Hej alla!

Är det någon som vet var man kan hitta en helt vanlig flatskruvmejsel med riktigt bred klinga? Jag ska skruva i ett gäng M10 rampamuffar med spår som är ca 15 mm. Har googlat och kollat på de vanliga ställena för verktyg men inte hittat någon mejsel som är i närheten av så bred, inte ens Amazon som ju har i princip allt.

Jag kan väl inte vara ensam i Världen om att ibland ha behov av en riktigt bred flatskruvmejsel? 🤔 Det händer faktiskt då och då att jag har något som behöver skruvas i som inte normalt stora skruvmejslar klarar...inte bara M10 rampamuffar.

Faktum är att jag faktiskt har en så bred mejsel...men spåren i rampamuffarna är lite för smala (2 mm) så klingan går bara ned någon millimeter i dem, och jag känner inte att jag vill slipa ned min enda breda mejsel, speciellt om det inte går att hitta en ny.

Någon som känner till något ställe som har riktigt feta skruvmejslar? 🙂
 
Slipa om ett stämjärn.
 

Bästa svaret

Jag brukar montera rampamuffarna med en liten insexbult. När muffen sitter rätt knycker jag till spärrhandtaget så att bulten lossnar. Brukar fungera perfekt!
Dag
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Jag hittar monteringsverktyg för rampamuffar men de verkar gå ut på att man gängar på muffen med dess innergänga på verktyget, drar i muffen och sedan backar ut verktyget. Jag har begränsad erfarenhet av rampamuffmontering så jag har svårt att bedöma hur det fungerar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag brukar montera rampamuffarna med en lite insexbult. När muffen sitter rätt knycker jag till spärrhandtaget så att bulten lossnar. Brukar fungera perfekt!
Dag
Smart! Varför tänkte jag inte på det?! Det är ju bara att gänga i en kort M10 maskingängad skruv och använda spärrskaftet eller tom mutterknacken. *face palm*

Dock hittade jag den här: https://www.amazon.se/dp/B007XUM4OA?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&ref_=chk_typ_imgToDp (För när länken dör så är det en KS Tools 911.1275 slits kraftbit 14,0 mm) som har perfekta måtten. 40 spänn med gratis hemleverans dagen efter! Säga vad man vill om vita groteskt rika män...ibland är de f*n värda sin förmögenhet. 😆

Det blev en beställning ändå för de andra tillfällena det behövs bred skruvmejsel, t ex för att få upp locken till silarna på våra gamla FMM-blandare och bottensilen i ett av våra tvättställ.
 
K
Bättre att göra som Stigen och fotografen föreslår. Så dom blir raka också, mejsel gör att dom lätt kan hamna snett.

Ta en lagom stor spillbit, såga ut en 90 graders klack minst lika bred som rampamuffarna. Borra hål genom klacken som är kvar med hjälp av bänkborrmaskinen så hålet blir rakt. Trä igenom bulten och sätt på två muttrar längst ned som låser varandra.
Helt plötsligt har du en bra liten jigg som inte bara hjälper till att skruva ner rampamuffarna, du får dom även raka!
 
Jigg känns som en mycket bra grej, ska absolut snida ihop en sådan! 👍 Rampamuffarna ska monteras i altandäcket, så det blir knepigt att använda pelarborren. 😄
 
K
Jo precis, en liten portabel jigg är bra för alla infästningar där man inte kan ta ämnet till pelarborren.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.