Jag håller på med rören till telefon jacken och började planera att dra till första jacket och så vidare till nästa och sen följande osv. Nånstans på vägen kom jag på att det kanske är ett stjärn nät jag ska dra? Jag ska ha inkommande till ADSL router (seriellt) och så ut från den till alla telefoner parallellt. Med stjärnnät får jag dom kortaste signalvägarna. Jag ska ha nätverk och tv och telefon kopplade från samma skåp.

-Är det ett stjärnnät jag ska dra?
-Ska jag paralellkoppla i en sockerbit eller dylikt eller är det en patch panel som gäller? (jag mistänker platsbrist i skåpet om det är patchpanel som gäller)
 
Dra inga "speciella" kablar för telefoni. Du ska ju ändå dra nätverkskablar till diverse platser och dessa använder du även för telefon. Nätverket dras ju också per automatik som stjärnnät.

Använd några uttag i en patchpanel för parallellkoppling. Du måste ju ändå ha en patchpanel i skåpet för nätverket. En extra rad tar inte så stor plats.

Om du absolut inte har plats att viga några parallellkopplingsuttag i patchpanelen så kan du lätt göra en liten parallellkopplingsbox bredvid. Det finns också färdiga sådana att köpa. Annars så funkar det med några kapade patchkablar i en sockerbit också.
 
Bra! jag drar stjärnnät. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.