Här ser du hur man ska sala på karmen med list för att komma ut i liv med gipsen och samtidigt är då tröskeln påbyggd att liva gipsen så fuktskyddet löper rakt förbi.
Denna självhäftande remsa från Centro är fantastiskt smidig till sådant här.
Gipsvägg möter golv med självhäftande remsa och påbyggd tröskel för att liva med gipsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några olika typer av kuvertfall med större plattor.
På första bilden ser du även Geberits TEK-fixtur som man inte ska fuktskydda bakom utan den är tät i sig själv så eventuellt läckage leder ut i toalettstolen så man fuktskyddar bara framför den.
Badrum under renovering med keramiska plattor, självhäftande remsa från Centro, och Geberits TEK-fixtur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med beige kakel, svart golvbrunn och synliga vattenledningar på innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med plattor och centralt belägen golvbrunn, konstruerat för dusch- och badkarsavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här i ett av mina egna badrum är det fall för både dusch och badkar med en plan platta mellan.
Tyckte det såg ut som ni också valt Tebos Tile-in Slim vilket vi gjorde men vi fick problem med att springan var för smal så det hann bildas vakuum när vattnet kom ner snabbt och mycket från takduschen så jag fick jacka ur i det rostfria. Inte lika snyggt som en jämn springa men funktionellt var viktigare.
Badrum under renovering med kaklade väggar, Centro tätskiktsfolie och installerad golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plangolv med integrerad avloppsbrunn och rostfritt avtäckningsgaller som visar anpassningen för snabb vattenavledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten av mitt ena badrum när det var klart.
Modernt badrum med hörnbadkar, integrerat tv-fack och mörka klinkerplattor på vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med grå kaklade väggar, spegel, handfat och toalett, öppen låda i kommod med installationsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med grå kakelväggar, vägghängd toalett, handdukshållare och konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med mörka kakelväggar, duschhörna, inbyggd belysning och vitt hörnbadkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här ser du hur man ska sala på karmen med list för att komma ut i liv med gipsen och samtidigt är då tröskeln påbyggd att liva gipsen så fuktskyddet löper rakt förbi.
Denna självhäftande remsa från Centro är fantastiskt smidig till sådant här.
[bild]

Några olika typer av kuvertfall med större plattor.
På första bilden ser du även Geberits TEK-fixtur som man inte ska fuktskydda bakom utan den är tät i sig själv så eventuellt läckage leder ut i toalettstolen så man fuktskyddar bara framför den.
[bild][bild][bild]

Här i ett av mina egna badrum är det fall för både dusch och badkar med en plan platta mellan.
Tyckte det såg ut som ni också valt Tebos Tile-in Slim vilket vi gjorde men vi fick problem med att springan var för smal så det hann bildas vakuum när vattnet kom ner snabbt och mycket från takduschen så jag fick jacka ur i det rostfria. Inte lika snyggt som en jämn springa men funktionellt var viktigare.
[bild][bild]

Resten av mitt ena badrum när det var klart.
[bild][bild][bild][bild]
Det där är ju fantastiskt. Staffanstorp utgår jag ifrån du är baserad. Vi borde anlitat dig!
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Alltså runt brunnen är det jätteilla, finns ju inte plats för fog.
Jag brukar inte gnälla på hantverkare, då jag är en själv.
Men detta kan du inte godkänna.
Håller med dig för jag vill inte heller gnälla då vissa saker kan vara riktigt svåra att få till men detta är under all kritik så här måste man bara bromsa för dessa snubbar vet fan inte vad de sysslar med tråkigt nog. :(
 
S
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här ser du hur man ska sala på karmen med list för att komma ut i liv med gipsen och samtidigt är då tröskeln påbyggd att liva gipsen så fuktskyddet löper rakt förbi.
Denna självhäftande remsa från Centro är fantastiskt smidig till sådant här.
[bild]

Några olika typer av kuvertfall med större plattor.
På första bilden ser du även Geberits TEK-fixtur som man inte ska fuktskydda bakom utan den är tät i sig själv så eventuellt läckage leder ut i toalettstolen så man fuktskyddar bara framför den.
[bild][bild][bild]

