Har tänkt mig en vattenmantlad vedkamin, kopplad till ackumulatortank i vårt nybygge.
Huset vi bygger kommer att bli mycket energisnålt och därigenom mycket tätt! Här uppstår ett problem med förbränning, man vill ju inte behöva öppna fönstret varje gång man eldar.
Lösningen borde ju vara ett uteluftsintag, i vårat fall ett ingjutet rör i bottenplattan. Men till detta behöver man ju en kamin som man kan ansluta ett sådant rör till och få en helt sluten förbränning!
Jag har inte lyckats hitta en vattenmantlad utrustad på detta sätt, finns det nån som har ett tips?
 
Tack Lasse, du har alldeles rätt, den har uteluftsintag!
Fast en sån är egentligen lite "overkill" när man som vi ändå ska ha separat ackumulatortank pga solvärme och annat! Fast snygg är den ju i rostfritt :)
 
Har du uteluftsintag nära en vanlig kamin (tex under) så bör den ta luften därifrån och inte från rummet. Hur mycket en direktkoppling till kaminen gör på sig vet jag inte men det finns ju inte hur mycket vattenmantlat som helst att välja på. Jag hade valt den kamin ni tycker är bra i övrigt och inte hängt upp mig på uteluftsanslutningen.
 
Sant är att det inte finns mycket vattenmantlat att välja på >:( Undrar varför, i England verkar det betydligt vanligare!
Visst, man kan inte bara hänga upp sig på att det ska vara uteluftsintag, andra värden måste ju också vägas in.
Men helst vill man ju elda med den kalla uteluften och inte dra ut den för dyra pengar uppvärmda inneluften :)
Börjar dock inse att en Kakelugnspanna, rätt inkopplad till systemet inte vore så dum ide! (Annat är priset!)
 
Hej
Är den så dyr egentligen om man ser till vad man får jämför man den med Nibes dyraste så  kostar Kakelugnspannan  3200 för en kwh och Nibes 12000 kr kwh  ;)
Ecofire Olivia aqua  kostar 3800 /kwh
Contura 560K 2900/Kwh
Alla priser kommer från nätet .. ;)
 
Nu blir jag lite arg på mig själv, att jag inte gjort den uträkningen förut :-?
Visst är det så man måste räkna, tror att den suger ut mer energi ur veden en de andra också, åtminstone pekar den låga rökgastemperaturen mot det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.