Hej, har stenplattor runt min pool och har haft träklossar under plåtskyddet som ligger över poolen på vintern pga att jag inte ville att plåten skulle ligga direkt mot den nya trallen som jag har runt poolen utanför stenplattorna. Nu när jag plockade bort plåten ser jag att det har blivit bruna fläckar på stenplattorna runt där klossarna låg.
Har försökt tvätt bort det med Gaia Stentvätt och det bruna försvinner men konturerna syns fortfarande. Kan man göra något?
Bifogar bild.
 
  • Bruna fläckar på stenplattor vid poolkant orsakade av träklossar under vintertäckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenplatta med brun fläck vid poolkant bredvid trall, skador efter träklossar och plåtskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänd stenplattan uppochner
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vänd stenplattan uppochner
Den är gjuten
 
T Tuskmort skrev:
Den är gjuten
Det är helt normalt, menar du egentligen att den är platsgjuten och inte lika dan på undersidan?
 
Rost är stenplattors enda allvarliga fiende. Har skifferplattor som lyckligtvis bara är drabbade på några små ställen.

Går inte att få bort.

Lev med det eller byt plattorna.
 
D Diamant skrev:
Rost är stenplattors enda allvarliga fiende. Har skifferplattor som lyckligtvis bara är drabbade på några små ställen.

Går inte att få bort.

Lev med det eller byt plattorna.
Är det verkligen rost? Det är ju träklossar som legat på
 
F fribygg skrev:
Det är helt normalt, menar du egentligen att den är platsgjuten och inte lika dan på undersidan?
Ja, precis
 
T Tuskmort skrev:
Är det verkligen rost? Det är ju träklossar som legat på
Men järnplattan ovanför träklossarna kan ju ha rostat och läckt rostvattnet ner till stenarna och då är det tyvärr kört.
 
D Diamant skrev:
Men järnplattan ovanför träklossarna kan ju ha rostat och läckt rostvattnet ner till stenarna och då är det tyvärr kört.
Möjligt, men har tidigare år haft plåten direkt mot stenen och har aldrig blivit minsta fläck.
Lyfte på två plåtar nu och ser inga rostfläckar på undersidan, vilket det väl borde varit i så fall
 
Redigerat:
T Tuskmort skrev:
Ja, precis
Då får du lära dig leva med fläcken eller gjuta en ny platta.
 
Varför inte bara byta platta (eller vända en snyggare sida uppåt)
 
Den där plattan är ju inte blank på ytan. Den är porös. Jag tror inte du får bort det utan att slipa/hugga bort det som är brunt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den där plattan är ju inte blank på ytan. Den är porös. Jag tror inte du får bort det utan att slipa/hugga bort det som är brunt.
Precis, kan man inte enkelt vända fram en tillräckligt snygg sida är det nog lindrigast och billigast att fixa en ny platta.
 
Testa oxalsyra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.