Här i ett av mina egna badrum är det fall för både dusch och badkar med en plan platta mellan.
Tyckte det såg ut som ni också valt Tebos Tile-in Slim vilket vi gjorde men vi fick problem med att springan var för smal så det hann bildas vakuum när vattnet kom ner snabbt och mycket från takduschen så jag fick jacka ur i det rostfria. Inte lika snyggt som en jämn springa men funktionellt var viktigare.
[bild][bild]

Resten av mitt ena badrum när det var klart.
[bild][bild][bild][bild]
Proffs!
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Känns för jävligt egentligen denna situation vi har hamnat i, familjen och jag. Ett badrum har vi och såg fram emot att snart få ta första duschen i nya badrummet. Är ändå positiv och är lycklig över att vi inte har betalat nånting och hoppas att en besiktningsmans utlåtande överensstämmer mer alla era utlåtanden :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Håller med dig för jag vill inte heller gnälla då vissa saker kan vara riktigt svåra att få till men detta är under all kritik så här måste man bara bromsa för dessa snubbar vet fan inte vad de sysslar med tråkigt nog. :(
Men är det så fult så att en besiktningsman slår ner på estetiken i det och säger gör om gör rätt, eller kan han bara konstatera att det där är slarvigt, men inte något som kan reklameras
 
D Drben88 skrev:
Men ok. För att vara helt 100 nu. Tar jag dit en besiktningsman så finns det inte en chans i världen att besiktningsmannen godkänner det där? Så jag kan tryggt ta in en sån och be firman stanna borta tills dess? Har ju inte betalt någonting än. Känner på tätskiktet på väggarna, det är ett antal ”mindre” luftfickor under det och lite öppet i vissa skarvar, nu är det duschzonen jag kollat.
I min värld finns det inte en chans att detta kan bli godkänt då framförallt toalettavloppet är helt galet nära väggarna och uppvik mot tröskel saknas och är helt galet uppvikt 1dm inanför.
Folien mellan plattorna finns det ingen vettig förklaring till att de gjort.
Sen är det riktigt dåligt satt runt brunnen.
Öppen folie i skarvarna känns ju mindre bra och än om det ska gå och skarva hur som helst så förstår jag inte heller att de tar småbitar inne i duschzonen istället för så hela våder som möjligt där det är störst risk för läckage.
 
D Drben88 skrev:
Känns för jävligt egentligen denna situation vi har hamnat i, familjen och jag. Ett badrum har vi och såg fram emot att snart få ta första duschen i nya badrummet. Är ändå positiv och är lycklig över att vi inte har betalat nånting och hoppas att en besiktningsmans utlåtande överensstämmer mer alla era utlåtanden :)
Enormt ovanligt att inte folk redan betalat till sådana här typer så skatta dig lycklig över det. :)

D Drben88 skrev:
Men är det så fult så att en besiktningsman slår ner på estetiken i det och säger gör om gör rätt, eller kan han bara konstatera att det där är slarvigt, men inte något som kan reklameras
Ibland tar de inte så noga på estetiken men detta är ju väldigt dåligt och det bör de slå ner på.
I annat fall är där ju flertalet saker som är mer allvarliga ändå så det borde absolut inte vara ok för då är inte besiktningsmannen ok i min värld.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fråga. Krävs det att plattsättaren som satte tätskikt och plattor har någon speciell behörighet? Vill isåfall be firman framvisa detta i samband med att vi berättar att det ska göras en besiktning. För som jag förstått det så ska alla som håller på med tätskikt eller plattor listas i kvalitetsdokumentet och de ska ha certifikat/behörighet(?) hur kan jag formulera det, för jag tvivlar på att personen ens har det numera. För har plattsättaren inte den kursen/behörigheten/certifikatet, så faller det väl redan där och de får göra om ALLT?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Här ser du hur man ska sala på karmen med list för att komma ut i liv med gipsen och samtidigt är då tröskeln påbyggd att liva gipsen så fuktskyddet löper rakt förbi.
Denna självhäftande remsa från Centro är fantastiskt smidig till sådant här.
[bild]

