G Grottulf skrev:
Menas det 135 grader runt om, eller i ett tvärsnitt?
Satellitantenn installerad på taknocken med 135° fri sikt mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
D Dilato skrev:
[bild]
[media]
Tack!
Det framgår fortfarande inte tydligt, men jag tolkar filmen som att det krävs en "kon" på 135 grader rakt uppåt.

Det är också rätt otydligt hur man markerar ytor som ska undvikas.
Exemplet visar en rektangel, så jag får en föraning om att det kan vara krångligt att rita polygoner, med många punkter/hörn...

Sen funderar jag på hur mycket mycket hängrännor skymmer radiosignalen på ett "vanligt" tak.
I filmen saknas ju hängränna, och då får ju referensstationen fri sikt längs med väggarna...

Ingen som har testat Epos-systemet, och kan ge lite feedback?
 
Jag har installerat en del epos robotar och använder den här hållaren för referensstationen. Överdelen måste ha fri sikt mot himlen
 
  • Metallhållare för referensstation med öppen överdel och en påse med skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset!
Jag har sett den men blev inte så mycket klokare...
Vart monterar du den?
Sätter du den på väggen så den ska sticka upp förbi takutsprånget?
Enligt specen så är hållaren 25x30cm
Och det framgår inte vilket som är höjd och vilket som är utstick...
Men oavsett så tror jag inte att det räcker för mitt takutsprång.
Och hur monterar du för att det ska täcka två sidor av ett hus?
Monterar man det fästet på väggen intill hörnet, så blir ju ena sidan av huset väldigt skymd...

Eller är det inte så noga med fri sikt mellan referensstation och klipparen?
 
  • Takutsprånget på ett hus med synligt fäste och måttfrågor diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser på bilden så sitter hållare i vindskivan högst upp vid nocken men den kan även placeras längre ner vid hängrännan. Referens stationen sänder en radiosignal till roboten som går igenom byggnader så det även blir klippt på baksidan såvida inte GPS signalen till roboten från satelliter blir blockerad av tex. Träd
 
  • Rödfärgat hus med hållare på vindskivan nära nocken, blandad skog i bakgrunden under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sevenfifty skrev:
Som du ser på bilden så sitter hållare i vindskivan högst upp vid nocken men den kan även placeras längre ner vid hängrännan. Referens stationen sänder en radiosignal till roboten som går igenom byggnader så det även blir klippt på baksidan såvida inte GPS signalen till roboten från satelliter blir blockerad av tex. Träd
Aha, jag trodde det var mer känsligt mellan stationen och klipparen också.
Men då kanske jag skulle kunna klara mig med en referensstation i nocken på ena gaveln bara...?

Men gäller det även för timmerhus förresten?
Det är ju väldigt bra på att dämpa radiosignaler...

Det är ett tvåvåningshus dessutom, så det skymmer ju andra sidan rätt mycket.
 
Här är en installation jag gjorde nyligen, 2 plan med gräsmatta runt om. Referensstationen RS1 monterade jag i vindskivorna på övre terrassen ( röd ring ). Timmerhus vet jag inte men du har ju RS5 som ska ha starkare signal som kan vara ett alternativ. Installation på gult hus med två våningar, gräsmatta, vindskivor markerade med röd ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sevenfifty skrev:
Här är en installation jag gjorde nyligen, 2 plan med gräsmatta runt om. Referensstationen RS1 monterade jag i vindskivorna på övre terrassen ( röd ring ). Timmerhus vet jag inte men du har ju RS5 som ska ha starkare signal som kan vara ett alternativ.[bild]
RS5, är det denna?
https://www.husqvarna.com/se/installation-av-robotgrasklippare/epos-referensstation/

Priset blir ju dock högre än två RS1:surprised:r.

Så frågan är om jag börjar med en sån, och köper en till för andra sidan, om det skulle behövas...

Har du behövt montera två stationer nån gång?

Min gräsmatta är på ca 4000m2 (eller kommer bli, efter lite utökning...)
Och monterar jag en slavstation på ena gaveln, så har jag ca 50m som mest till yttre gränsen på motsatt sida av huset.
Och ca 70m till yttre gränsen på samma sida som jag sätter stationen (fri sikt, med undantag för några äppelträd åt det hållet).

Jag räknar förresten med att få komplettera med guidekabel på ena långsidan av huset, då jag har två stora askar och en stor syrenhäck rätt nära huset.
Så klipparen kommer troligen att se för lite himmel, på de ställena.

Eller om jag behåller min gamla robotklippare, för de områdena...
 
Vad är fördelen med en sån där hållare till slavstationen förresten?
Jämfört med att skruva stationen direkt i vindskivan.
 
Dagens installation. 430X Nera Epos.
 
Jag slog till på en 430X Nera med Epos-paket igår.

Referensstationen kommer jag nog att sätta mitt på taket, på ett rör som jag har haft TV-antennen på.
Då kommer den upp lite mer, och borde få bra kontakt med klipparen, både när den är nära husväggen, och långt bort.

Men jag har en fundering ang avgränsningszoner.
Bör man gränsa av små fasta hinder som tex träd, stubbar och stenar?
Eller ska man låta klipparen själv detektera och väja för det?
 
Hur går en Epos-programmering till?

Går det att ange "hinder" innan den ens startar första gången?


Jämfört med dammsugaren hemma. När den väl har en karta så kan jag rita linjer och zooner överallt, men först var den tvungen att härja fritt i hemmet med provisoriska avspärrningar överallt.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur går en Epos-programmering till?

Går det att ange "hinder" innan den ens startar första gången?


Jämfört med dammsugaren hemma. När den väl har en karta så kan jag rita linjer och zooner överallt, men först var den tvungen att härja fritt i hemmet med provisoriska avspärrningar överallt.
Ja, om jag har fattat manualen rätt, så styr man klipparen manuellt medsols längs ytterkanten först, för att bestämma de yttre gränserna.

Sen styr man den manuellt motsols runt hinder som man vill ta bort från arbetsytan.
 
G Grottulf skrev:
Ja, om jag har fattat manualen rätt, så styr man klipparen manuellt medsols längs ytterkanten först, för att bestämma de yttre gränserna.

Sen styr man den manuellt motsols runt hinder som man vill ta bort från arbetsytan.
Kul ju!

Kan man radiostyra den på håll om den kör fast nånstans 😆
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Kul ju!

Kan man radiostyra den på håll om den kör fast nånstans 😆
Om några veckor kan jag förhoppningsvis svara på det 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.