Jag håller på och bygger ett litet extrarum i huset, som är från 1921. Enkel konstruktion med byggreglar främst 70x45mm, hampaisolering 70mm emellan och så 12 mm konstruktionsplywood ovanpå. Håller allt till naturliga = icke-syntetiska material då allt övrigt i huset är så. Och, jag uppskattar plywooden i att kunna spika/skruva saker rakt i väggen utan plugg etc.

Nu till frågan — vänligen observera att jag har alltså inte känt något behov av gipsskivor eller dyl för ljudisolering eller brandskydd osv. Utan jag är funktionellt sett nöjd med enbart 1 lager plywood på var sida väggen.

Men, är det dumdristigt att försöka göra ytskikt direkt ovanpå plywooden? Jag såg framför mig att anlita en målare för detta, och att denne t ex kunde använda nån slags målartapet i kombination med typ glasfiberhörn/lister, för att stadga upp alla springor mellan plywood-skivorna. Och sedan måla och/eller tapetsera ovanpå detta. Men trä rör sig ju, så jag förstår att det blir en risk för sprickor.
Eller? Vad tror ni här på forumet? Skulle det t ex verkligen göra en stor skillnad om man satte ett extra lager gipsskivor ovanpå? Tänker hela huset och regelkonstruktionen som är i trä kommer ju röra sig oavsett ett extra lager gips(?) tacksam för tips & råd!
 
  • Byggprocess av ett extrarum med träreglar och konstruktionsplywood som väggbeklädnad, synlig ramstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt träregelverk beklätt med plywood i ett gammalt rum med växter och målarutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte måla med lasyr eller träfärg direkt på skivorna?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte måla med lasyr eller träfärg direkt på skivorna?
Jag vill gärna slippa att se trämönstret igenom, och jag vill även slippa hålla på och flytspackla alltihop (vilket jag även gissar skulle spricka när träet rör sig)
 
Husafixaren Husafixaren skrev:
Jag vill gärna slippa att se trämönstret igenom, och jag vill även slippa hålla på och flytspackla alltihop (vilket jag även gissar skulle spricka när träet rör sig)
Jaha, då är det nog renoveringsgips som gäller
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.