Några olika typer av kuvertfall med större plattor.
På första bilden ser du även Geberits TEK-fixtur som man inte ska fuktskydda bakom utan den är tät i sig själv så eventuellt läckage leder ut i toalettstolen så man fuktskyddar bara framför den.
[bild][bild][bild]

Här i ett av mina egna badrum är det fall för både dusch och badkar med en plan platta mellan.
Tyckte det såg ut som ni också valt Tebos Tile-in Slim vilket vi gjorde men vi fick problem med att springan var för smal så det hann bildas vakuum när vattnet kom ner snabbt och mycket från takduschen så jag fick jacka ur i det rostfria. Inte lika snyggt som en jämn springa men funktionellt var viktigare.
[bild][bild]

Resten av mitt ena badrum när det var klart.
[bild][bild][bild][bild]
Riktigt snyggt! Bra jobbat!
Gillar "rövduschen". Försökte få igenom det här hemma oxå men det vart totalvägran på det🤷‍♂️
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hur går TS nu vidare för att slippa ha _samma_ firma för att göra om jobbet? Det lär ju inte bli bättre nästa gång, om de inte magiskt plockar fram en riktig plattsättare ur hatten.

Kvar återstår ju även de där sista 4-5% av arbetet, det sk finliret, som enkelt kan förstöra intrycket av ett annars välgjort badrum. Min gissning är att denna firma kommer att misslyckas även med detta, om de ges chansen.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
@Paul-Staffanstorp

Förlåt för OT men har du f-skatt och kan lämna våtrums intyg, skicka gärna ett privat meddelande till mig med firmanamn och telefonnummer. Anlitar gärna dig till mitt badrum jag håller på att bygga!
 
D Drben88 skrev:
Fråga. Krävs det att plattsättaren som satte tätskikt och plattor har någon speciell behörighet? Vill isåfall be firman framvisa detta i samband med att vi berättar att det ska göras en besiktning. För som jag förstått det så ska alla som håller på med tätskikt eller plattor listas i kvalitetsdokumentet och de ska ha certifikat/behörighet(?) hur kan jag formulera det, för jag tvivlar på att personen ens har det numera.
Det handlar ju lite om vad ni avtalat och kommit överens om men ska det utföras enligt BBV och BKRs branschregler så är det följande som gäller...

Översikt av tre kurser med ikoner: Kurs 1 för plattsättare, Kurs 2 för våtrumsansvarig, Kurs 3 i tätskiktssystem.

Den som jobbar hos er ska ha gått kurs 1 & 3
Ansvarig arbetsledare i företaget som utfärdar kvalitetsdokumentet ska ha gått kurs 1 & 2
De ska kunna visa upp detta.
Förut utfärdade BKR små id-kort som visade detta men mitt gick sönder och jag har inte efterlyst ett nytt så jag vet inte om de fortfarande gör detta.

Jag som ensam egenföretagare måste ha gått alla tre kurserna så min behörighet är synlig fullt ut på BKR hemsida bland behöriga företag.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Riktigt snyggt! Bra jobbat!
Gillar "rövduschen". Försökte få igenom det här hemma oxå men det vart totalvägran på det🤷‍♂️
Tack... frugan är thailändska så det var ganska lätt och få genom det i båda våra badrum. :)

Med blandarventiler i kommoderna så man inte fryser arslet av sig. 😂

Installation av blandarventil på kopparrör under handfat för temperaturreglerat vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
lynx_se och 7 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Hur går TS nu vidare för att slippa ha _samma_ firma för att göra om jobbet? Det lär ju inte bli bättre nästa gång, om de inte magiskt plockar fram en riktig plattsättare ur hatten.

Kvar återstår ju även de där sista 4-5% av arbetet, det sk finliret, som enkelt kan förstöra intrycket av ett annars välgjort badrum. Min gissning är att denna firma kommer att misslyckas även med detta, om de ges chansen.
Ja det handlar ju helt och hållet om vad de kommit överens om i avtal etc. så det är omöjligt att svara på... för mig iaf. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.