläkt på taket som suger luft, för då lär det funka utan problem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sådär får det inte vara kopplat eller vara isolerat.

Ni lär trycka ut matoset i tvättstugan när ni kör köksfläkten.
Prova å starta köksfläkt samtidigt som någon håller ett papper vid utsuget i tvättstugan.

Den där skumisoleringen lär inte vara brandklassad, däremot är den troligen brännbar (kraftigt sådan).

En imkanal isoleras oftast med stenullsisolering. Minst EI15, på isoleringen, alltså minst 15 mm, oftast kör man minst 30 mm.


Vart går de andra rören?
EI15 betyder att den ska klara brandlasten i minst 15min. Inte att den ska vara minst 15mm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Hade Franke i ett hus och då var allt kopplat samma. Men då sitter aggregatet ovanför spiskåpan i skåpet och den fungerar som så att den suger luft från alla andra utrymmen och sen går det upp i huven. När fläkten ovanför spisen startas blir suget högre och ett spjäll öppnas, så att matos också åker ut. Byggt 2010 så var och kanske fortfarande är OK. Fanns ingen risk att matos skulle kunna blåsa ut i annat utrymme.

Men har du en separat fläkt med motor, dvs en vanlig köksfläkt, ja då ska den givetvis ha en egen kanal.

På din bild, ser det ju ut som att det kan blåsa in i tvättstugan. Men har du möjligtvis inte en fläkt på taket som suger luft, för då lär det funka utan problem.
Här sitter inget i skåpet ovanför spisfläkten förutom ett flexirör som leder vidare.

Jag testade hålla papper i tvättstugan för o se om de blåste utåt, men de va svårt o avgöra om det verkligen rörde sig eller ej just nu 😅 jag hörde ju att en fläkt gick när jag lyssnade i tvättstugan iaf.

Huset består av 2 våningar + källaren.
Köket är i markplan, sen går ju rören hela vägen genom övervåningen o upp på vinden o sen ner till källaren (tvätten) så kanske det som gör att draget inte blir så stort.. men vet inte om jag vågar steka bacon för o lukta eller ej 😅


Fläkten på taket suger i perioder upplever jag. Har testat papper framför den i sovrummet iaf.
 
K
J Jolokano skrev:
Här sitter inget i skåpet ovanför spisfläkten förutom ett flexirör som leder vidare.

Jag testade hålla papper i tvättstugan för o se om de blåste utåt, men de va svårt o avgöra om det verkligen rörde sig eller ej just nu 😅 jag hörde ju att en fläkt gick när jag lyssnade i tvättstugan iaf.

Huset består av 2 våningar + källaren.
Köket är i markplan, sen går ju rören hela vägen genom övervåningen o upp på vinden o sen ner till källaren (tvätten) så kanske det som gör att draget inte blir så stort.. men vet inte om jag vågar steka bacon för o lukta eller ej 😅


Fläkten på taket suger i perioder upplever jag. Har testat papper framför den i sovrummet iaf.
Låter ju som att du har en takfläkt, typiskt Franke. Om du vrider i gång köksfläkten lär du få högre ventilation (sug) i de andra utrymmena också. Finns även ibland ett steg på köksfläkten som man ska vrida till när man duschar (för att få mer ventilation).
 
K Kirre2021 skrev:
Låter ju som att du har en takfläkt, typiskt Franke. Om du vrider i gång köksfläkten lär du få högre ventilation (sug) i de andra utrymmena också. Finns även ibland ett steg på köksfläkten som man ska vrida till när man duschar (för att få mer ventilation).
Vet inte vad du menar med takfläkt ? 🙈
Spisfläkten ser ut såhär. Med ett vred och en lampknapp 😅

Sen vad de nu satt på taket vet jag inte exakt. Chefen på företaget har jag inte pratat med efter att killarna monterade 'ventilationen' tidigare i veckan.. men skulle tippa på en Benders huv.

Spisfläkten satt här då vi flyttade in, men allt på vinden o taket är precis nygjort.
 
  • Vit spisfläkt med vred och lampknapp installerad, monterad under köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt ventilationshuv monterat på tak med vågformade tegelpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med det här då?
J Jolokano skrev:
Fläkten på taket suger i perioder upplever jag.
 
K
J Jolokano skrev:
Vet inte vad du menar med takfläkt ? 🙈
Spisfläkten ser ut såhär. Med ett vred och en lampknapp 😅

Sen vad de nu satt på taket vet jag inte exakt. Chefen på företaget har jag inte pratat med efter att killarna monterade 'ventilationen' tidigare i veckan.. men skulle tippa på en Benders huv.

Spisfläkten satt här då vi flyttade in, men allt på vinden o taket är precis nygjort.
Jag menar att du har en fläkt uppe vid huven som suger luft från alla ventiler inklusive spiskåpan. Du styr styrkan via vredet på spiskåpan. Så ja, alla kanaler kan vara sammankopplade.
 
Jo imkanal får ingå i samma system som övrig avluft och räknas, som klass 3 i brand. Dvs lägsta klass om man ej använder fastbränsle och gas i köket. EI15 funkar också som brandklass inom och utom kök. Så fogskum måste bytas ut mot mineralull. Avstånd från brännbart är min 30mm
 
Det finns brandklassat fogskum.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med det här då?
Jag satte ett papper framför kanalen som går i ena sovrummet (dock genom den andra huven på taket, men huvarna ser nerifrån sett likadana ut iaf.) Och pappret sögs fast ett tag, men den föll det ner mot marken 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.